Læsetid: 3 min.

Ikke for pæne piger

Boblende vulkaner og galde under huden i bestsellerforfatter Joanne Harris' debut med opiumståger, farlige kvinder og gotiske gys
7. august 2008

Den fransk-engelske forfatter Joanne Harris er mest kendt for romanen Chokolade, som blev filmatiseret med Juliette Binoche og Johnny Depp i hovedrollerne for nogle år tilbage. En sød velsmagende sag, som helt bestemt har sit bitre og beske modstykke i Harris' foruroligende debutroman, Sov, mit barn. Bogen er oprindelig fra 1994, og nu er den for første gang tilgængelig for det dansklæsende publikum i Camilla Christensens seismografiske oversættelse.

Fortællingen foregår i Victoriatidens England i et twistet magisk-realistisk gyserunivers. Personerne er splittede og bristefærdige. På den ene side er de handlingslammede, svage og blodfattige, på den anden side pulserende, diabolske og lidenskabelige.

Der bobler vulkaner og galde under huden og skriften i denne bog. Drifter og kroppe bliver pacificeret og tæmmet med opiumsdråber, bornerte manerer, heksemagi og interessante mordplaner. Det er ikke en verden for borgerskabets små pæne piger, selvom bogens hovedperson netop er af den støbning - eller ved at blive det.

Formbar

Den niårige pige Effie - der er billedskøn, bleg og tilbageholdende på grænsen til det udviskede - bliver hurtigt kunstmaleren Henry Chesters foretrukne model. Hun er formbar og rolig som en skulptur, lydig som en hund og tavs som den grav, de begge mod slutningen af romanen får et alt for nært forhold til.

Chesters talent som maler er ikke ud over det sædvanlige, hverken modigt eller vovet. I det ihærdige malerarbejde leder han bestandigt efter billedet af den perfekte kvinde, som i hans optik snarere er en pige, en purung kvinde, som Effie er modellen for på hans utallige billeder. Han giver hende uddannelse, tøj og manerer, som hendes fattige mor ikke har råd til. Men han fikserer hende også som model, som tavs pyntegenstand.

Selv om Harris i begyndelse portrætterer Chester som en generøs og alfaderlig mand, fornemmer man hurtigt, at hans forkærlighed for små, engleagtige og gennemsigtige piger ikke er spor afbalanceret.

Den midaldrende malers kvindesyn viser sig at være helt forskruet. Chester opflasker, former og dresserer Effie, og da hun bliver gammel nok, dvs. 17 år, gifter han sig med hende. Endelig er hun hans. Da hun viser sig at være en mere kødelig kvinde end hans stilleben-fantasier, skynder han sig at forskanse hende i huset og gøre hende tavs og medgørlig med opiumsdråber og broderi-sysler.

Kvindelig urkraft

Henry Chester er klart bogens mest interessante figur. Frastødende og patetisk. Og gennem forholdet mellem Henry og Effie skildrer Harris et hårrejsende spil mellem kønnene i et victoriansk ægteskab.

Han selvoptaget, sygeligt skræmt og besat af kvinder. De hvirvler sig sammen til et grødet sammensurium af de vigtige kvinder i hans liv: Den uopnåelige og erotiserede mor, den blødende ungdomsforelskelse, farens dukker (!), ludere og madonnaer mellem hinanden. Man må ikke glemme hans modeller og portrætterne af Effie, som han fortvivlet og manisk arbejder på at gøre til den perfekte kvinde i sit eget både puritanske og perverterede univers.

Selvfølgelig må Effie gøre oprør. Her fortætter Harris al den kvindelige urkraft, som er plaget og bedøvet ud af Effie, og placerer den i bordelmutteren Fanny Miller, som den unge kvinde møder via dandyen Mose, som stjålent udforsker hendes seksualitet på diverse gravsteder ved midnatstide.

Mrs. Miller tager Effie til sig, resolut og med en moderlig omsorg, der også har sin egen dagsorden. Snart forbinder Harris de tre personers historier på kryds og tværs, og den gotiske gyser og drabelige historie tager fart med Mrs. Millers mystiske og besnærende datter, Martha, som omdrejningspunkt. Højdepunkterne og forløsningen for historiens videre forløb skal ikke afsløres her.

Sov, mit barn er en fascinerende bog, sådan på den klamme måde. Man bliver besnæret af Harris' elegante veje ind i de opiumshallucinerede tåger og hendes fremmaninger af genfærd, hendes naturlige greb om gysergenren og de flertydige tolkninger af den mandlige hovedpersons forkrøblede køns-opfattelse. Absolut en læsværdig roman.

Joanne Harris: Sov, mit barn. Roman. Oversat fra engelsk af Camilla Christensen. Samleren. 421 sider, 299 kr.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu