En smæde-kampagne på natbordet

For tredje uge i træk er den stærkt Obama-kritiske bog 'Obama Nation' nummer et på New York Times Bestsellerliste, selv om bogens anklagepunkter er tilbagevist som løgnagtige. Bogudgivelser er med bogmediets uantastelige troværdighed blevet et vigtigt værktøj i den amerikanske valgkamps smædekampagner
Valgkamp. Det vælter ud med titler om præsidentkandidaterne i USA, om hvordan de virkelig er, hvordan de bliver som præsidenter, hvordan deres koner er - og har Obama virkelig lagt sit kokainmisbrug bag sig? Politiske bøger er blevet en effektiv del af den amerikanske valgkamp. Selv i disse post-litterære tider er bogen stadig det medie, der er forbundet med størst troværdighed, mener mediekommentatoren Eric Burns.

Brendan Mc

30. august 2008

Det amerikanske valg er blevet en god forretning for bogproducenterne. Det bugner af udgivelser om de to amerikanske præsidentkandidater. Flere hundrede biografier og portrætbøger i millioner af eksemplarer er røget ud til de amerikanske boghandlere i løbet af det sidste års tid, selv om kandidaternes egne selvbiografier i forvejen fylder godt på hylderne. Barack Obama har selv udgivet to selvbiografier (han er lige fyldt 47) og John McCain, der dog ikke selv har skrevet sine, har sendt mere end dobbelt så mange på gaden.

Men det er ikke kandidaternes selvbiografier, der fylder mest i avisernes debatsider. Det er i særlig grad de polemiske og stærkt farvede biografier om kommende præsidenter, der forsøger at sætte læseren ind i den skræmmende sandhed om kandidaternes virkelige personlighed. Bøger som The Real McCain: Why Conservatives Don't Trust Him and Why Independents Shouldn't, McCain: The Myth of a Maverick eller The Case Against Barack Obama: The Unlikely Rise and Unexamined Agenda of the Media's Favorite Candidate og How Obama Scammed us fylder meter efter meter i de amerikanske boghandlere.

En af de mest omdiskuterede udgivelser i øjeblikket er bogen Obama Nation: Leftist Politics and the Cult of Personality af den kontroversielle journalist, forfatter og Harvard-phd'er Jerome Corsi. Han blev landskendt i USA ved sidste præsidentvalg, da han udgav den stærkt kritiske bog om den demokratiske kandidat John Kerry, Unfit for Command, som mange politiske kommentatorer tilskrev en stor del af æren for demokraternes nederlag til George Bush. Bogen tegnede et billede af Kerry som en jødisk overklassekommunist, der var ligeglad med krigsveteranerne fra Vietnam, og da demokraterne undlod at kommentere på de - i deres øjne - forrykte anklager, ramte det Kerrys kampagne hårdt i nakken. Siden har Jerome Corsi måttet undskylde en del. Dels over for Kerry (der hverken er jøde eller kommunist), men også at Hillary Clinton skulle være lesbisk, at George Bush skulle gå med planer om at forene USA med Mexico og at han kaldte alle muslimer 'Rag head' (håndklæde-hoveder).

Obama i virkeligheden

Nu langer Corsi så ud efter demokraternes nye kandidat i Obama Nation. Bogen er et erklæret forsøg på at forhindre Barack Obama i at blive præsident, men Corsi påstår (blandt andet ved at gentage, at bogen har 600 fodnoter), at bogen er en nøgtern udlæggelse af, hvordan Obama i virkeligheden er. Blandt andet fremgår det, at Obama har dækket over, at hans far var en polygam alkoholiker, at Obama selv var muslim i 31 år, at Michelle Obama ikke bryder sig om USA, og det er mere end antydet, at Obama, der i sin egen selvbiografi fortæller om sin omgang med stoffer, måske stadig tager stoffer. Som Corsi skriver:

"Obama har stadig ikke svaret på spørgsmålet, om han nogensinde har handlet med stoffer. Om han stoppede helt med at tage marihuana og kokain i college eller om hans misbrug fortsatte ind i universitetet. Tog Obama stoffer mens, han lavede velgørenhed i Chicago eller da han var state senator fra Illinois? Hvad med i Senatet?"

Men Obamakampagnen vil ikke begå den samme dumhed som John Kerrys kampagne gjorde, og allerede få dage efter offentliggørelsen af bogen udgav demokraterne bogen Unfit for Publish på Obamas anti-smædekampagne-hjemmeside - fight the smear. Punkt for punkt (og der er virkelig mange) tilbageviser bogen over 40 sider de værste af Corsis anklager, og det samme har aviser som New York Times og L.A. Times brugt spalteplads på. Også det uafhængige nyhedsanalysebureau Fact Tjeck har udgivet en mindre rapport, der tilbageviser størstedelen af Obama Nation, men alligevel ligger bogen for tredje uge i træk på første pladsen på New York Times højtrespekterede bestsellerliste. Dog er der på listen ud fra bogen anført en lille note, der fortæller at bogens placering skal ses i lyset af de såkaldte 'Bulk orders'. Det betyder, at bogen ikke er købt i særligt stort antal af boghandlere og privatpersoner, men at firmaer og organisationer har købt bogen i partier af flere tusinde ad gangen. Det er særligt konservative og republikanske vælgerforeninger, der står for indkøbene - formentlig for at holde bogen oppe på hitlisterne og derved tilføre den lidt troværdighed. Alle kneb gælder.

Bøger er troværdige

Heller ikke venstrefløjen holder sig tilbage med anti-republikansk litteratur. Michael Moore er netop kommet med en guide til valget 2008 og forfatteren Thomas Frank, der i 2004 udgav bogen What's the Matter With Kansas om de konservative republikaneres erobring af arbejderklassen er netop udkommet med bogen The Wreking Crew - How Conservatives Rule, der er et langt angreb på Washingtons republikanere. Bogen har fået en hård medfart - også i de mere venstreorienterede medier - omend den ikke bliver beskyldt for at være løgnagtigt, blot mangelfuld og forudindtaget.

Moore og Franks udgivelser lægger sig i en bunke af mange hundrede kritiske bøger om USA's højrefløj og ikke mindst George Bush præstationer de sidste otte år, og i det hele taget er bogmediet blevet en central platform for den amerikanske valgkamp. Som mediekommentatoren Eric Burns sagde om de politiske bøger til tv-stationen MSNBC for nyligt, da han var i studiet for at analysere Obama Nation.

"Bøger som de her, har vist sig at være et uhyre effektivt nyt værktøj i politiske kampagner. Ikke som et nyt medie, men som en ny arena. Selv i disse post-litterære tider er bogen stadig det medie, der er forbundet med størst troværdighed."

Desuden er de ifølge Burns meget svære at forbinde direkte til partiernes kampagnerne, da der altid står en forfatter og et forlag bag udgivelsen, der har ansvaret for løgn og fordrejninger. Men som Burns tilføjer, er der sikkert ikke mange politikere, der vil sætte sig imod en hel bogudgivelse, der sviner modparten til.