Tilbage til klaverets urform

Pianisten Jon Balke har improviseret en 'bog' af dybt fascinerende klaverstykker frem i et studie i Zürich. Også danske Søren Kristiansen er ude med en mesterlig cd for soloklaver
Jon Balke søger bag om de musikalske traditioner og konventioner for harmonik, struktur og komposition og genopdager friskheden og magien ved at lytte til og forme musikken fra et nulpunkt.

Colin Eick

13. august 2008

Det kunne lyde lidt som en køremanual, Book of velo-cities (hastighedernes bog), som er titlen på den 57-årige norske pianist og komponist Jon Balkes nye, bemærkelsesværdige solopiano-udgivelse. Han leger da også med vore motoriserede forventninger i en pressetekst, når han kæder musikken sammen med de foto, han efter et intuitivt tilfældighedsprincip skød ud gennem bilruden, mens han sad bag rattet på en norsk landevej.

"Klaverspil handler hovedsageligt om hastighed," skriver han i en pressetekst om den information, der går igennem klaverets mekanik, når en finger anslår ibenholt og elfenben med en given kraft og producerer en tone.

Forleden tog jeg ham på ordet og sad med høretelefoner på i et IC3-tog og hørte Book of velocities, mens jeg susede gennem det danske landskab. Pludselig var jeg midt i en situation, der sammensmeltede lyd og bevægelse, det intense nu mellem et sted og et andet. Balkes klaverimprovisationer står i tæt forbindelse med tidens udstrækning, forholdet mellem lyden og pausen, en særlig ro og timing, der karakteriserer den højspændte situation, at musikken bliver til. Balke synes at tydeliggøre en række væsentlige musikalske detaljer, man ellers ofte overhører (eller overser) i et larmende og klichépræget kommunikationssamfund: den flygtige vind i gardinet, et glimt af en skygge i skoven, en krusning på søen, ildevarslende tordenrumlen i det fjerne. Det ligger som sproglige fornemmelse på tungen, hvis man skal finde nogle analogier til de både smukke og nysgerrige klavereksperimenter i radiostudiet i Zürich, hvor pladen er så suverænt optaget.

En rig klangverden

Balke er søgt tilbage til klaverets urform. Han undersøger flyglets basale klange, indmadens strenge, lyden af det blanke, lakerede træ mod håndfladen, så det rumler i hvalens bug, rytmernes og tonernes trappemønstre. En solopianistisk minimalisme med nerverne helt ude i fingerspidserne. 'Bogen' rummer fire kapitler og en epilog på i alt 19 små musikstykker af varighed fra ét til fire minutter hver. "Chapter I" er rystende godt med variationer over melodiske motiver, klangfarver og rytmer, der kulminerer med den dynamiske "Spread". Denne virker, som titlen antyder, emotionelt som en fugl, der spreder vingerne og svinger sig ned over bakketoppe i lystigt, glidende bevægelser. I "Sunday Shapes" bringer Balke klokkeklange og overtoner frem i flyglets store, syngende krop ved at anslå tangenterne og i samme bevægelse dæmpe lyden på strengene. Skruer man op for anlægget eller endnu bedre: tager høretelefoner på, åbenbares en rig klangverden.

Jon Balke er først og fremmest kendt som nytænkende komponist og orkesterleder med sit orkester Magnetic North, men også på det seneste med det originale, slagtøjsbaserede orkester Batagraf. Hans bidrag til solo-klavergenren, der er inde i en periode med grøde og nytænkning, er et af de mest personlige og kunstnerisk overbevisende i de senere år. Han søger bag om de musikalske traditioner og konventioner for harmonik, struktur og komposition og genopdager friskheden og magien ved at lytte til og forme musikken fra et nulpunkt.

Sange fra hjertet

En anden bemærkelsesværdig soloudgivelse kommer fra danske Søren Kristiansen (f. 1962), der som pianist med en dyb kærlighed til jazz-klavertraditionen fra bl.a. Erroll Garner, Art Tatum og Bill Evans har bevæget sig frem imod et stadig mere personligt udtryk. Kristiansen har kun et par plader ude i eget navn, til trods for at han er en af dansk jazz' mest suveræne pianister.

Det får man at høre på den helstøbte With A Song In My Heart, hvor han spiller egne kompositioner og sange af bl.a. Cole Porter og George Gershwin. Fokus ligger på den smukke melodi og det afdæmpede udtryk, men swing-elementet er intakt, udfoldet eller blot frækt antydet i fraseringerne. Vi hører en pianist, der har valgt at luge ud i sit spil, så passager fremtræder helt enkle og åbne. Undervejs folder han både følsomme og temperamentsfulde højrehåndsløb ud som røde løbere for lytteren. Eller han fortaber sig i poetiske harmonibevægelser.

Historien bag pladens tilblivelse er værd at nævne. Kristiansen kom tilfældigt forbi klaverforretningen Mattson & McGhee i København. Der stod en række flygler i udstillingen, så Kristiansen satte sig ind og spillede lidt. Klaveret, han sad ved, var et italiensk Fazioli. Han fik tilbud om at komme og spille mere, og snart var en pladeoptagelse aftalt netop dér i forretningen over et par weekender. Kristiansen valgte ikke et af de store koncertflygler, men derimod et lille Fazioli F183, hvis klang han var dybt fascineret af. Det er ikke svært at blive det samme som lytter. Dette er klavermusik langt fra overfladiskheden, sminken og påfuglefjerene. En række sange fra hjertet, spillet med en klaverkunstners dybe indlevelse.

Jon Balke: Book of Velocities (ECM)Søren Kristiansen: With A Song In My Heart (Stunt)