Tre stykker tv-historie

Kært gensyn med amerikansk tv's yngre dage i tre populære tv-serier, som nu udkommer på dvd
29. august 2008

"Hvorfor taber du aldrig en sag," spurgte en kvinde på gaden en dag skuespilleren Raymond Bur alias tv-advokaten Perry Mason.

"Fordi De kun ser de sager, jeg fører om lørdagen," svarede Burr, angiveligt uden at fortrække en mine.

Nu kan man ved selvsyn konstatere, at Perry Mason nok indimellem må tænke sig om en ekstra gang, men aldrig for alvor er i knibe i retssalen. Første sæson af den første Mason-tv-serie, der kørte fra 1957-66 - 271 afsnit i alt - er netop udkommet på dvd, og det er et kært gensyn med forfatteren Earle Stanley Gardners allerede fra bøger populære stjerneadvokat, som altid har et es eller to i ærmet.

Når man ser en 50 år gammel tv-serie som Perry Mason, får man en indsigt i, hvorfor amerikanerne er så dygtige til at lave tv-fiktion i serieformat. De har øvet sig længe, og allerede dengang forstod de at fortælle skarpt og økonomisk. Der er ikke megen overflødig udenomssnak i et afsnit af serien, hvor Mason, hans trofaste sekretær, Della Street (Barbara Hale) og højre hånd, privatdetektiven Paul Drake (William Hopper), som regel involveres i en mordsag og naturligvis får bevist klientens uskyld. Det bliver måske efterhånden en smule ensformigt, men er som oftest ret underholdende, og Burr er god i rollen som den altid rolige og velovervejede Mason, der godt kan lide at drive gæk med politiet.

Noget, mange senere tv-advokater tilsyneladende har taget ved lære af.

Et stykke trivia: Den danske model og skuespillerinde, Greta Thyssen, som i 1950'erne og 60'erne plejede en forholdsvis succesfuld Hollywood-karriere, medvirker i et af første sæsons afsnit.

Dramadokumentar

Stramt afviklet er også en anden klassisk, dvd-aktuel tv-serie, The Untouchables, der kørte fra 1959-63 og havde Robert Stack i hovedrollen som FBI-agenten Elliot Ness, der bekæmper forbrydere i 1920'ernes og 1930'ernes Chicago.

I de to første afsnit, der var en slags pilot for hele serien og siden blev samlet og vist i biograferne som én spillefilm, handler naturligvis om jagten på gangsteren over dem alle, Al Capone. Ness, der ligesom statsanklageren i Chicago er træt af Capone og hans mænds illegale alkoholfremstilling og -salg - det er jo forbudstidens USA - og den omsiggribende korruption inden for politiet, og stabler en ny specialenhed på benene, titlens ubestikkelige og uovervindelige.

Serien - der mange år senere blev til en film, Brian De Palmas De Uovervindelige (1987) - er baseret på en bog, Elliot Ness skrev om sine oplevelser, og folkene bag har grebet det næsten dramadokumentarisk an. Den legendariske sladderjournalist og radiomand Walter Winchell agerer fortæller i serien, der næsten får karakter af et stykke dokumentarisme. Det er et ret virkningsfuldt greb og giver serien dynamik og fremdrift.

Efter Capones fald kommer turen til hans efterfølgere og andre af tiden notoriske forbrydere, blandt andet den morderiske bankrøver Ma Barker og hendes sønner, som Ness og hans håndgangne mænd effektivt, men ikke uden risici tager sig kærligt af. The Untouchables er en utroligt velproduceret serie, og man kan ikke andet end at beundre de flotte, stemningsfulde og sort/hvide billeder, der minder mere om film end om tv, og som er blevet så omhyggeligt restaureret til dvd-udgivelsen.

Et stykke trivia: The Untouchables er produceret af Desilu Productions, der var ejet af ægteparret og skuespillerne og tv-stjernerne Desi Arnaz og Lucille Ball - dem med komedieserien I Love Lucy.

Generationskløft

En af The Untouchables' producenter var Quinn Martin, der siden skulle blive lidt af en levende legende i amerikansk tv og stod bag utallige tv-serier og -film, som regel i krimigenren, blandt andet Flygtningen og The F.B.I. I 1972 var der premiere på en ny af Quinns serier, The Streets of San Francisco, som havde veteranen Karl Malden og stjernefrøet Michael Douglas i hovedrollerne.

I serien, hvis første sæson nu også er udkommet på dvd, spiller Malden den erfarne kriminalkommissær Mike Stone, der har arbejdet sig op gennem systemet, siden han som ung begyndte som gadebetjent, mens Douglas er hans meget yngre partner, kriminalassistent Steve Keller, der er universitetsuddannet og lidt af en grønskolling, når det kommer til politiarbejde.

Et i moderne tv-serier og film velkendt set up, som selvfølgelig fører til mindre sammenstød mellem generationerne - 1970'erne var en opbrydningstid - der ikke altid kan enes om mål og midler - Keller er den ivrige, oprørske, Stone den klogere og mere eftertænksomme.

Men det forhindrer dem naturligvis ikke i side om side at fange forbryderne i afsnit efter afsnit.

På samme måde er det i øvrigt interessant at se Malden og Douglas spille over for hinanden. Den dengang 60-årige Malden er den klassiske Hollywood-skuespiller, velartikuleret og elegant, mens 28-årige Douglas i sin første store rolle repræsenterer en mere umiddelbar og naturalistisk tilgang til skuespilfaget.

Trivia: CBS vil lave en ny version af The Streets of San Francisco, hvor de to politimænd bliver modelleret over Barack Obama og John McCain.

Perry Mason, The Untouchables og The Streets of San Francisco. Region 2. Paramount Home Entertainment