Læsetid 2 min.

Fransk for begyndere

Jeg forstår, at læger kan blive syge, og at politibetjentens børn også ryger hash, men ikke at man med et litteraturstudium bag sig kan skrive, som Rostrup gør det
18. september 2008

Københavns Universitet er ingen forfatterskole, det fortæller sæsonens bøger os også. For nok er der her først på efteråret allerede udkommet flere gode bøger, end man turde drømme om, men der er også en anden tendens. Romaner om livsstilsproblemer og psykiske lidelser skrevet af universitetsuddannede kvinder med meget lidt at byde på i litterær forstand. Nys udgivne Christina Englunds Dør til et værelse havde noget af det, Katrine Grünfelds Mindre pletter ganske meget, men lad os håbe, at vi nu har set det værste med cand. mag. i moderne litteratur Henriette Rostrups anden bog, romanen I dag og i morgen.

Jeg kommer lige fra et digt af Benny Andersen og er mild og god og har ikke spor lyst til at vade rundt i sproglige flovsere, damebladets forudsigelige problemløsninger og kluntede imitationer af nyhedstelegrammer om død og ødelæggelse, når jeg kan nøjes med at konstatere, at Henriette Rostrup har ladet sig inspirere af film som Short Cuts (1993) og Crash (2004) og ladet en lille flok københavneres veje krydses i løbet af et år, fra januar til december 2007, og indlagt tydelige referencer til virkelige begivenheder.

Årets værste scene

Spørgsmålet er selvfølgelig også, hvor nødvendigt det er at bruge vores alle sammens dyrebare tid på bøger som I dag og i morgen, men det føles stærkt påkrævet at rette op på følgende udsagn, som man kan finde rundt omkring på nettets salgssteder: "Henriette Rostrup blev ved udgivelsen af Afkom sammenlignet med Naja Marie Aidt og Pia Juul af anmeldere." 'Af anmeldere' er godt nok en vag formulering, og det er i hvert fald ikke Berlingske Tidendes Mai Misfeldt, Politikens May Schack, Weekendavisens Klaus Rothstein eller Informations Signe Lindskov Hansen, men tør de formastelige melde sig?

Hvad der til gengæld er knap så nødvendigt, men bare fristende, er at kåre årets værste sexscene: I dag og i morgen side 184 nederst til og med 188. Marie er begyndt til fransk (oui!), her møder hun Martin, og på side 184 er de to endelig alene i klasselokalet. På side 185 ligger Marie på ryggen på katederet "og hendes hoved falder halvt ud over kanten. Et kort øjeblik ser hun ikke ham over sig, kun tavlen med franske verber bøjet i genitiv, og så mærker hun, at han griber om hendes hofter -" Verber i genitiv, så har man hørt det med.

Med gode bøger skal dårlige bøger fordrives. Jeg vælger Mette Moestrups Kingsize fra 2006, hvor der i det første digt 'Lighter' så gådefuldt står: "Jeg føler mig så grammatisk i nat."

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv en gratis måned med uafhængig kvalitetsjournalistik

Forsiden lige nu

Brugerbillede for Marie Løntoft

Undskyld, men jeg er ret sikker på at Henriette Rostrup er cand.mag i moderne KULTUR og kulturformidling og ikke moderne litteratur, da en sådan kandidatuddannelse ikke findes. Desuden har Københavns Universitet vel heller aldrig ytret ønske eller intention om at være forfatterskole og skal vel ligeså lidt bedømmes som sådan som alle mulige andre uddannelsesinstitutioner. Når en seminarieuddannet eller en journalistuddannet forfatter udgiver en dårlig bog benytter man da sjældent chancen til at komme med det korrekte men absolut meningsløse udsagn, at hverken lærerseminariet eller journalisthøjskolen er en forfatterskole. Forfatterskolen er jo netop heller ikke en akademisk uddannelse og litterat bliver man ikke af være forfatter(uddannet).
Når det så er sagt, er det næppe heller tilfældigt, at rigtig mange store forfattere faktisk har læst litteraturvidenskab, da dette studium og dem der vælger at studere det (og ikke ”unge kvinder med en universitetsuddannelse” som sådan) selvfølgelig har overlap i interesse (og af og til også evner) med dem der ønsker at skrive skønlitteratur, ligesom sproglig opmærksomhed, litteraturhistorisk og stilistisk bevidsthed og evnen til at læse må siges at være fælles kvaliteter for litterater og forfattere.

Brugerbillede for Anne Lise Marstrand-Jørgensen
Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Det er den ledeste, mest nedladende og pinlige anmeldelse, jeg længe har læst. Uden at udtale mig om bogens kvaliteter eller mangel på samme, kan jeg kun sige, at det eneste jeg virkeligt er blevet klogere på efter at have læst ovenstående nedrakning, er:

1) Anmelderens begejstring for Forfatterskolen.
2) Anmelderens modvilje mod "unge kvinder med universitetsuddannelse."
3) Øvrige litterære præferencer.

Det sidste synes jeg så afgjort hører hjemme i en seriøs anmeldelse, men personligt holder jeg meget af også at få et lidt klarere indblik i, hvad det er for en bog, vi har med at gøre.

Det er efter min bedste overbevisning en utrolig smålig, begrænsende og til tider temmelig dansk måde at bedrive anmelderi på. Egentlig litterær kritik er der ikke noget af, demonstration af anmelderen som specielt god læser heller ikke. Til gengæld er der masser af perfid smartness.

Det er ærgerligt, hvis man i et så lille land og sprogområde som Danmark/dansk prøver at grave litterære skyttegrave og udnævne nogle emner/skrivemåder/forfattere som "de rigtige" og andre som "de forkerte". Det er præcis hvad Forfatterskolen (med eller uden berettigelse) er blevet kritiseret for før i tiden. Min fornemmelse er, at det er en uddøende tendens selvsamme sted, da Forfatterskolen lykkeligvis udklækker meget forskellige forfattere, der påberåber sig retten til kunstnerisk frihed.

Kamilla Löfström spørger, om det er nødvendigt med sådan nogle bøger. Jeg får lyst til at spørge, om det er nødvendigt med sådan nogle anmeldelser?

Hvis en bog ikke er godt skrevet, vil jeg bestemt gerne vide det. Men jeg vil hellere sidde tilbage med en fornemmelse af bogen end af anmelderen.

Brugerbillede for Kamilla Löfström