Læsetid: 1 min.

Junglebrøl i teatermaskinen

Der er gode ideer, men det er alligevel lidt svært at se, hvad vi skal med en forestilling som 'Junglebogen' på Nørrebro Teater
16. september 2008

Junglen i Rudyard Kiplings og Disneys klassiker er omgjort til storbyens betonjungle. Stedet er Nørrebros Metro 100 år ude i fremtiden, hvor civilisationen er brudt sammen og menneskene flygtet fra byen, som i stedet er blevet indtaget af dyrene. De kendte figurer fra Disneys historie hærger. Menneskesønnen Mowgli vokser op i en ulveflok, men under beskyttelse af den sexede transvestit Bagheera og boksetræneren Baloo.

Teatret kalder selv forestillingen et dj-dunkende storbyeventyr, og hensigten har da ganske rigtigt været at lave en energifyldt forestilling tilsat tidens rytmer i form af hiphop, breakdance og pop målrettet et ungt publikum. Kan man sin filmhistorie, er der gode og overraskende momenter, hvor scener fra Eisenstein, vestlige actionfilm, japanske tegnefilm og Tarantino genopføres, blot er det lidt uklart, hvad de gør i denne sammenhæng.

Forbliver et postulat

Det er en ordentlig teatermaskine, Nørrebro Teater får rullet ud, men det forbliver mere postulat og effekt end egentlig virkning. Nuvel, man er sine steder godt underholdt. Der er nogle dygtige dansere og gode skuespilpræstationer af især Mads Knarreborg som drag queen, en sjov og godmodig Benjamin Boe Rasmussen som Baloo og en smiskende lækker Anne Vester Høyer som slangen Kaa i Tarantinos gule Kill Bill-klæder.

Men bortset fra det er det en uegal forestilling. Sebastian Aagaaard-Williams tager sig godt ud på en scene, men kan ikke fremsige en ren replik, ligesom man ikke rigtig ved, om man skal græde eller grine over Søren Malling som dræbertigeren Shere Khan. Han ligner én, som gerne vil virke farlig. Jeg ved faktisk heller ikke rigtig, hvad Preben Kristensen meddreadlocks og Ché Guevara-baret laver i denne forestilling bortset fra at stå og kede sig op ad en stor stav i Akelas ulveflokkens fører, skikkelse. Men sådan er der så meget.

Junglebogen. Dramatisering: Alexander Mørk-Eidem, Instruktion og koreografi: Kenneth Kreutzmann. Scenografi: Erland Birkeland og Eingvild Grande. Musikalsk arrangement: Tue Track. Nørrebro Teater. Premiere i lørdags. Spiller indtil 15. november