Læsetid: 2 min.

Kald det herlighed

Hvorfor en teaterkoncert over Lars Lilholts sange? Fordi Aalborg Teater får Lilholts sociale indignationssange til at funkle af sorg og desillusion. Og af rå skønhed
Lars Lilholts ord om hverdagens øjeblikke får krop og kød og kærlighed i Aalborg. Råt og smukt og uhyggeligt.

Lars Lilholts ord om hverdagens øjeblikke får krop og kød og kærlighed i Aalborg. Råt og smukt og uhyggeligt.

Lars Horn

13. september 2008

Kald det kærlighed til Lars Lilholt. Eller kald det kærlighed til tekster, der kan mere, end de fleste kan se ved første blik. Komponisten og kapelmesteren Niels Søren Hansen - musikmanden bag Nick Cave Teaterkoncerten på Århus Teater og Gasolin på Aalborg Teater - har i hvert fald forelsket sig i Lars Lilholts univers og skabt spritnye arrangementer til 25 udvalgte sange, så de pludselig lyder som Lilholt de Luxe.

Og sammen med instruktøren Victor Marcussen lader han personer træde ud fra Lilholt-sangene i intense øjeblikke af smerte med Lilholts dagen-derpå-klarsynethed: Råt og smukt af sorg.

Smid mit hjerte

På scenen er Lilholt-universet punket og plasticvildt med læder i frække sømme og heavy makeup for resten. Plastic hænger ned fra loftet, og metalstænger holder en skrøbelig stilladsverden sammen. Skuespillerne bevæger sig hele tiden omkring i Helge Hoff Monsens scenografi. Multitalentet Søren Bang Jensen har desperadopower i sin klare kluk-le-stemme og i sin lange krop, uanset om han står på hovedet i lokummet eller gnubber gulvet i stykker med Nanna Buhl Andresens Ofelia, hvis stemme er så vred, så vred. Og oppe på en stilladskant synger skuespillerpraktikanten Lise Baastrup Nielsen "Solen er så rød, mor," så man er lige ved at tude over beretningen om den enlige mors alt for voksne, lille pige, der bare så gerne vil have, at hendes mor en dag blev glad.

For det er det, Lars Lilholt kan. Han kan synge sange om de hverdagsøjeblikke, som ellers bare rutsjer forbi. Om fiskeroverarme og flygtningerealiteter- 'ræk mig lige en albyl/vi to vil aldrig få asyl'. Og om de sociale tragedier, som er så almene, at de knap får plads i nogen avis.

I det våde sand

Sangen "Kald det kærlighed" kulminerer som en medrivende kakafoni af stemmer, der én for én synger ømhedsøjeblikke frem. For Aalborg Teaters ensemble kan kunsten at flette stemmer. Og ud af ensemblet træder og trasker Marianne Høgsbro som både heksen og gudinden, der fortæller sandheder, så folk både griner og gyser over grovkomikken og delikatpoesien.

Lars Lilholt selv? Han har ikke haft noget med teaterkoncerten at gøre. Han har faktisk givet Hansen og Marcussen frie hænder - lige som alle hans ord og noder ligger frit på nettet. Så han sad bare på tilskuerrækkerne til premieren. Men da han stod på scenen til fremkaldelsen, lignede han en lille dreng, der pludselig havde set sig selv. I et nyt og uhyggeligt spejl.

AMC@INFORMATION.DK

Teaterkoncerten 'Kære Øjeblik'. Musik: Lars Lilholt. Musikalsk arrangement: Niels Søren Hansen og Edi Premate. Instruktion: Victor Marcussen. Scenografi: Helge Hoff Monsen. Koreografi: Esa Alanne. Aalborg Teater til den 1. nov. www.aalborgteater.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu