Læsetid: 5 min.

Liderligheden på listeform

Christina Hagens debut ender med at overbevise gennem den konsekvens, hvormed den demonstrerer de indre billeders udvendighed
Christina Hagen er på én gang uselvstændigt trendy og så egensindig individuel. Kort sagt er hendes debutbog gennemført.

Christina Hagen er på én gang uselvstændigt trendy og så egensindig individuel. Kort sagt er hendes debutbog gennemført.

Thomas Knoop

4. september 2008

'NOVELLER' påstås det frejdigt på titelblad og omslag af Christina Hagens litterære debut, men det bør man nu ikke lade sig narre af. Genrepullimut havde nok været den mere dækkende betegnelse.

Midten og cirka halvdelen af bogen består i en anorektisk kærligheds- og seksualroman, Cecilie, fortalt af en frustreret lesbisk psykolog. Så er der tre korte elsker-portrætter, en syret tv-montage om en elskovssulten reklamemand, en stakåndet campingnovelle, der virker som et anneks til Hans Otto Jørgensens produktion, en isafkølet montage á la Helle Helle, en kulinarisk readymade med tre vildt appetitvækkende madopskrifter redigeret specielt for fattige og sultne afrikanere samt endelig syv memoire-sekvenser anbragt mellem de andre stykker og af omfang fra én linje til elleve, sådan lidt i stilen fra Peter Seeberg og hans 'Øjeblikke' (Dinosaurusens sene eftermiddag, 1974). "Jeg husker..." begynder teksten hver gang, og så kan der komme hvad som helst - lige fra skinnende sproglige perler til rene ligegyldigheder.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu