Rumrejsen år 2008

Den computeranimerede version af Claus Deleurans geniale tegneserie 'Rejsen til Saturn' har ikke meget med forlægget at gøre, og det er heller ikke nogen god film
Velfungerende. Figurdesignet og animationen fungerer fint og bidrager til adskillige underholdende momenter i filmen.

26. september 2008

Efter rulleteksterne til Rejsen til Saturn følger en lille ekstra animationsfilm: En Saturn-bo sidder på toilet og læser Claus Deleurans tegneserie, der har været forlæg for den computeranimerede film.

"Men de har jo overhovedet ikke fulgt tegneserien," siger han vredt henvendt til publikum og zapper det med sin strålestav, så lærredet går i sort. Og nej, det har de ikke, instruktørerne og manuskriptforfatterne fra A.Film, der står bag Rejsen til Saturn. Faktisk er der så langt fra tegneserie til film, at man kan undre sig over, at man ikke har valgt at lave en helt anden film med en helt anden titel.

Så ville de heller ikke have fået problemer med alle de mennesker, der som denne anmelder har et mere end varmt forhold til Deleurans original, og som derfor har svært ved at frigøre sig fra følelsen af, at denne film aldrig burde være blevet lavet.

Der er ingen tvivl om, at det har været en udfordring af de større at omsætte den 30 år gamle tegneserie til film - og det handler ikke kun om at føre handlingen fra 1970'erne og op til i dag. Deleuran fortæller ikke stramt og stringent, hans historie har ikke én, men mange hovedpersoner, og han foretager adskillige hyperspring i tid og rum, når han pludselig får en som regel skør idé.

På verdens bekostning

Handlingen kort: Danmark er ved at blive en rumfartsnation. Forretningsmanden og mangemillionæren Kurt Maj (stemme af Klaus Bondam) har som en folkegave skænket Cape Kurt til landet og er nu klar til at sende en bemandet ekspedition til Saturn. Målet er at finde alternative energikilder, som kan gøre lille Danmark til en stor nation. Leder af ekspeditionen er den noget anspændte soldat Arne Skrydstrup (Frank Hvam), men historiens hovedperson er amatørastronauten Per (Casper Christensen), som kun ufrivilligt siger ja til at komme med på ekspeditionen - han er da heller ikke kvalificeret til det, viser det sig. Med i rumskibet er også indvandreren Jamil (Ali Kazim), der drømmer om at få sin egen pølsevogn, og den øldrikkende, pornoelskende Ole (Simon Jul Jørgensen), og i kontrolrummet på Cape Kurt sidder Pers ekskæreste Susanne (Iben Hjejle) og holder øje med, at alt går, som det skal.

Og det gør det naturligvis ikke. Kurt Maj har ikke rent mel i posen og planlægger at berige sig selv på hele verdens bekostning. Det opdager Per & Co., og det er nu op til dem at stoppe Maj og de ikke specielt venligtsindede rumvæsener, de møder på Saturn.

Uopfindsomt

Figurdesignet i Rejsen til Saturn er glimrende og animationen fin - selv om heller ikke det minder meget om Claus Deleurans forlæg - og der er bestemt underholdende momenter i filmen. Kurt Maj er en sjov karikatur af Mærsk McKinney-Møller, og Cape Kurt er naturligvis placeret der, hvor Operaen ligger i virkelighedens København. Maj har Anders Fogh Rasmussen i sin lomme, hvorfor statsministeren da også tager af statskassen, når han spiller Matador med Maj og taber.

Der er enkelte vittige referencer til blandt andet Muhammed-krise, Irak-krig og den test, alle indvandrere skal tage for at blive danske statsborgere.

Men den charmerende jordbundethed og de inspirerede fjollerier, skæve indfald og skarpe udfald, Deleurans satiriske Danmarksportræt var fyldt med, rummer filmen ikke meget af. F.eks. er det ikke blot uopfindsomt at vise statsministeren med hofteholder, prins Henrik med en gravhund og et par amerikanske astronauter som skydegale rednecks, det er også plat og uelegant og tegner i hvert fald ikke noget brugbart billede af Danmark af i dag.

Ole, der hele tiden drikker øl og ser tysk alpeporno, er et anstrengende bekendtskab, og Per er en ret uinteressant hovedperson. Så er der trods alt mere bid i Arne Skrydstrup, som læser B.S. Christiansen-selvhjælpsbøger og martres af minder om den ven - og elsker - han lod i stikken i Basra.

En klog kollega sagde inden pressevisningen til mig, at man nok ikke skulle se Rejsen til Saturn som en Deleuran-filmatisering, men som en ny film fra selskabet bag Terkel i knibe. Det er ikke helt forkert, og jeg har endda set filmen to gange for at dæmpe mine egne forventninger og give den en ærlig chance. Det lykkedes, synes jeg, men gjorde dog ikke filmen bedre.

Synd og skam

To af Rejsen til Saturns tre instruktører var også med til at lave Terkel i knibe, og den nye film er, fornemmer man i tone og humor, et forsøg på at efterabe den succes, der i høj grad skyldtes komikeren Anders Matthesens fantastiske evne til at blande grovkornet, tabubrydende humor med bidsk satire.

Manuskriptet til Rejsen til Saturn er skrevet af Nikolaj Arcel og Rasmus Heisterberg - Kongekabale, De fortabte sjæles ø, filmversionen af Mænd der hader kvinder - og de har en noget anden stil end Matthesen. Ikke mindst er de meget genrebevidste, og med Rejsen til Saturn har Heisterberg og Arcel åbenbart villet lave en forholdsvis konventionel parodi på en rumfilm.

Man kan argumentere for, at man faktisk godt kunne have været mere trofast i forsøget på at overføre Rejsen til Saturn fra et medie til et andet - det ville blot have resulteret i en lige så kugleskør film. Men ingen tvivl om at tanken om de mange millioner, som den i forhold til andre animationsfilm billige produktion trods alt har kostet, har lagt en dæmper på lysten til at eksperimentere og tage chancer, og at man hos A.Film og sikkert også Filminstituttet, der har støttet filmen, har set sig nødsaget til at lave en meget mere ligefrem fortalt og tilgængelig film for at få fat i et større og bredere og vel også yngre publikum.

Det er både en synd og en skam, og så hjælper det ikke spor, at man prøver at tage brodden af kritikken ved selvironisk at lade en Saturn-bo rase over forskellene mellem tegneserie og film.

Rejsen til Saturn. Instruktion: Thorbjørn Christoffersen, Kresten Vestbjerg Andersen, Craig Frank. Manuskript: Nikolaj Arcel og Rasmus Heisterberg. Dansk (En hulens bunke biografer landet over)

Claus Deleurans 'Rejsen til Saturn' er udgivet af forlaget Politisk Revy og kan stadig købes hos boghandleren