Så langt fra normalen

Kasper Nørgaard Thomsens tredje værk rummer en ambitiøs civilisationskritik, som dog drukner i indadvendt opstyltethed
I 'Idioteque' befinder vi os på genkendelig grund i Valby op ad 'højbanen', men ind til denne hjemlighed slippes en litterær idé af intet mindre end globale dimensioner.

4. september 2008

Da Helle Helle tidligere i år havde udsendt sin roman Ned til hundene og med fuld ret høstet masser af positiv omtale, skrev en anmelder på en blog, at værket for ham mest mindede om "enhver dansklærers drøm". Nu er der jo i sig selv ikke noget galt ved at nære drømme og være dansklærer (den pågældende anmelder lever bl.a. af at uddanne dem), men dommen var ikke desto mindre klart negativt ment: for let at læse, for nem at analysere, for velegnet til indlæring af litteraturfaglige begreber og lidt for oplagt at perspektivere til tidens almene tale om sted og provins og retningsforladt subjektivitet og litterær minimalisme.

Skulle nogen på baggrund af denne (i mine øjne uretfærdige) kritik have fået lyst til at give sig i kast med tungere og mere krævende læsning, er lejligheden nu kommet, idet Kasper Nørgaard Thomsen netop har udsendt sin tredje roman, om muligt endnu mere ambitiøst tumultuarisk end forgængerne Baljen (2001) og Malonecity I-II (2006). Har vi med Helle Helle at gøre med 'minimalistisk realisme', møder vi hos denne forfatter maksimalistisk surrealisme iblandet civilisationskritisk analyse i fremtidsromanform.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk