Fortolkningens kunst

Esbjerg lægger hus til en ekstremt ambitiøs og pudseløjerlig udstilling om kortlægning udstilling
Dennis Oppenheims værk handler om, hvordan vi organiserer vores information og sender den videre til tredjemand.

Esbjerg Kunstmuseum

10. oktober 2008

4/6

Dennis Oppenheim maler et mønster på ryggen af sin søn, og sønnen maler det, han føler, der bliver tegnet, videre på et stykke papir. Og mærkeligt nok ligner det, hvad far har tegnet, men alligevel ikke helt. Værket handler om fortolkning. Hvordan vi ser kunst og kortlægger det.

Og når amerikanske Roger Welch får en ældre dame fra New York til at fortælle om sit kvarter og sin barndom og rykker rundt på nogle træklodser på et kort, bliver det en udfordring for erindringens navigation og dermed en fortolkning af det, man kan huske. Det er måske ikke så interessant, om det, den ældre dame siger, er faktuelt korrekt, men processen - hvad hun husker og vælger at fortælle - er spændende. Og derved når disse to værker ind til essensen af fortolkningsmekanismerne, og derfor er det stor kunst. Desuden går begge kunstnere videnskabeligt til værks, hvorved man på en fin måde efterlades med et større frirum til selv at få plads til tankerne. Man bliver så at sige ikke følt ihjel.

Helt samme begejstring er svær at dele med Jørgen Michaelsen, der har tegnet pikhoveder med arme og ben og skrevet, at "præsidentens omsorg for miljøet har slået os med forbavselse og forundring". Her har vi at gøre med en forfejlet kunstnerisk overlegenhed, der er så indadvendt, at den kun kan glæde Jørgen selv.

I Ulrik Heltofts video roder Ulrik i sin tomme lomme. Men han har ikke mistet noget. Der er bare en anden, der har det. Jeanette Land Schou har fotograferet nogle bjerge og et bål, og på den medfølgende tekst skriver hun, at det er interessant at bevæge sig i verden og opdage sammenhænge mellem en indre stemning og landskabet omkring sig. Og Stig Brøgger, der om nogen har fortjent en revival, har kortlagt magten i Danmarks historie i et smukt og simpelt stykke skandinavisk popart.

Stort lagt an

Man kunne godt blive lidt småliderlig på Esbjerg Kunstmuseum. Navnene rykker. Ferdinand Ahm Kragh, Isa Genzken, Chris Burden, Joachim Koester og så videre. 60 i alt. Kultfilosoffen Per Aage Brandt er medkurator, og projektet med, hvordan man registrerer og kortlægger alt fra følelser til ferierejser, politiske famlerier, psykogeografiske tanker og det ubevidst afkodelige, er sindssygt ambitiøst og stort lagt an.

Men i alt det fede trænger der sig alligevel noget pudseløjerligt på.

Udstillingen er kurateret af, arrangeret af, venligst udlånt fra samlingen af og med Claus Carstensen. Kuratoren har hængt sine egne billeder forrest på de absolut bedst placerede vægge. Det er lidt, ligesom når filminstruktøren giver sig selv 10 cameo-roller. Der er ikke noget filter på, når Claus inviterer Claus. Og hvordan kan det være, at en udstilling kurateret af dansk kunsts politibetjent virker lidt rodet og nusset? Der er mange værker med. Rigtig mange. Pludselig har alt med mapping at gøre, og vi føler, vi sidder hjemme i Claus' og Per Aages private semantiske tågekammer.

Her, som på mange andre temaudstillinger, er det også lidt pudsigt, som de kendte navnes (sekunda)værker tilfældigvis lige passer ind. Og så må man spørge sig selv, om udstillingen havde været bedre, hvis den overhovedet ikke havde haft sit højtravende tema, eller måske endog havde heddet Hvem er jeg eller Find fem fejl?

Det er en god udstilling, ingen tvivl om det, mappingteknikken giver delvis mening som indgang til nogle af værkerne, men det virker, som om bogen er skrevet først, og billederne er udvalgt bagefter. Og nu får vi så lov til at gå rundt og se illustrationerne.

'The map is not the territory' på Esbjerg Kunstmuseum til den 18. januar 2009