Halløj i junglen

Nogen voldsomt skarp Hollywood-satire er Ben Stillers 'Tropic Thunder' ikke, men den rummer flere ubetalelige og politisk ukorrekte øjeblikke
Klar til sort. Den firedobbelte Oscarvinder Kirk Lazarous (Robert Downey Jr.) har fået foretaget pigmentforandring for at kunne spille sort sergent i Damien Cockburns Vietnamdrama, -Tropic Thunder-.

Merie Weismiller

10. oktober 2008

Det bedste kommer først i Ben Stillers nye film, den ujævne Hollywood-satire Tropic Thunder. Han spiller selv en af de fem skuespillere, der i filmen er ved at indspille et Vietnamkrigsdrama med samme titel. Filmen indledes nemlig af en reklame - for rapperen og skuespilleren Alpa Chinos (Brandon T. Jackson) nye læskedrik Booty Sweat, hvilket betyder noget i retning af skridtsved - og tre trailere for kommende film, hvor man kan opleve actionhelten Tug Speedman (Stiller), komikeren Jeff Portnoy (Jack Black) og den firedobbelte Oscarvinder Kirk Lazarous (Robert Downey Jr.) på slap line.

Speedman i Scorcher VI, hvor han igen redder verden; Portnoy i The Fatties, hvor han selv spiller alle rollerne som medlemmerne af en stærkt overvægtig og storpruttende familie; og Lazarous i et historisk drama, Satan's Alley, om den forbudte kærlighed mellem to katolske præster.

Det er selvfølgelig Hollywoods hang til dumme actionfilm, uopfindsomme sequels, platte komedier og letkøbte, 'kontroversielle' dramaer, som Stiller og Co. retter skytset imod - og som de også har et vist held med at ramme. Helt så skarp er resten af filmen ikke - som instruktør er Ben Stiller meget svingende - men der er flere ubetalelige øjeblikke med Robert Downey Jr.'s Kirk Lazarous i centrum.

Et grønt helvede

Speedman, Lazarous, Portnoy, Alpa Chino og den unge, håbefulde Kevin Sandusky (Jay Baruchel) er samlet i junglen for at lave Tropic Thunder, der fortæller, hvordan Vietnamveteranen John 'Four Leaf' Tayback (Nick Nolte) overlevede krigshelvedet, men mistede begge sine hænder, da han reddede en soldaterkammerat fra den visse død. Instruktøren bag filmen i filmen er den debuterende brite Damien Cockburn (Steve Coogan), der ikke kan finde ud af at styre de mange egoer, og som er tæt ved at blive fyret af en overvægtig, voldsomt behåret og evigt bandende studieboss, Les Grossman (Tom Cruise).

Under pres beslutter Cockburn sig således for at sende de forkælede skuespillere ud midt i den ugæstfri jungle og lave sin film guerillastyle i stedet. Det går helt galt, da Cockburn bliver sprængt i stumper og stykker af en gammel mine, mens skuespillerne farer vild og kommer i klammeri med en bande sværtbevæbnede, aggressive heroinproducenter - der i øvrigt viser sig at være store fans af Tug Speedman og hans Oscar-anglende præstation som retarderet i dramaet Simple Jack.

Politisk korrekt

Det er denne film, Simple Jack, som man ser klip fra i Tropic Thunder, og Speedman og Lazarous' meget morsomme samtale om farerne ved at gå 'full retard' - i hvert fald hvis man gerne vil vinde kritikernes respekt - som har fået nogle mennesker til at se rødt. Men som Ben Stiller har udtalt, gør han og filmen ikke grin med mentalt udfordrede, men med skuespillere, der spiller med i film som Rain Man og I Am Sam i håbet om at vinde priser.

Sjovest og politisk mest ukorrekt er dog Robert Downey Jr.'s Kirk Lazarous, der har fået foretaget pigmentforandring for at kunne spille en sort sergent i Tropic Thunder, altså filmen i filmen. Han kan simpelthen ikke slippe rollen og taler hele tiden, som var han en brother from the hood, hvilket irriterer sorte Alpa Chino grænseløst. Da Speedman på et tidspunkt siger 'you people' og mener de andre skuespillere, opfatter Lazarous det som et angreb på de sorte og tager det meget personligt.

Det er langtfra alt i Tropic Thunder, der er lige så underholdende og i glimt grænseoverskridende som Downey Jr. I lange perioder minder filmen f.eks. lidt for meget om en af den slags falden på halen-komedier, Stiller kritiserer. Jack Black leverer en af sine mere uinspirerede præstationer som pruttekongen Portnoy, der gerne vil tages seriøst som skuespiller, og Ben Stiller spiller den samme rolle, han efterhånden har spillet i en lang række komiske film: En selvoptaget, irriterende type uden blik for meget andet end sig selv. Han er god til det, men det bliver lidt kedeligt i længden.

Tom Cruises studieboss, der vel er en parodi på Viacom-chefen Sumner Redstone, der for et år siden fyrede Cruise fra Paramount, er heller ikke så sjov, som Stiller og Co. tror. Men man morer sig over Matthew McConaugheys smartass af en talentagent, der er så afhængig af at have Tug Speedman som klient, at han vil gå til yderligheder for at gøre skuespilleren glad, som f.eks. at springe ud over junglen i faldskærm for at give Speedman en avanceret videooptager.

Det kunne have været værre, men det er ærgerligt, at det ikke er blevet bedre og skarpere, når mainstream-Hollywood for en gangs skyld satiriserer over sig selv.

Tropic Thunder. Instruktion: Ben Stiller. Manuskript: Justin Theroux, Etan Cohen og Ben Stiller. Amerikansk (CinemaxX, Empire, Falkoner og Palads i København og en lang række biografer i provinsen)