Læsetid: 1 min.

Inkonsekvent

3. oktober 2008

Den lirede billedside i The Flock passer ikke rigtigt til den tragiske og sine steder gruopvækkende historie, men det ændrer ikke ved, at filmen et stykke ad vejen fortæller interessant og intenst om menneskets allermørkeste sider. Richard Gere spiller den pensionsmodne kriminalforsorgsarbejder Erroll Babbage, som skal oplære en ung afløser, Allison Lowry (Clare Danes), i at kontrollere de 1.000 seksualforbrydere, han alene har ansvaret for.

Allison stejler noget, da hendes idealistiske idéer om arbejdets natur støder sammen med Errolls selvtægtsagtige metoder, der dog viser sig at give mening, idet ikke mange af forbryderne i hans flok - deraf filmens titel - er blevet kureret eller ønsker at blive det. Filmens omdrejningspunkt er det umage pars kamp for at finde en forsvunden pige, som Erroll er overbevist om holdes fangen og udnyttes af en fra flokken.

Der er meget, som kunne gøres bedre i The Flock - plottet falder langsomt fra hinanden, visuelt er den inkonsekvent - men der er også stærke, chokerende og inspirerede øjeblikke i filmen, som er instrueret af kinesiske Andrew Lau. Han stod bag den anderledes overlegne thriller Infernal Affairs, der blev til Martin Scorseses The Departed, og man kan trods alt undre sig en smule sig over, at han har valgt The Flock som sin amerikanske debut. Rygter vil dog vide, at han ragede uklar med filmselskabet undervejs og ikke fik lov til at færdiggøre filmen.

The Flock. Instruktion: Andrew Lau. Manuskript: Hans Bauer og Craig Mitchell. Region 2. Nordisk Film