Knald på Marklund

Der er et mylder af mennesker i Liza Marklunds nye, tempofyldte Annika Bengtzon-krimi
1. november 2008

Hun har sagt det selv, Liza Marklund: Hun tror på den gode historie - ikke på sig selv som forfatter til litterære sensationer eller stilistiske pragtpræstationer.

Det er heldigt med selverkendelsen, for det er netop heller ikke de sproglige skønheder eller avancerede psykologiske portrætter, der vælter ud af siderne på hendes bøger, heller ikke i denne nyeste, En plads i solen, der udkommer på dansk i dag.

Men den gode - eller snarere effektive - historie er der rent faktisk, selv om den af og til kan forsvinde i det mylder af mennesker, der befolker siderne. Det er simpelthen svært at holde rede på hvem, der er hvem, hvem der er i familie med hvem, og hvordan de hænger sammen på kryds og tværs - fra Nazityskland over 50'ernes Sverige til Spaniens Solkyst og Marokkos ørken i dag.

Gasmord på Solkysten

Det ser ikke så godt ud for journalisten Annika Bengtzon, da bogen indledes: Hendes (eks)mand lever nu sammen med en anden kvinde, de to børn ser hun kun hver anden uge, og huset er brændt ned, så hun bor i en midlertidig lejlighed, hvor flyttekasserne endnu står uåbnede. Oven i det hele takker hun nej til et tilbud om at blive redaktionschef på Kvällspressen, fordi hun hellere vil skrive end at være bundet til et skrivebord som boss. Jobbet går i stedet til den unge, stræbsomme og nævenyttige Patrik, der koster Bengtzon fra den ene ligegyldige note til den næste. Altså indtil hun bliver sendt til Marbella i Sydspanien for at dække mordene på en svensk børnefamilie, der er blevet gasset ihjel under et indbrud i deres villa.

Familiefaren, der er blandt de døde, er en superkendt sportsstjerne, så Kvällspressen vil naturligvis have den bedste og mest intense dækning af sagen, og i Bengtzons kyndige (lidt for kyndige) opdager- og journalisthænder kommer det frem, at familien viser sig at have forbindelser til David Lindholm, der blev myrdet i sidste Marklund-krimi, Livstid. Hermed begynder En plads i solen altså hvor Livstid sluttede - og Livstid begyndte hvor forgængeren, Nobels Testamente, slap.

Og det er her, det glipper lidt for den ellers effektive fortælling: Bogen er spækket med en lang række mennesker, der er i familie med hinanden, og som lever videre fra tidligere bøger, og selv om man rent faktisk har læst alle de tidligere, er der for mange sammenhænge, der glipper. Måske er det ikke gået op for Marklund, at hendes læsere - der må være andre end denne - lynhurtigt har glemt plot og personer i samme sekund sidste side i hendes krimier er vendt. Andet end underholdning er det jo ikke, så hvorfor gå og gemme på den slags data?

De skumle forbindelser til mordet på David Lindholm leder videre til hvidvaskning af penge, kokainsalg, andre gamle mord og en familie, der en gang for længe siden har besluttet, at de vil have 'en plads i solen'. De vil leve det lette liv, uden bekymringer. Det går tempofyldt derudaf for Annika, der på usandsynlig vis opklarer alting, har en hed affære i Spanien og samtidig leger supermor hjemme i Sverige, når det er hendes uger med ungerne. Naturligvis er der også tid til på de knap 600 sider at følge med i Bengtzons privatliv, hvor tankerne konstant kredser om, hvad skilsmissen fra Thomas gør ved børnene - og som til slut tager en uventet drejning.

Men Marklund holder tungen skråt i kinden og konstruerer en voldsom afslutning på en lidt uegal men altså effektiv underholdningssag, der er en hel del sjovere end den sidste fra hendes hånd.

Krimien er den ottende i serien om journalistheltinden Annika Bengtzon, men det er langt fra slut, selv om det måske efterhånden burde være det. Marklund har netop tilkendegivet, at hun har planlagt plottet til de næste - og sidste - tre i serien, der altså slutter med bind nummer 11. Dermed når hun måske også op over de solgte 10 millioner bøger. Indtil nu har de første syv Bengtzon-bøger solgt over otte millioner eksemplarer på 30 sprog - og altså givet forfatter Marklund selv 'en plads i solen'.