Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Overraskende svensk ædruelighed

Kunsthalsideen lever i bedste velgående med konceptuel stærk udstilling
Kultur
24. oktober 2008
Lars Nilssons -Ascending- - med Louis Vuitton-agtigt logo.

Lars Nilssons -Ascending- - med Louis Vuitton-agtigt logo.

Kunsthal Charlottenborg

Det første, man tænker, når man spadserer gennem udstillingen, er hvor dejligt det er at møde en kultur, der tør og ønsker at tage sig selv alvorlig, à la Tyskland. Præsentationerne, værkerne, stofligheden og koncepterne virker umiddelbart tørre på den fede måde.

Leonard Forslunds værker på hessian er så tilpas underlige, at det bliver interessant. Han har med sine lærreder af et bord, der fortsætter direkte ud i et lærred malet som en bordplade på en fiffig kubistisk måde - givet et godt samtidigt bud på horisonterne i Freidrichs ekspressive malerier. Og i væggen med fotokopier på lærred af skiftevis ovne og vaskemaskiner trækker han på referencer til minimalismen. Cirklen fra vaskemaskinen går igen i rummet i ovnen, nu blot som kageform set fra siden, og følger man lærrederne fra venstre mod højre, vil man opdage, at det sidste lærred er hvidt.

Forslund bruger dermed samme greb som ved bordene. Det er meget langhåret, men den er god nok. Og hvor Forslund gør det på en formel og reserveret måde, ville det modsvarende danske altid indeholde en eller anden sociopolitisk joke. Det nærmeste, vi kommer, er Holst Henckel, hvis man kan se bort fra det infantile politiske snøfteri.

Truls Melin minder os også om, at de store følelser ikke er den svenske kop te. Vi siger ofte, at de ligner tyskerne, fordi de er så kolde og humørforladte, men måske er de mere som japanerne, de har lidenskaben et andet sted. Melin har menneskeliggjort kvalitetssnedkeriet og anbragt fire skabe som fugle i landskabet ved at give dem fødder. Melin har ikke det tyske storhedsvanvid, men den japanske pertentlighed i en kølig udgave. Den var desværre ikke gået i Danmark.

Friedrichs poesi

Temaet for udstillingen er genialt: Casper David Friedrich kom aldrig til Sverige, men blev i Danmark. Og det virker, fordi det rent faktisk er kunstnerne, der har reflekteret over Friedrich, og ikke kuratorerne.

Udstillingens bedste værk, og mest kongeniale oversættelse af Friedrichs poesi, står Håkahn Rehnberg for med sine alu-skiver på højkant som en direkte reference til Friedrichs ishav. Aluminiumsskiverne er ikke lige store, ligesom med isflagerne, og det hele er afgrænset af rammen, kysten. Det lugter af Judd og minder os om, at når man inddamper værket til den enklest mulige præsentation, kan flest mulige store tanker frigøres.

Hvilket igen minder os om den eneste vittighed Olafur Eliasson efter sigende har fortalt gennem tiden. Olafur står sammen med Kristian Hornsleth og taler om et helt hvidt maleri af Ryman, da han henslængt puffer ham i siden med sin lille albue og siger: "Det kan du lære noget af, Kristian."

Ola Billgren er umulig at se på uden at tænke på Gerhard Richter. Man vil så gerne, men man kan ikke. Og Denise Grünstein har det, man kalder trefjerdedelskunst med. Store fotografier, lidt mystiske, ser godt ud, men giver højst et par prik i struben. Lars Nilsson derimod har lavet det, der kommer tættest på jysk pigekunst. En følsom og delikat trappe i ømme og støvede farver med Louis Vuitton-logo, som en fin reference til Friedrichs ruiner.

"Hvad nu hvis ruinen var en Louis Vuitton-taske?," sagde en kunstmisse til Lars.

"Fedt, så maler vi trappen hvid, for det er uskyld, og så kan vi vise, hvor pilrådden samfundet er, selv om vi går i skole og får mad og det er bare lækkert, når det gør ondt, og jeg hader mig selv."

Der er meget at sige om værkerne og interessante diskurser, hvis man orker det. Selv om kvaliteten er svingende. Fremragende udstilling! Og dejligt at se, at kunsthalsideen faktisk har fået luft under vingerne, og at der fandtes liv hinsides kunstsammenslutningshørmens bænkevarmerkunst.

Kunsthal Charlottenborg til den 14. december

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her