Læsetid: 8 min.

En skole, der ubarmhjertigt sikrer, at de svageste bliver ved med at snuble

Ny bog tegner et billede af et dybt uretfærdigt tysk skolesystem. Den sociale arv vejer så tungt, at de dårligst stillede børn ikke har den ringeste mulighed for at rejse sig under vægten
Chanceløs. De sociale forhindringer i det tyske skolesystem er så effektive, at at børn fra dårligere stillede hjem får en dårligere bedømmelse af deres lærere, når de har ydet nøjagtig den samme præstation som deres kammerater fra bedre stillede hjem.

Chanceløs. De sociale forhindringer i det tyske skolesystem er så effektive, at at børn fra dårligere stillede hjem får en dårligere bedømmelse af deres lærere, når de har ydet nøjagtig den samme præstation som deres kammerater fra bedre stillede hjem.

Armin Weigel

25. oktober 2008

I september begyndte min seks-årige datter i den almindelige tyske grundskole henne om hjørnet. Skolen går til og med sjette klasse. Herefter vil skolen anbefale, om hun kan fortsætte i den tre-årige hovedskole, den fire-årige realskole eller det syv-årige gymnasium. Havner hun i hovedskolen, kan hun i gunstigste tilfælde se frem til en tilværelse som arbejdsløs socialhjælpsmodtager. Denne del af det tyske skolesystem opbevarer børn, der altovervejende er indvandrere eller tyske børn fra ikke-akademiske, socialt dårligt stillede hjem, indtil de har udstået deres skolepligt. Men forberede dem på en konkurrencepræget, globaliseret verden gør den ikke.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Lars Jorgensen
Lars Jorgensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det grundlæggende problem er vel at den tyske elite ikke har noget nationalt projekt - nationalt ment på den positive måde. Så længe elitens børn kan smutte hurtigt på gymnasiet og så slippe for at lege med møgungerne fra de andre socialklasser, så længe vil der ikke ske noget.