Sømandens råb om hjælp

En sømands langtrukne desperate dagbog fra 83 dages gidseltilværelse på den kaprede danske coaster Danica White er blevet til en langtrukken bog
Danica White blev kapret af somaliske pirater 4. juni sidste år. Sømændene blev taget som gidsler og først løsladt efter 83 dage.

7. oktober 2008

En sømand sidder i sit kammer på det danske fragtskib Danica White, der i 83 glohede dage er kapret af somaliske pirater, og skriver dagbog for at holde sig moralsk oppe. Igen og igen skriver han over det samme tema: Kære Gud, hvis jeg slipper levende herfra, så lover jeg at lægge hele mit liv om. Så lover jeg at bruge meget mere tid på mine to små børn, og jeg lover aldrig mere at flygte fra dem og tage ud og sejle.

Forhåbentlig har dagbogens gentagne besværgelser medvirket til, at sømanden ikke gik fuldstændig ned med flaget, og som sådan er Dagbog fra Danica White naturligvis brugbar for eksperter som et studie i, hvordan psyken kan tage skade af voldsomme belastninger.

For en almindelig læser er det dog ikke nogen berigende oplevelse at læse sømandens nedskrevne angstskrig om hjælp. Selv om der er redigeret i dagbogsoptegnelserne, kan det ikke undgås, at sømanden brutalt udleverer meget personlige detaljer om sig selv, sine børn og sit samliv med sin tidligere kone, og som læser kan man ikke lade være med at spekulere på, hvor klart dét monstro har stået for sømanden, forud for at forfatteren Marlene Lyhne Sørensen på Ekstra Bladets Forlag har redigeret dagbogen.

Usammenhængende

Da bogen ud over sømandens private dagbogsoptegnelser ikke rigtigt bringer afgørende ny viden om kapringen af Danica White - og slet ikke forholder sig specielt kritisk til, hvorfor det skulle tage 83 dage, før de fem kaprede søfolk kom fri - så er det svært at se, hvem bogen egentlig henvender sig til. At forfatteren i sin gennemgang af kapringen, af de hemmelige forhandlinger bag kulisserne og endelig af forholdet mellem myndigheder og rederi ikke rummer mere kant og distance, f.eks. i forhold til Udenrigsministeriets officielle mantra - vi-forhandler-ikke-med-gidseltagere - gør tillige, at bogens forskellige kapitler nemt virker usammenhængende: Der er for langt mellem sømandens desperation og fortællingens almindelige småsløve fremadskriden. Endelig rummer bogen elementære sjuskefejl, som f.eks. side 177, hvor en indskudt parantes optræder midt i en af sømandens dagbogsoptegnelser.