Uforpligtende frikvarter

24. oktober 2008
Man kan anklage High School Musical 3 og dens to forløbere for mange ting - f.eks. for at promovere en overfladisk, reaktionær livsstil. Men man skal passe på ikke at være for hysterisk i al sin kritiske korrekthed

Man kan anklage High School Musical 3 og dens to forløbere for mange ting - f.eks. for at promovere en overfladisk, reaktionær livsstil. Men man skal passe på ikke at være for hysterisk i al sin kritiske korrekthed. HSM3 er ikke nogen stor film, og den er lalleglad og tandløs i persontegning, konfliktopbygning og budskaber - i modsætning til bl.a. Grease, der havde et og andet at sige om teenagegraviditeter og high school'ers sociale strukturer. Men Kenny Ortegas film gør heller ingen skade og er med sine mange sang- og dansenumre udført af unge og smukke mennesker, der bare kan, fordi de bare vil, et fornøjeligt frikvarter fra en leverpostejfarvet dansk dagligdag i mangen en kedelig folkeskole.

Handlingen kort: Eleverne på titlens high school er ved at være færdige og skal videre i livet. Først skal de iscenesætte en sidste musical-forestilling på skolen og undervejs finde ud af, hvad de egentlig vil bruge deres tilværelse på. For er det nu også så sikkert, at Troy (Zac Efron) skal spille basketball og ikke teater!? Og hvad med hans kæreste, Gabriella (Vanessa Hudgens), der er kommet ind på Stanford?

Der er tydeligvis brugt mange flere penge på High School Musical 3 end på de to første hvilket også hænger sammen med, at det er den eneste af de tre, der har fået biografpremiere. Det pynter på sagerne, og man må beundre den ihærdighed, hvormed både instruktør, koreograf, komponister og de unge skuespillere går til sagen på. På trods af, at mange af dem ikke har den store udstråling, danser og synger de alligevel, så det indimellem kan være svært at sidde stille.

Min 10-årige datter, der er lige i målgruppen, morede sig storartet under det meste af filmen. Hun grinede, når hun skulle grine, og græd, når hun skulle græde, mens hendes far prøvede at bevare den professionelle distance. Det lykkedes ikke altid, men det er altså også meget svært, når man sidder ved siden af så begejstret et lille menneske.

High School Musical 3. Instruktion: Kenny Ortega. Manuskript: Peter Barsocchini. Ærkeamerikansk (En masse biografer landet over). Foto: Fred Hayes