Læsetid: 3 min.

Babylons myter og Iraks virkelighed

Den vestlige kunsts gæld til oldtidsriget Mesopotamien og byen Babylon i Irak er tema for ny udstilling i London, der også sætter kritisk fokus på ødelæggelsen af Iraks kulturskatte efter de villiges invasion i 2003
Detalje fra Babylons majestætiske processionsgade, hvis porte og vægge var beklædt med blå og grønne glaserede brændte sten med løver, drager og tyre i fremtrædende relief. Gaden blev skabt under kong Nebukadnezar II (605-562 f. Kr). Hele Babylons byport, der er over 15 m høj, kan ses genskabt i Pergamon Museet i Berlin. Glyptoteket i København har også ægte murfriser fra Babylon i stil med den viste.

Detalje fra Babylons majestætiske processionsgade, hvis porte og vægge var beklædt med blå og grønne glaserede brændte sten med løver, drager og tyre i fremtrædende relief. Gaden blev skabt under kong Nebukadnezar II (605-562 f. Kr). Hele Babylons byport, der er over 15 m høj, kan ses genskabt i Pergamon Museet i Berlin. Glyptoteket i København har også ægte murfriser fra Babylon i stil med den viste.

British Museum

25. november 2008

Aftenen før jeg gik ind for at se Babylon: Myter og virkelighed, så jeg skuespilleren Josh Brolin jamre sig og slæbe sig heroisk gennem sin titelrolle i Oliver Stones film om George W. Bush, hvis korte titel er W. Og sandt at sig giver koblingen mellem udstilling og film glimrende mening.

"Slår du det i stykker, er det dit" - vi hører replikken i W, da Det Hvide Hus' neokonservative planlægger deres lumske, 'forebyggende' anslag mod Irak.

Og som det sidste afsnit af Babylon-udstillingen viser med melankolsk underspillethed, kom 'de villiges koalition' da også til at eje det sted, hvor den legendariske oldtidsby lå i sin tid. Ved siden af billeder af den militærlejr og parkeringsplads for panserkøretøjer, der i 2004 trak "et spor af ødelæggelse og forurening" blandt de gamle ruiner (ca. 120 km fra Bagdad), fordømmer John Curtis, leder af British Museums mellemøstlige afdeling, koalitionsstyrkernes "utilgivelige vandalisme" - en anklage, som vel kun USA's vicepræsident, Dick Cheney, vil forsvare sig imod i dag.

Ville British Museum have vovet et lignende udfald umiddelbart efter krigen?

Kim til litterære fabler

Irak-invasionens fiasko hjemsøger hver eneste udstillingssal. Gennem 3.000 års gammel mesopotamisk historie har udstillingen valgt at lægge sit fokus på kong Nebukadnezar IIs regeringstid (605-562 f. Kr.) og dens katastrofale eftertid.

Jerusalems erobrer (to gange, i 597 og 587), der udviste jøderne i til deres 'babylonske fangenskab' efterlod sig et overbebyrdet imperium, der inden for et par årtier, næsten uden kamp, faldt i hænderne på Den Persiske hersker, Kyros II .

En af de mange bibelske og litterære fabler om hybris og nemesis, der senere knyttede sig til kong Nebukadnezar var den forestilling, at kongen i vanære søgte ud i ørkenen, hvor han blev vanvittig og opførte sig som et vildt dyr.

William Blakes kobberstik fra 1805 skildrer hans fortvivlelse særligt malende. Det er umuligt at se på det i denne sammenhæng og ikke tænke på den behårede vildmand, Saddam på flugt, der blev jaget op af sin hule.

Denne underliggende angst om Babylon og Irak i dag kan måske forklare, hvorfor 'myten' i denne forbindelse har det med at 'virkeligheden'.

Jovist, de udstillede kulturgenstande indgyder ærefrygt og taler til fantasien, men for hver storslået løve eller slange indgraveret i de glaserede azurblå og grønne mursten fra byens processionsgade er der et dusin lertavler eller cylindre i kegleformer.

Konger og drømme

Disse indbragte klumper fra en fjern fortid fortæller os alt: fra de matematikopgaver, som vordende arkitekter skulle løse - hine tiders gigantiske ziggurater (trappeformet tempeltårne eller trappepyramider, red.), porte og templer krævede virtuos præcision - til betydningen af værdien respekt for et besejret folk, som det ses i den såkaldte 'Kyros-cylinder' fra tiden efter kongens fald.

Takket være et indlagt lydspor taler disse tavler undertiden til os om konger, drømme og kampe. Denne mellemstore udstilling forsøger aldrig at gøre krav på blockbuster-status. Så de store intellektuelle eventyr, der førte til vort indgående kendskab til livet i Babylon - de udgravninger som Robert Koldewey foretog i begyndelsen af 1900-tallet eller Henry Rawlinsons dechiffrering af de kegleformede cylindre - må nøjes med kort omtale.

Eventuelle frustrerede besøgende måske kan med fordel investere i udstillingens ledsagende og fremragende bog, redigeret af Irving Finkel og Michael Seymour. Den udfylder hullerne. Synd og dommedag stjæler rampelyset. Hvor godt det virker, afhænger af standarden af kulturarvens materiale. Vi får jammerligt kedelige victorianske malerier af det jødiske eksil, hvorimod Rembrandts Belshazzars Fest ikke fik lov at blive udlånt fra det nærliggende National Gallery.

En samling musik inspireret af Babylon fra Verdis Nabucco til de uundgåelige Bob Marley og Boney M ligner mest af alt frugterne af en Google-gennempløjning. Moderne kunst inspireret af skildringer af Babelstårnet - især Pieter Brueghels smuldrende vilde forvirring - stråler mere klart i den Julee Holcombes uhyggelige digitale by Babel Revisited eller i Eschers evigt ufuldendte skyskraber.

Igen, jeg ønskede mig et show, der inviterede til analogier mellem den gamle og det moderne, og som gik hele den babyloniske vej. Brændende og sammenstyrtende tårne, en panikslagen by, rygter om en nederdrægtig orientalsk despot: Denne udstillings processionsgade fører ubønhørligt tankerne tilbage til Saddam og Bush.

Babylon: Myth and Reality vises på British Museum frem til 15. marts 2009

© The Independent og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Så fik den vestlige civilisation hævn for Det Babyloniske Fangenskab med 2.600 års forsinkelse! Nu skal Templet i Jerusalem genopbygges, så Armageddon og efterfølgende Dommedag ikke skal trække så længe ud (100 mio. amerikanerne med Bush i spidsen)!

Christian de Coninck Lucas

Husk på at dejlige Laura Bush (hende der slog en fyr ihjel i et bilsammenstød i Texas og slap uden den mindste påtale) har stået for hele $14 mio. dollars til at "sikre Iraks kulturskatte" -- 5 år efter Iraqi National Museum's kælder blev ultra-professionelt tømt og 4 år efter en eller anden idiot i US Air Force gav ordre til at bombe en enorm Ziggurat i Syd-Irak.

Forget anything? Oh right.....

Gilgamesh's (yep, he was a real living being, not a myth) grav blev fundet af franske og tyske arkæologer udenfor Baghdad. Det betyder naturligvis at Vestens elendige og selvforherligende fortolkning af antikkens Mesopotamien skal skrives fuldstændig om -- hvis altså bare folk havde en hjerne til at huske hvad der skete i Irak før Invasionen.

Det går rigtig godt for AFRs venner "over there".

Nu skal vi holde os til hvad der faktisk er sket.

Hvem var det der øgelagde/stjal Iraks kulturskatte efter krigens afslutning?

Var det de vestlige styrker, eller var det den almindelige irakiske familiefar?

Hvis der udbrød krig og lovløsheden herskede i Danmark, gad vide om danskerne så ville miste besindelsen og stjæle kronjuvelerne eller omsmelte den lille havfrue og sælge kobberet.......