Læsetid: 1 min.

De gør dejlig ondt

3. november 2008

På den britiske scene er Snow Patrol reelt Coldplays eneste udfordrer og sidestykke, når det kommer til melankolsk og symfonisk pop i rockklæder. De pæne irere dyrker normaliteten og gik så længe i ét med lyd-tapetet i deres hjemstavn, at det var svært at indfange dem på den europæiske radar. Men med den allestedsnærværende "Chasing Cars" fra 2006's Eyes Open fik bandet for alvor hul igennem, og nu vender de tilbage med album nummer fem. Det visner godt nok på nysgerrighedsbarometret, men distancerer årets Coldplay-udspil, når det kommer til de gode melodier. Faktisk står rasende behagelige skvulp fra hjertekulen i kø, og af og til lyder Snow Patrol nærmest som et remake af kollegernes Parachutes-debut. Tag lige selv og tjek den messende "Lifeboats" - faldskærme og redningsbåde over samme toneart og melodifigur - går den, så går den vel.

Desværre ender Snow Patrol også med at kopiere sig selv, og den stærke "Take Back the City" praktisk talt gentages med "Disaster Button" fem skæringer senere. Der er dog mest godt at fortælle om A Hundred Million Suns, der i glimt tager kraftfuldt tilløb til den slags storladne stormløb ud i mørket, som danske Mew også var eksponent for i en nær fortid. Fuld spade og hug i lilletrommen.

Snow patrol: A Hundred Million Suns (Universal). Er udkommet

Serie

Hjemstavn

Seneste artikler

• Gå tilbage, men aldrig til en fuser

31. december 2009
    Den nye hjemstavnslitteratur var og blev den synligste trend i det 21. århundredes første årti, der dog bød på mange genrer
  • Hjemstavn

30. december 2009
    Et af temaerne i årets danske litteratur, der i øvrigt har handlet om alt fra familie- og generationsopgør til ustabile identiteter, har været en ny hjemkomst, en besindelse på det danske sprog og hvad man kommer fra, på en ny hjemstavn i sproget
  • Det er ganske vist: Fyn er fin

10. august 2009
    Fyn er et af Danmarks mest undervurderede steder, og derfor er det på sin plads at gøre op med enhver fordom her. Odense er eventyrets by - smørklatten i danmarks-grøden. Information har valgt at hylde paradisøen Fyn