Livet findes i detaljen i nye prosastykker

Thøger Jensen har samlet 10 års prosastykker til en lille, vældig hyggelig bog
12. november 2008

Et decennium efter sin sene, uimodståeligt charmefyldte debut med novellesamlingen I vores familie kan vi ikke lide ubåde holder Thøger Jensen (f. 1960) støt en beskeden kvote lydende én bog hvert andet år. Oven på fire pygmæ-romaner eller minimalistiske epik-implosioner vender han dog denne gang tilbage til udgangspunktet med stykker, der stort set formår at holde sig på en enkelt side, ja, som undertiden grænser helt ned til kassedigtet og skitsen.

Bogen Høfde Q indrammes af to ultrakorte tekster om ekspressen fra Hamburg til Århus. I den første lytter jeg'et ud i vintermørket efter den karakteristiske lyd fra Deutsche Bahns grå og røde materiel, i den anden kører han selv med toget efter at have været i Vejle for at læse op. "Hvorfor vil du absolut skrive romaner, spurgte en tilhører, når nu du mener, at livet findes i detaljen?"

Godt spørgsmål, for Thøger Jensen elsker den sigende singularitet og har formidabel evne til at se en gave og gåde i f.eks. en fisk, en fugl, en sommerfugl eller fire snegle på banegården i Middelfart. Dræbersnegle, endda...

Hollandsk charme

Han opfatter noget i næsten intet og forstår at fortætte tiden i et oplyst moment - der ind imellem melder sig forsinket, som i "Veksling af valuta", som fortjener at blive vist frem i sin helhed:

"Da jeg klagede til den hollandske bager over at jeg havde fundet en 25-cent i en af hendes muffins, mødte hun min hårdt tilkæmpede vrede med en hjertelig latter og sagde, at det var også på tide. Temmelig desorienteret forlod jeg butikken med en lille pose kager i hånden. Flere år senere erfarede jeg, at i stedet for som på dansk at sige 'så faldt 10-øren', siger man på hollandsk noget i retning af 'så faldt den kvarte'. Det sker stadig, at jeg tænker på den hollandske bager. Hendes accent, de serpentingrønne øjne, det hvide chokoladeplettede forklæde og, hvis man var heldig, lidt mel på den højre kind".

Dette fine fund af en bagatel er typisk for Thøger Jensen ved dens sanselige sødme og det ukunstlede og dog alligevel omhyggelige ordvalg ("min hårdt tilkæmpede vrede") samt ved den subtile henvisning fra de grønne øjne til forfatterens fine bog Serpentine fra 2002. En smule atypisk bliver stykket ved til dels at foregå i det fjerne udland væk fra lokaliteter som Pederstrup, Svenstrup og Morud eller for den sags skyld Høfde Q, kære danske navne, hvormed Thøger Jensen placerer sig, ikke alene i minimalismens ekstreme 1990'er-sektion, men også i den efter årtusindskiftet heftigt omsiggribende hjemstavnslitteratur.

Der kan indimellem være noget lovlig tilstræbt hyggenygget-tuttenuttet over Thøger Jensens yderligt afskårne, konsekvent tætførte prosa, men nyder man stykkerne ét ad gangen, og hvorfor ikke som oplæsningssjov, kommer de fleste da smukt til deres ret.

Thøger Jensen: Høfde Q. Prosa 1998-2008. 62 s. Kr. 175,00. Borgen. ISBN 978-87-21-03326-2