Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Velkommen hjem, Olaf

Til sandet, sladderen og kvinderne, der har ventet så længe, at du har glemt dem. Velkommen til Kaleidoskops fremragende forestilling 'Rørvig', hvor tiden går i stå rundt om kejtede liv
Olaf Johannessen lader sig beundre af Beinta Clothier, mens Jesper Hyldegaard venter tålmodigt. For døden løber ingen vegne i Astrid Øyes fascinerende forestilling om -Rørvig-.

Olaf Johannessen lader sig beundre af Beinta Clothier, mens Jesper Hyldegaard venter tålmodigt. For døden løber ingen vegne i Astrid Øyes fascinerende forestilling om -Rørvig-.

Palle Steen Christensen

Kultur
12. november 2008

Tiden lægger sig til rette i sandet. Eller er det manden, der gør det? Eller Døden?

Der er så meget, man ikke får helt klarhed over i Astrid Øyes nye stykke Rørvig. Men man sidder på kanten af stolen i Kaleidoskop og suger det hele til sig, mens man fornemmer, at man kun får denne ene chance for at forstå, hvad det hele går ud på. For så er alt forbi ...

Olaf Johannessen spiller manden, der får konstateret uhelbredelig kræft. Johannessen benægter først, som den verdensmand hans Knud Berlin nu engang er. Naturligvis. Så skutter han sig under frakken, hanker professionelt op i sine papirer - og retter så brillerne mod de kvinder, han plejer at suge for livskraft og drømmende arrogance.

Men lysten smager ham ikke mere. Han kan ikke få fat på nuet. Det smutter fra ham. Johannessens desperation sætter sig i hans slappe hænder og ufokuserede blik. Huske hende? Nej, det kan han vist ikke. Kan ikke få billedet frem af den fælles erindring, hun taler om. Kan ikke se hende, sådan som hun står foran ham lige nu i sin ternede kjole og hedder Esther. Eller som hun sidder i sin striktrøje og hedder Agnethe. Kan slet ikke ...

Næsten intet

Det er Peter Dupont Weiss, der har slået iscenesættelsen an, og Alexa Ther, der har færdiggjort den. Thers fortræffelige evne til at zoome ind på sindstilstande af næsten-intet får fart sammen med hendes befriende forståelse for det ikke-sammenhængende. Samtidig har hun fået skuespillerne til at stå på hovedet i sandet eller stå på tæerne af hinanden i kinddans - eller stå foroverbøjet i en brækskål efter hjemmebryggen - alt sammen i en leg efter billeder af livskejtethed.

Og scenografien leger med, for Palle Steen Christensen har skabt en rutsjende Rørvig-blå verden af himmel og hav, der forskubbes og glider helt ud på de gamle vægpaneler i Kaleidoskops gamle biografrum - og en opslugende bund af glidende, svindende sand. Klaustrofobisk og horisontvild på samme tid.

Ensemblet spiller med samme præcise åndenød og groteske realisme. John Martinus skaber et fascinerende portræt af en læge, der absolut ikke har problemer med at fortælle patienten sandheden. Men han skaber også et uudgrundeligt portræt af en mand, der bare er ude at gå tur med sin hund. Den 69-årige Martinus brillerer i det hele taget som macho i dette rolle-uidentificerede stykke- hvilket overskud!

Christiane Rohde spiller på sin begavede styrke i rollen som moderen. Hun vækker sin 'Knud Berlin'-søn i små, skarpe sekunder med sin spadseredragt-rytme og kølige diktion. Men så forsvinder også hun. Og da den unge, fremadstormende Anders Budde Christensen med arrogance og vandkande truer med at fremkalde minder fra skoletiden, viftes han også væk.

Det er lidt sværere for Johannessens hjemvendte forfatter at slippe af med Beinta K. Clothiers beundrende hoteldatter. Clothiers store længselsøjne åbner sig komisk og uendeligt for ham med teenagerens ubegrundede tillid, men hendes idol ser hende ikke - og har vel aldrig set hende. Han har nok aldrig rigtigt set andre end sig selv.

Aldrig lige

Kun Christiane Gjellerup Koch får han måske øje på i glimt. Men han ænser ikke hendes smertefulde kærlighed, og han griber ikke chancen for selv at blive set og føle sig elsket, her på falderebet. Han ser kun hendes indbydende barm og bliver rastløs, men hans krop forråder ham, og han går i stå.

Den særeste figur er dog Jesper Hyldegaards skikkelse K. En mærkelig mand hinsides overjeg og god opførsel. Er han Esthers mand? Er han spejlingen af det, der kunne være blevet Knud Berlins liv hjemme i Rørvig, hvis ikke han havde valgt flygte-løsningen i Berlin?

Det forklares ikke. Men Jesper Hyldegaard er farligheden anbragt i gemytlighedens krop. Han smiler, mens hans arme kanter, og hans hofter tilter, og hans fødder stritter den gale vej. Alt er skævt på den mand, akkurat lige som alt er lige på den stivnede Johannessen. Det er gak og samtidig helt logisk. Hyldegaards figur virker skingrende gal og superstrategisk tjekket på samme tid - og da han føjer alkohol til portrættet, truer han med at eksplodere i tusinder af stykker i en uhåndterlig og fuldkommen forrygende skuespillerpræstation.

Sortnet zoom

Hvor har hun symbol-mystikken fra, den 27-årige Astrid Øye? Tja. Hun har tidligere været dramaturg på Kaleidoskop-forestillinger som Demokratiske Bestræbelser og Manden der forvekslede sin kone med en hat. Herfra har hun måske lånt nogle af tidens stemningsforsøg på at tackle meningsløsheden. Men sansen for nulstillingen af tiden er hendes egen. Hendes personer folder sig ikke ud med faste karakteristika. Tvært-imod synes de at blive mere og mere uklare, jo længere de bevæger sig ind på scenen. Og netop i uklarheden banker deres puls stærkest, her hvor de transformerer sig fra personer til sindstilstande.'Vi elsker gæster,' lyder det så. Her forstyrres alle drømmere af virkeligheden.

Egentlig virker manuskriptet til Rørvig også som født til en film. Her er virkelig plads til billeder mellem replikkerne. Men nyd nu forestillingen, så længe dens fortælling kan sluges live på Nørrebrogade. Takket være Olaf Johannessen indkogte forpinthed kommer den til at virke som et uendeligt zoom ind i en sjæl, der sortner af angst. Helt ind til det øjeblik, hvor hans krop lægger sig til rette i sandet.

Rørvig. Tekst: Astrid Øye. Instruktion: Peter Dupont Weiss og Alexa Ther. Scenografi: Palle Steen Christensen. Lys: Antonio Rodrigues Andersen. Lyd: Jes Theede. Dramaturg: Louise W. Hassing. K1, Nørrebrogade 25. Til 29. nov. www.kaleidoskop.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her