Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Kunst ved Jeppesen

Kultur
19. december 2008

Man bliver helt bange

Jon Stahn har sprayet et juletræ sort, hængt det omvendt, med en løkke som pynt og roden indkapslet i et dødningehoved.

Dorte Naomi har skrevet 'Beyond bad', 'Blood Hell' og 'Ego Sicko' på grove Meese-lignende malerier med tissemænder, djævlehorn og hele pivtøjet, og Frodo Mikkelsen har givet et dødningehoved i bronce gevir på.

Desværre er det hverken en parodi på den dumme del af kunstscenen, eller en tv-dokumentar om De Unge Mødres børn, der nu er blevet store.

Det unge galleri mener det helt seriøst, når de tror, at knyttede hænder med fremskudt pege- og lillefinger er provokerende og minder os om døden som noget, der minder os om livet og som giver masser af cool (ond) mening og sparker røv til de borgerlige dyr, der hygger med risengrød og kartoffelmos. Når WAS tror de kratter til julens magelighed, gør de præcist det modsatte.

De benytter sig af gennemkastrerede marketingsmisbrugte symboler og fremstår som små nyttige idioter, der, hvis de er heldige, kunne få lov at dekorere Jack og Jones-butikken på Strøget.

Kasper Sonne har klaret opgaven med kunst til en juleudstilling bedst ved at skære to syvkanter i sort alumenium og indgravere to stjerner ved at forbinde hjørnerne med hinanden.

For de unge ligner det nogle total onde satansymboler, som man bare bliver vildt bange for, imens det for den mindre pubertære gallerigæst ligner to glade julestjerner med friske referencer til alt godt fra kristendommen.

Man må formode, at den våde drøm for det unge galleri er at fremstå politisk ukorrekte. Et par nisser, et par PUNK ROYAL bukser, eller hvad som helst med menneskerettigheder havde klaret jobbet langt bedre end slappe modefænomener anno 2004.

WAS er kunstnerisk set tættere på at være en tøjbutik end et spændende kunstgalleri.

EVIL X-MAS, WAS, Absalonsgade 12B, København V, til den 12. januar.

PROST!

Kim Buck har smadret en kongelig porcelænskop og støbt hanken i guld for at fortælle os, at verden er fragmenteret, at hvert delelement indeholder en ny sandhed om os selv. Noget er forgyldt, noget er ikke, og vi skal selv gå ind som individer og tage ansvar.

Det er en lummer og klodset opdatering af Fontanas snitteverden til den nette pris af 48.000 kroner.

Køppe Gallery har specialiseret sig i brugskunst, og om nogen kan bruge det til noget, skal være usagt, men den aktuelle udstilling, hvor smykkekunstnere er blevet bedt om at fabulere frit over temaet Readymade, er bestemt ikke god kunst, og appellerer højst til platte causerier.

Jytte Kløve har for eksempel sat en stang kanel på en pind, eller er det en lang sort bændelorm, der er hevet ud med en fiskestang af guld?

Udstillingen forsøger at trække veksler på samfundets opfattelse af kunst, som noget unikt, men den går ikke, 'værkerne' er højst spændende i en gavebutik i Gilleleje.

Hvis bare tyskerne er fulde nok.

All-Ready-Made, Køppe Gallery, Bredgade 66, til den 20. december

Serie

Kunst ved Jeppesen

Seneste artikler

  • Stressstreger

    23. september 2010
    Det bedste ved udstillingen er heldigvis Daniel Milans streg. En helt tynd sort krimskrams tilsat brede tykke sorte strøg. Det ser enerverende ud, fordi han kun tegner bevægelsen og skyggerne, og når man koncentrerer sig, får man øje på, at det er døde mennesker eller bizarre motiver med døde dyr og opstemte mennesker, han har tegnet...
  • Billige grin

    19. august 2010
    Moderne kunst for arabere er ligesom mavedans for danskere. Det er muligt, at vi alle har maver, men ve de egyptere, der skal tage imod den første danske mavedanserdelegation på kulturel udvekslingsrejse
  • Utopien nærmer sig

    19. august 2010
    Som en del af et projekt, der skal bringe utopien tilbage på kunstscenen, har kunstneren Goodiepal længe ført krig mod Det Jyske Musikkonservatorium, der fyrede ham i 2008. Krigen har ført ham verden rundt med en forelæsning om computerkunst, men dog ikke tættere på forsonende ord fra konservatoriet
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Ha ha, det er virkelig en syg kunstverden Jeppesen roder rundt i, endnu engang griber kunstneren til den ydmygende 'personlige vinkel' i stedet for at svare på den klare kritik. Hvorfor er et sort kors originalt? Hvad sætter det på spil? Er det ikke præcis den slags symboler der hænger p børneværelserne over det ganske land?
Jeg kan huske at Peter Holst Henckel heller aldrig svarede på kritikken, men skrev at Jeppesen var persona non grata på gallerierne, og det tror da fanden når I er så svage til at tage kritik.
I øvrigt er copy paste et forkert ord at bruge om Jeppesen, han roder måske jævnligt rundt i kunsthistorien og har ikke helt styr på hvad der kom før hvad, men copy paste er det ikke. Aldrig har nogen før skrevet på denne her måde om kunst. Og i øvrigt er det også rigtig sjovt med dine beskyldninger om uindfriede ambitioner. Jeg ville formode at der var mere prestige i at være kritiker på Information end at have et galleri. Men det er nok bare mig. Held og lykke med din 'onde' kunst.

En sidste ting: Mon ikke hans strategi havde været en lidt anden hvis han ville gnubbe skuldre med kunsteliten?