Nattens toner i Betlehem

To nye udgivelser med henholdsvis den norske sangerinde Solveig Slettahjell og den danske pianist Søren Kristiansen søger bevidst væk fra juleshowet og ind imod menneskelige og åndelige værdier
16. december 2008
Sangeren Solveig Slettahjell.

Sangeren Solveig Slettahjell.

Støj og tempo er der rigeligt af i december. Sne af vat i gågadernes vinduer, bjældeklang fra rensdyr og mekaniske nisser driver den merkantile julemåned frem. Også for julemusikken er det højsæson. Her skal det gælde to udgivelser, der bevidst søger væk fra juleræset og ind i roen og meditationen.

Med vanlig sans for den gode historie og iscenesættelse har det nytænkende norske pladeselskab Kirkelig Kulturverksted udsendt cd'en Natt i Betlehem. Her høres på vokal den udsøgte Solveig Slettahjell, akkompagneret af pianisten Tord Gustavsen og trompetisten Sjur Miljeteig. Det særlige er ikke blot den kunstneriske nerve i projektet, men også tilblivelsen.

De tre musikere rejste i september måned sammen med producer Erik Hillestad, en lydtekniker og en klavermekaniker ned til kristenhedens mytologiske arnested: Betlehem i Israel. Her fik de - hvordan de end bar sig ad med det - lov til at opstille et Steinway flygel, udlånt af Betlehems musikkonservatorium samt andet udstyr. I løbet af fire nætter indspillede de en række salmer og spirituals inde i selve Fødselskirken få meter fra den lille grotte, hvor traditionen hævder, at Jesus blev født. Så kan man tale om autenticitet. Om resultatet ville have været anderledes i et lydstudie i Oslo, er ikke til at sige. Men musikken udstråler en varme og ro, der synes at ramme essensen i de velvalgte julesalmer og spirituals.

Større effekt

Slettahjells sangstemme besidder en lavmælt karisma og autoritet, som vi også kender fra hendes samarbejde med sin faste gruppe, Slow Motion Quintet.

Hør f.eks. hvordan hun og Gustavsen bevidst holder igen på den blueslatente spiritual, "Poor Little Jesus", eller hvordan hun kan dæmpe stemmen næsten til en hvisken i slutningen af den norske folketone til Brorsons "Mitt hjerte altid vanker" - med desto større effekt til følge.

At Tord Gustavsen er overvurderet som pianist efter succesfulde, men ensidige udgivelser på selskabet ECM, skal ikke ligge denne vellykkede plade til last, hvor han indtager akkompagnatørrollen på fornem vis. Miljeteig fuldender trioens lyd med sit porøse spil, der, som en variation af flere norske trompetister i disse år (bl.a. Arve Henriksen, Gunnar Halle og Mathias Eick), præges af en luftig, udtryksfuld tone og en enkel, melodisk spillestil.

En ligeledes fascinerende udgivelse er pianisten Sørens Kristiansens soloklaverplade Upon a Star, der ligger i naturlig forlængelse af hans stærke debut som solopianist sidste år, With A Song In My Heart. Kristiansens højtidsbud består af ti håndplukkede julesalmer, vintersange og amerikanske klassikere, alle spillet med stor variation fortrinsvis indenfor balladens udtryksregister.

Åbningsnummeret peger straks demonstrativt væk fra udvendigheden og larmen med en usædvanlig nedtonet og meditativ "I´ll Be Home For Christmas". Her fraserer Kristiansen med en mesterlig spændingsforhaling, der gør, at vi må lytte, hvis vi vil have udbytte. Det gælder også den mere direkte og tempofyldte fantasi, "Santiarians", hvor bopfraseringerne ligesom i den livfulde "White Christmas" fyger som snefnug igennem landskabet. Pladens mest indtagende stykker er dog de melodiske ballader, hvilket bl.a. gælder den intuitivt tegnede "I sne står urt og busk i skjul" og den afsluttende "Blomstre som en rosengård".

Solveig Slettahjell: Natt i Betlehem (Kirkelig Kulturverksted)Søren Kristiansen: Upon a Star - solo piano (Stunt Records)