Til nørden, den kræsne, spøgefuglen og romantikeren

Med få dage til jul er dvd-pakker fremragende kandidater til en plads under træet - og siden er de et godt bud på adspredelse i en god, lang velfortjent juleferie
Berlin Alexanderplatz. Den danske udgave af Reinar Werner Fassbinders berømte tv-serie er årets bedste dvd-udgivelse. Her ses Günter Lamprecht og Barbara Sukowa.

19. december 2008

Med blot fem dage tilbage til juleaften og en rar juleferie ventende lige om hjørnet er det på sin plads at anbefale en håndfuld gaver, enhver filmfan vil sætte pris på at finde under træet juleaften. Der kommer flere og flere spændende film på dvd i Danmark, og de store selskaber - SF-Film, Disney, Warner, Universal, Paramount og Scanbox - der har righoldige arkiver at trække på, suppleres på forbilledlig vis af opkomlinge som Criterion og Another World Entertainment, der ofte graver dybere og kommer længere ud i hjørnerne med deres dvd-udgivelser.

Til den romantiske nostalgiker

Et kys er ikke blot et kys. I hvert fald ikke for Rick (Humphrey Bogart) og Ilsa (Ingrid Bergman), hovedpersonerne i Casablanca (1942), Michael Curtiz' udødelige film om kærlighed og krig, der lige er udkommet på både almindelig dvd og Blue-ray i en aldeles forførende boksudgave fra Warner. Ikke nok med at man her får serveret filmens lyd- og billedside i nyrestaureret udgave - og hvor tager den sig dog godt ud - man får også et sandt overflødighedshorn af ekstramateriale på de i alt tre discs, som udgivelsen fylder. Blandt andet graves der dybt i filmens tilblivelse - f.eks. blev Casablanca, der ligger i Marokko, bygget op på et studieområde i Hollywood - og der er mulighed for at lære produktionsselskabet, Warner Bros.' legendariske chef, Jack Warner, bedre at kende via en timelang dokumentarfilm. Der medfølger også en lille bog med billeder fra filmen og en stak plakater i postkortstørrelse, lige til at hænge op på opslagstavlen.

Til den kræsne og krævende kulturforbruger

Scanbox' udgave af Berlin Alexanderplatz kandiderer i hvert fald æstetisk og udstyrsmæssigt til titlen som årets danske dvd-udgivelse. Boksen med Rainer Werner Fassbinders næsten 16 timer lange, banebrydende tv-serie fra 1979-80 er udformet som en stor, sort coffee table-bog, der indbydende inviterer til et gensyn med den tyske instruktørs vel nok mest betydelige arbejde. Hele herligheden akkompagneres af kig bag kameraet, hvor man kan opleve Fassbinder arbejde, og den engelsksprogede udgave af Fassbinder-kenderen Christian Braad Thomsens bog om Fassbinder, der er et medrivende og grundig studie i den produktive instruktørs liv og værk. "En kulmination af temaer og stiltræk, der har ligget i Fassbinders film fra starten," skriver Braad Thomsen blandt meget andet om Berlin Alexanderplatz, der er baseret på en bog af Alfred Döblin. Og således er man godt klædt på til denne rejse ind i en på én gang fascinerende og frastødende verden af begær, forbrydelser og vanvid med den nys løsladte morder Franz Biberkopf (Günter Lamprecht) som et lidet tiltalende, eksistentielt omdrejningspunkt i mellemkrigstidens identitetssøgende Tyskland.

Til spøgefuglen

Jeg har altid haft et blødt punkt for Gøg og Gokke - Laurel og Hardy, som de hedder i USA - det var nogle af de få komikere, som med held tog turen fra stumfilm til talefilm. På dvd har Gøg og Gokke længe været lidt stedmoderligt behandlet, men det råder et nyt bokssæt fra Universal, som samler en række af parrets stum- og talefilm, nogen bod på. Gøg og Gokke er to af lagkagekomikkens ypperste repræsentanter, og selv om deres film ikke kan måle sig med Keaton, Chaplin eller Lloyds visuelle virtuositet, har de en umiddelbarhed og en holdbarhed, mange filmkomikere kun kan misunde dem. I boksen kan man opleve både stumme og talende versioner af om ikke de samme film, så i hvert fald nogle af de samme grundideer, hvilket bekræfter, at de mestrede begge udtryk. Men det er trods alt talefilmene, der er sjovest, ikke mindst på grund af Gøgs klynken, når Gokke er for hård ved ham. Stan Laurel og Oliver Hardy har en upåklagelig timing og er glimrende skuespillere i klart definerede roller, som komplementerer hinanden på sjælden energisk og smågenial vis. Det er en udelt fryd at se de to fjolser rode sig ind i den ene umulige situation efter den anden, hvor Gokke selvsikkert og skidtvigtigt fører sig frem, hvorefter Gøg ødelægger det hele, fordi han absolut ingenting fatter.

Til filmnørden

Er man fan af den tjekkiske filminstruktør Milos Formans nyere film Gøgereden, Folket mod Larry Flynt, Man on the Moon - bør man unde sig selv også at se hans allerførste film, produceret i Tjekkoslovakiet i 1960'erne. Det giver det danske Criterion Film - som intet har med sin amerikanske navnebroder at gøre - os nu mulighed for. Milos Forman - The Sixties Collection dækker over de første fire spillefilm fra mesterens hånd, fra debuten Talent Competition (1963), der faktisk består af to kortfilm og har fået æren for at have kickstartet den tjekkoslovakiske nybølge, til det store, internationale gennembrud, Brandmænd i fyr og flamme (1968), der havde premiere i hjemlandet, lige inden russerne besatte landet, og Forman rejste til Paris og siden USA. Brandmænd i fyr og flamme blev straks efter premieren forbudt i Tjekkoslovakiet, fordi man mente, at det var farlig satire, men selv om satiren stadig kan anes, er det i dag lidt svært at se det farlige i filmen, som morsomt og ganske uhøjtideligt fortæller om en stor fest på en brandstation, hvor intet går som planlagt.

Til hele familien

Pixars Ultimate Collection samler otte af de ni compu-teranimerede spillefilm, Pixar har produceret siden 1995, hvor John Lasseters Toy Story havde premiere og forandrede animationsverdenen for altid. Siden er det nærmest blevet lov, at alle animationsfilm skal laves i en computer - gammeldags tegnefilm af den håndtegnede slags har det svært - men selv om der bliver lavet gode og sjove film af andre selskaber, rager Pixar stadig et par hoveder højere end alle konkurrenterne. Pixar er simpelthen for animationsfilmen i dag, hvad Walt Disney var i 1930'erne, 40'erne og 50'erne. Med Lasseter i spidsen har Pixar nemlig opdyrket en kultur, hvor det er historien og figurerne, som kommer først, ikke alle de fantastiske ting, som det er muligt at gøre med en computer. I boksen, der udsendes af Disney, er også en dvd med de fænomenale kortfilm, der indleder enhver Pixar-spillefilm, og en nyproduceret dokumentarfilm, The Pixar Story, der fortæller om selskabet, som for et par år siden blev opkøbt af Disney, men har formået at bevare sin kreative uafhængighed og samtidig have indflydelse på Disneys. Pixars seneste værk, Andrew Stantons WALL·E, er ikke med i boksen, men er også lige udgivet på dvd.