Er de onde ulykkelige?

Voltaire diskuterer ikke uaktuelt skæbne og tilfældighed
4. december 2008

"Det gamle skarn i Fernay," var N.F.S. Grundtvigs betegnelse for Voltaire, der fra sit gods i Frankrig, passende nær ved grænsen til Schweiz, til sin død i 1787 og videre frem tiltrak sig Europas intellektuelle opmærksomhed. Men i skolen lærte vi, at rationalisme og fornuftsdyrkelse, som oplysningstiden stod for, var en tør og forkastelig sag. Og denne romantiske arv har solide rødder i vort land.

I den filosofiske fortælling Zadig eller skæbnen, skrevet i 1747, er hovedpersonen med dette orientalske navn i diskussion med en af de herskere, han i sit omtumlede liv konfronteres med. Denne siger da: "Findes der noget mere agtværdigt end en gammel vildfarelse?" Den går ud på, at en arabisk hustru lader sig brænde levende sammen med liget af sin afdøde mand. Zadig svarer: "Fornuften er ældre." Og det lykkes ham mirakuløst at ændre traditionen.

Det går ellers op og ned for eventyrets unge, smukke, rige, kloge og retsindige babylonier, der med sådanne egenskaber må provokere sine omgivelser og derfor omtumles fra de højeste stillinger hos mellemøstlige fyrster til dødsdomme, slaveri og flugtforsøg af en lunefuld skæbne, der styres af de mest uventede tilfældigheder.

Historien foregår i fantasien og for så længe siden, at den er det bare løgn. Og dog. Tag nu "det store marked i Basra, hvor alle de største købmænd fra alle egne af jorden ville møde op. Det var en stor trøst for Zadig at se så mange mænd fra forskellige egne samlet på et sted. Han følte det som om universet var én stor familie der havde sat hinanden stævne i Basra."

Hvilken læser kan undlade at tænke på skæbnens arrangementer ved stævnemødet netop dér. Zadig har imidlertid held med at forsone folk under opståede skænderier, samtidig med at der lægges planer om at brænde ham over en sagte ild.

Damerne

Voltaire har sendt sin helt ud på en eksperimentel rejse i en dengang populær litterær genre, den fantastiske rejseroman, koloreret af det østerlandske eventyr, med hilsener til både Cervantes og Swift og den pikareske roman. Han skrev mere end en snes fortællinger af den art. Mest kendt også i danske oversættelser er Candide (1759) og hans sidste, Den troskyldige, hvor optimismen stort set er gået fløjten, og en mere tilstræbt skepsis over for åndens civilisering har taget over. Else Henneberg har givet Zadig nyt og funklende liv på dansk i heltens rædsomme og galante eventyr, hvor ikke mindst damer udgør en fare for hans liv og helbred, da de uafladeligt hader eller forelsker sig i ham mod hans ønske, mens han dog fikseres af dronning Astarte, hvis befrielse fra den ene afgrundsrand efter den anden bliver den store opgave, der lykkeligvis krones med held. Hvor Candide senere på lignende vis jog verden rundt efter Kunigunde og til sidst nødtvungent måtte gifte sig med den forrakkede og arrige kælling, ender det her i skønhed og lykke.

Men hvor misundelsens og dumhedens ondskab kan hærge tilværelsen, vises ellers raffinerede kæder af sære hændelser af psykologisk logik. Zadig, som ellers ikke er digter, skriver et galant amourøst digt, men river det i selverkendelse i stykker. En af stumperne findes, og de halverede linjer viser sig at udgøre et tilsyneladende komplet digt, der kan tolkes som en hån mod kongen. Så står han til henrettelse. En papegøje finder meget belejligt den anden halvdel. Og så er han pludselig avanceret til minister. Men vent bare.

Jamen

Fortællingens vigtigste ord er: Jamen! Det falder fra Zadigs mund, da en engel i ørkenen til slut belærer ham om, at de onde altid er ulykkelige, og at tilværelsens mangfoldighed garanterer, at tilfældighed ikke eksisterer, men alt er prøvelse, straf eller belønning. Forsynet drager omsorg herfor. Jamen! siger Zadig, men falder dog på knæ, da englen fjerner sig til den tiende himmel.

Voltaire bevarede endnu, betinget, optimismens filosofi. Men det var før Lissabons ødelæggelse ved jordskælvet i 1755 - en lige så omvæltende begivenhed, som World Trade Centers destruktion blev i 2001.

Voltaires rationalistiske, eventyrlige fortællinger er således ikke kun en nydelse.