Læsetid: 4 min.

Den sociale narcissisme

Litteraten Leo Bersano og terapeuten Adam Phillips forsøger i en ny dialog at nå frem til begreber om frihed og kærlighed, som er frigjort fra egoisme og narcissisme
13. december 2008

Hun er på vej i analyse. Det går ikke så godt med hendes parforhold. Ved en fejl er hun kommet til at bakke bilen ind i sin mand, som får smadret sit underliv og mister potensen. Han vil ikke længere røre ved hende, og hun oplever, at hun ikke længere kan røre ved ham. Den kastrerede mand drømmer om at se sin hustru med en anden mand. Dette syn skulle stimulere ham til at genvinde potensen. Ideen er, at han kun kan genvinde sin hustru seksuelt, hvis han ser hende med en anden mand.

Dette er intrigen i Patrick Lecontes film Intime betroelser fra 2003. Kvinden, Anna, opsøger en psykoanalytiker i Paris, men hun går ind ad den forkerte dør og sætter sig i stedet foran en skatterådgiver. Hun fortæller skatterådgiveren, William, sin historie, inden han når at gøre det klart, at hun er gået forkert. Han mumler noget, da hun er færdig, men hun vender tilbage ugen efter i tillid til, at William er hendes terapeut. Da han endelig efter deres tredje møde får taget sig sammen til at slå fast, at han ikke er psykoanalytiker, men skatterådgiver, bliver hun rasende og siger, at hun føler sig voldtaget.

Og alligevel fortsætter hun med at komme til konsultationer hos ham, og efter den tiende session er hun blevet klar til at forlade sin mand. Anna og William er aldrig blevet dus, de har opretholdt en slags professionel distance, så forholdet ikke er blevet det, man almindeligvis kalder 'personligt'. Det sjove er, at skatterådgiveren også har oplevet samtalerne som et terapeutisk forløb. Han er blevet anderledes løssluppen gennem samtalerne med den fremmede kvinde. Sammen har de to så at sige gennemgået et terapeutisk forløb uden terapeuter, de har gennemgået en analytisk seance sammen uden fagsprog, og uden at en af dem er betalt for at lytte, og den anden har betalt for at snakke.

Tænke og tale frit

Det er denne erfaring, som gør filmen særdeles interessant for den psykoanalytisk inspirerede litterat Leo Bersani, som i en udveksling med den britiske forfatter og terapeut Adam Phillips, diskuterer mulighederne for at overføre psykoanalysens indsigter til livet uden for analysen. Det handler med Phillips ord om at "demokratisere" relationen mellem den, der taler, og den, der lytter.

I Intime betroelser skaber Anna og William en intimitet mellem sig, som ikke er baseret på ulighed og heller ikke rettet mod en forløsning af deres drifter. De er ikke gensidige objekter for den andens begær. Som Bersani konkluderer: "Frigjort fra deres seksuelle længsler og ængstelighed har de på dette tidspunkt etableret en upersonlig intimitet, som måske vil gøre dem i stand til 'at tænke og føle og tale' helt frit. Det, som de genoptager, er ikke en gensidig pseudoanalyse, men snarere en samtale, som ikke er rettet mod andet end endnu mere samtale."

Bersani og Phillips kredser i bogen om netop dette punkt, hvor man overskrider sine egne behov, problemer og hæmninger og når frem til et åbent møde med et andet menneske. De afviser begge, at man blot kan elske den anden for den andens skyld, men de fastholder samtidig, at det må være muligt at nå frem til en definition af kærlighed, som hverken handler om at se den anden som objekt for ens eget begær eller som en narcissistisk refleksion.

Sokrates' erfaring

Udgangspunktet for bogen Intimacies er Adam Phillips' definition af psykoanalysen som det, der sker i samtale mellem to mennesker, som "er enige om, at de ikke skal dyrke sex." Det handler således om, man kan suspendere begæret og lysten i samtalen og om, hvorvidt denne kontrakt kan etableres uden for det terapeutiske rum. Gennem en læsning af Platons Faidros udvikler Bersani begrebet 'den upersonlige narcissisme'. Sokrates' kærlighed bliver udlagt som kærligheden til det i den anden person, som er hævet over individuelle kvaliteter og kendetegn. Man genfinder sit universelle jeg i den anden:

"Jeg kalder denne kærlighed for upersonlig narcissisme", skriver Bersani, "fordi det selv, som subjektet ser i den anden ikke er den unikke personlighed, som er omdrejningspunktet for den moderne indvidualisme". Det handler i den optik ikke om at realisere sig selv i kærlighedsrelationen, men om at se det selv, som er hævet over selvrealiseringsprojekter.

Det betyder selvfølgelig også, at det selv, vi sædvanligvis identificerer os med, går under i den kærlighed, som er kendetegnet ved upersonlig narcissisme. Det lader sig gøre i Platons dialog, fordi han opererer med et begreb om generindring, anamnese. Men som Phillips noterer i sin replik til Bersanis tre foregående kapitler, ville det i en moderne kontekst, som ikke abonnerer på antagelser om ideale former, der går forud for det enkelte livsprojekt, betyde, at kærligheden altid ville være rettet mod fortiden. Den ville ikke kunne åbne sig mod fremtiden, fordi man kun i en platonisk metafysik kan gen-erindre det, som man ikke vidste allerede.

Bersani og Phillips kommer langt omkring i deres dialog om narcissisme og overskridelsen af narcissismen. De diskuterer fænomenet barebacking, der går ud på, at homoseksuelle mænd opsøger ubeskyttet sex med partnere, som de ikke ved, om er hiv-smittede eller ej. De vender også krigen i Irak, en novelle af William James, og de når vidt omkring i Intime betroelser. Den lille bog er ikke et færdigt værk, men en kvalificeret og inspirerende åbning af et spor, som står mere åbent ved bogens afslutning end ved begyndelsen. På den måde kommer Intimacies til at minde om Intime betroelser, der slutter med at skatterådgiveren opsøger Anna i Sydfrankrig; de genoptager samtaler, og de kaster sig efter alt at dømme ikke i armene på hinanden. Men man kan ikke være helt sikker, for det er ikke til at vide om intimiteten frigjort fra seksualiteten blot er foreløbig.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Inger Sundsvald

”Bersani og Phillips kredser i bogen om netop dette punkt, hvor man overskrider sine egne behov, problemer og hæmninger og når frem til et åbent møde med et andet menneske. De afviser begge, at man blot kan elske den anden for den andens skyld, men de fastholder samtidig, at det må være muligt at nå frem til en definition af kærlighed, som hverken handler om at se den anden som objekt for ens eget begær eller som en narcissistisk refleksion.”

Se var en bog jeg kunne tænke mig at læse. Synd at den kun er på engelsk :(