Vinterblod i de svenske forstæder

Glem alt om kors, hvidløg og smagløs splat. Tomas Alfredssons strålende vampyr-hverdagsthriller 'Lad den rette komme ind' fortæller med bid og begavelse om en mobbet 12-årig drengs både rørende og rå møde med nabovampyren
23. december 2008

Mens filmatiseringen af bestselleren Twilight i udlandet er ved at gøre vampyrer til de nye zombier blandt spændingsjagende teenagere med hang til bloddryppende romantik, får vi nu herhjemme lov at opleve svenske Tomas Alfredssons strålende vampyrhverdagsthriller Lad den rette komme ind.

Og den er bestemt også for voksne, selv om de to hovedpersoner er 12 år, og vampyr-ordet har det med at sende mange voksne biografgængeres tanker ud over de højspændte stepper med forestillinger om overdimensionerede tandproteser og blodsplat til orgeltoner.

Fra de første billeder af en stille snes falden over en svensk betonboligblok i det, der viser sig at være en slags mytologiseret fortidsforstad fra 1980'erne, føler man en enestående ro og retning over Lad den rette komme ind.

En taxa ankommer med den 12-årige enspænder Oskars nye naboer. De dækker som det første lejlighedens vinduer til. Endnu mistænker vi intet, men kommer i stedet ind på livet af Oskars trøstesløse hverdag. Han er det evige mobningsoffer, og der er ikke megen hjælp at hente hos hans skilte forældre. Med Robert de Niro-agtige "Are you talking to me"-samtaler med gårdens træer som knivofre i stedet for skoleskurkene, drømmer han om at være stærk og sige fra, men i stedet må han gå hjem fra skole i gymnastikshorts, når hans bukser er blevet tisset på i omklædningsrummet.

Vampyrers hverdag

Kåre Hedebrant er et fund som den desillusionerede Oskar, der allerede som 12-årig har mistet enhver forventning om, at livet kan være andet end dybt urimeligt. Da nabopigen Eli dukker op med bare tæer i sneen og forunderlige klatreevner, bliver der pludselig mulighed for et mærkeligt venskab. Som en inkarnation af al hans ensomhed og hævnlystne tanker bliver hun hans særlige ven, og med Lina Leanderssons afdæmpede spil som en både sårbar og livsklog pige med en brutal smag for blod, bliver det et venskab, man gerne følger udviklingen af.

Historien præsenterer blodtørsten nøgternt og lavpraktisk, som når Elis far drager af sted med udstyrs-tasken pakket for at overfalde tilfældige mennesker på kvarterets gangstier, hænge dem op og dræne dem for blod. Første gang er et chok, men filmen dvæler ikke ved overfaldene. Den har historien solidt plantet i skildringen af menneskene i en kold forstadssne, hvor der gradvis bliver færre i det småalkoholiserede, humoristisk skildrede persongalleri, indtil mobberne til sidst står for bid.

Underfundigt univers

Lad den rette komme ind tilbyder en original og underholdende indgang til en nuanceret historie, som uden det fantastiske lag kunne være blevet en tragisk skildring af en drengs pinsler. Tanker om skolemassakrer lurer under overfladen, når Oskar går med kniv og samler avisudklip om vold. Man kan på mange måder tolke det nervepirrende klimaks i skolens svømmehal som hans drømmehævn. Som i resten af filmen går en barsk alvor og en lun humor i den scene hånd i hånd, mens de farvefattige, flotte billeder og et gennemarbejdet lyddesign skaber et eget univers med plads til både det uhyggeligt genkendelige og det uhyggeligt fremmede.

Filmens effektive manuskript er af John Ajvide Lindqvist og bygger på hans roman. Historien tager stilheden lige så alvorligt som de præcise replikker, og der er også en præcision i Alfredssons valg af vinkler og virkemidler. Det er interessant at se ham stå på egne ben med en underfundig stil efter årene med komikergruppen Killinggänget og deres Fire nuancer af brunt.

Se originalen!

Blandt filmens mange priser er den nordiske filmpris ved Göteborg Film Festival og publikumsprisen ved dette års Natfilm Festival. Filmen er også på det britiske filmmagasin Sight & Sounds top 10-liste over årets bedste.

Man kan da også kun erklære sig enig med både juryer, kritikere samt filmfans og anbefale at begive sig ind i mørket til et usædvanligt møde. Som Peter Travers fra Rolling Stone har formuleret det: Se filmen nu, før Hollywood genindspiller og ødelægger den.

Lad den rette komme ind/Låt den rätte komma in. Instruktion: Tomas Alfredsson. Manuskript: John Ajvide Lindqvist efter egen roman af samme navn. Sverige. (Gloria og Vester Vov Vov, København, samt Øst for Paradis, Århus)