Læsetid: 1 min.

Ballade på boldbanen

Clooney spiller den professionelle amerikansk fodboldspiller Dodge Connelly, der i 1920'ernes USA er med til at give sporten sit dårlige ry
23. januar 2009

George Clooney beviste med sine to første film, Confessions of a Dangerous Mind og Good Night and Good Luck, at han har noget på hjerte - og at han er en ferm iscenesætter og personinstruktør. I sin seneste film, Leatherheads , hvor han selv spiller en af hovedrollerne, prøver han kræfter med noget lidt luftigere og har ikke lige så stort held med det.

Clooney spiller den professionelle amerikansk fodboldspiller Dodge Connelly, der i 1920'ernes USA er med til at give sporten sit dårlige ry. Det er tiden før, der for alvor kom penge i pro football, og kampene udarter sig som regel til beskidte, kaotiske slagsmål, der ikke rigtig formår at tiltrække publikum. Der står meget mere respekt omkring amatørrækken, college football, hvor krigshelten Carter Rutherford (John Krasinski) samler tusindvis af begejstrede mennesker på stadions landet over.

Dodge, hvis hold går bankerot, ser muligheder i Rutherford og sætter sig for at gøre professionel fodbold til en god forretning. Men ind på scenen valser den sexede og rapkæftede journalist Lexie Littleton (Renée Zellweger), der er ude på at afsløre Carters krigsbedrifter som det pure opspind, ligesom pengemænd og offentlige myndigheder blander sig og gør det svært for Dodge, der nok er kvik, men også en noget upoleret størrelse.

Leatherheads er en energisk og sporadisk underholdende blanding af screwball og slapstick. Men desværre tager Clooney og hans hold ikke genren alvorligt nok, og skuespillerne synes indimellem næsten at blinke indforstået til publikum.

Desuden virker historien om Carter Rutherfords påståede heroisme lidt påklistret og kunne - som historien om professionaliseringen af amerikansk fodbold - have fortjent en film i sig selv. Det ville have styrket filmen, hvis Clooney og Co. havde koncentreret sig om det ene eller det andet i stedet for at forsøge at gabe over det hele.

Leatherheads. Instruktion: George Clooney. Manuskript: Duncan Brantley og Rick Reilly. Region 2. Universal