Guide til netgenerationen

Don Tapscotts bog om internetgenerationen - de 11-31-årige - blev fortjent kåret som årets bedste bog for erhvervsledere af The Economist i 2008. Læs den og forstå dine børn, dine elever, dine studerende eller yngste medarbejdere bedre. Eller: læs den og genkend dig selv
12. januar 2009

WASHINGTON DC - "Det er ret sandsynligt, at du kender et ungt menneske, der er født mellem 1977 og 1997. Du er måske forælder, tante, lærer eller chef. Du har set, hvordan disse unge mennesker laver fem ting på en gang, og hvordan de ser film på to-tommer-skærme, mikser deres egne videoer, sender tekstbeskeder konstant og opdaterer deres profiler på Facebook tilsyneladende non stop."

"De er anderledes .... altså, selvfølgelig er du da også selv fremme på beatet. Du læser mails, bruger din Blackberry, slår ting op på Wikipedia og køber ting på nettet. For de unge er mails gammeldags. Du ser stadig nyhedsprogrammerne på tv, og skal du i biografen, tjekker du lige avisoversigten. De unge får deres udvalgte nyheder via direkte RSS-feeds, og skal de i biffen, sælge en brugt bil eller leje en lejlighed, går de direkte på nettet (i USA: på craigslist.com). Du hører af og til musik eller taler på Skype med venner eller familie i udlandet. Hos de unge spiller iPod'en konstant, de har selv udvalgt alle numre, for de er deres egen dj online, og Skype er automatisk oppe på computeren. Når du køber ny elektronik, læser du en manual, de unge kan bare bruge det fra starten."

Sådan starter - her let redigeret af overtegnede - den canadiske forretningsmand, foredragsholder, blogger og universitetsprofessor Don Tapscott sin allerede verdensberømte nye bog om netgenerationen.

Føler Informations læser sig ramt på kornet? Eller bare portrætteret? Under alle omstændigheder er der særdeles gode grunde til at læse Grown Up Digital, der udkom i oktober 2008, og som blot uger senere var blevet anmeldt af alle førende amerikanske og canadiske medier (samt mange internationale ditto) og kronet i december som 'årets erhvervsbog' af det britiske tidsskrift The Economist.

Links en masse

Grown Up Digital er en moppedreng af en generationsguide på 385 sider, men godt indekseret og med nemt overskuelige tema-kapitler, som ikke nødvendigvis skal læses i rækkefølge. Her behandles både forældres, læreres og erhvervslederes udfordringer med netgenerationen samt punkteres myter og leveres hjerneforskning om unge.

På grownupdigital.com blogger Tapscott (og nogle af hans medarbejdere) lystigt - i ordets egentlige forstand, ofte flere gange om dagen og bevidst engageret og medlevende - ikke udelukkende for at promovere bogens pointer, men også om netgenerationens livsstrategier og karrierevalg.

Her deles også links ud, især om yngre bloggeres karriere og arbejdsliv, og så fængende er dette site, at denne anmelder blev håbløst fanget ind og i stedet for at anmelde videre i stedet fortabte sig totalt i en time i Penelope Trunks site 'Brazen Careerist', hvor den 30-something smukke og superselvudleverende Trunk, som i dag selv er en kendt blogger, klummist for over 200 aviser og magasiner samt karrierekonsulent, skriver om sig selv og om, hvordan man som mor til to og super-ambitiøs kvinde kommer frem her i verden (svar: det gør man ikke uden store personlige omkostninger, læs selv ...).

The kids are alright

Tilbage til bogen, som kommer meget vidt omkring, og hvis optimistiske konklusioner bygger på en enorm spørgeskemaundersøgelse (11.000 16-19-årige fordelt på 12 lande, 4,5 millioner dollar i omkostninger). Med enparafrasering over The Economists opsummering: "En managementguru forklarer i denne bog, hvorfor netgenerationen, som voksede op med videospil, og som har brugt timer hver dag på nettet, ikke er forstyrrede i hovedet eller retningsløse ignoranter, som mange mistænker dem for, men faktisk er blevet bedre og klogere mennesker af det."

Især gælder det i forhold til deres forældre (de såkaldte baby boomers født 1944-64), som bevidstløst henslæbte deres ungdomsår foran tv, et medie, der er langt mere passiviserende end vore dages interaktive og sociale teknologiske tilbud, som får nutidens unge til at udvikle en såkaldt hypertext-bevidsthed, hvor de kan afkode mange og samtidige komplicerede beskeder.

Obama-generationen

Den eneste svaghed i det overbevisende, tankevækkende og underholdende generationsportræt findes efter overtegnedes mening i sidste kapitel - "The Net Generation as Citizen: Transforming Democracy". Her beskriver Tapscott, hvorledes nye grænseoverskridende, internetbaserede værdier og normer afgørende svækker nationalstaten, ja,i visse tilfælde helt lammer den. Han fremfører, at de unge via nettet fører internationale værdier frem, opbygger stærke og fælles netværker uden hensyn til grænser, statsborgerskab, race og religion.

Hermed opstår for første gang en reel mulighed for, at der nedefra opstår en global opinion, der kan presse de politiske ledere til at føre den politik, som verdens befolkning rent faktisk ønsker, et vilkår, som radikalt vil ændre ikke bare politik men selve demokratiets basis.

Tapscott bruger f.eks. Barack Obamas valgsejr som et eksempel på, at andre landes borgere har blandet sig i national amerikansk politik på en helt ny måde, og at Obama opfattes som "hele verdens præsident".

Herfra skal blot lyde, at den dag, lokummet for alvor brænder for USA, er overtegnede ikke i tvivl om, at Obama først og fremmest er amerikanernes præsident og ikke vil bruge sin energi på at forsvare andre landes interesser. Nationalstaten lever i bedste velgående - hvad både EU's aktuelle skrøbelige tilstand og staternes enegang under finanskrisen er eksempler på.

Men denne kritiske bemærkning er en detalje i, hvad der ellers må være januars mest anbefalelsesværdige bog - især for forældre og de chefer, som gerne vil få det meste ud af de unge medarbejdere og dermed fremtiden.

Et eksempel fra den hjemlige medieandedam på en virksomhedsledelse, der tydeligvis ikke har studeret Tapscott i juleferien, kunne være dagbladet Børsen - der ellers gerne fører sig frem som en fremsynet virksomhed. Her har cheferne lige forbudt medarbejderne at logge på Facebook fra avisens arbejdscomputere. Ikke just skræddersyet til den bloggende, legende, kreative, multitaskende og netværkende informations-generation.