Så smukke som kun Romeo og Julie

Den Kgl. Ballet løfter endnu en gang Neumeiers klassiker til stor og vedkommende Shakespeare-fortolkning - med Hübbe som personinstruktør
Ulrik Birkkjær og Femke Mølbach Slot danser med naturligste skønhed og inderlighed ind i de legendariske roller som Romeo og Julie i Den Kgl. Ballets nye, stærke personinstruktion af Neumeiers ballet. Her i det tragiske sidste øjeblik, hvor vågner Julie af sin -giftsøvn- og konstaterer, at Romeo har taget sit eget liv af sorg med en dolk.

Per Morten Abrahamsen

27. januar 2009

Hvordan er de så, de nye Romeo'er og Julie'er, som nu får lov til at fortolke John Neumeiers elskede Shakespeare-ballet?

De er skønne. De er unge, i starten af 20'erne, og de har den skønhed, som gør deres dans og deres dramatiske kærlighedsbeslutning troværdig. Jamen, kan de leve op til mindet om Mette-Ida Kirk og Ib Andersen, der dansede forestillingen som teenagere tilbage i 1974, da Den Kgl. Ballet fik dette mesterværk på repertoiret?

Ja, de bringer forestillingen hjem i Jürgen Roses skønne scenografi, fordi de virkede så ansporede af deres personinstruktion - foretaget af hele syv personer rundt om Neumeier selv, heriblandt Heidi Ryom og Nikolaj Hübbe, der var et betagende Julie og Romeo-par for et øjeblik siden.

Det var Christina Michanek og Sebastian Kloborg, der dansede repremieren i lørdags. Hun er måske kompagniets mest moderne solist lige nu - moderne i sit scenenærvær, der næsten bliver selvforglemmende og mere kropslig end mimisk, når hun danser sig gennem sin vilde transformation fra en piges klodsethed til en kvindes smerte.

Teknisk mangler hun stadig styrke til de høje benløft, men Sebastian Kloborg fører hende gennem de lange pas de deux'er med de smukkeste linjer. Hans begavede fortolkning af Romeos drengeforelskelse er helt gennemsigtig af psykologiske nuancer, og hans velproportionerede krop skaber flot kontrast til hans barske overleverhistorie: Da Mads Blangstrups potente Tybalt dingler såret i én arm fra balkonens gelænder, tvinger Kloborg hans fingre ned fra gelændermetallet, så Tybalt falder ned. Dette er ikke bare duarderfægtekamp.

Samtidig bliver Tybalts forhold til Julies mor ikke bare en opblusset affære. Sådan som Gitte Lindstrøm danser Lady Capulet med sakseskarpe benspark, så rummer hun en vrede over sit eget, kølige tvangsægteskab, som hun hævner i sin passionerede affære med Blangstrups Tybalt. Da han dør, græder hun derfor ikke blot over ham som elsker. Hun bryder sammen over det hermetiske liv, som hun et øjeblik havde været så naiv at prøve at bryde ud af. Alligevel gør hun intet for at hjælpe sin datter, da Julie protesterer mod at blive giftet bort.

Femke i flow

Femke Mølbach Slot og Ulrik Birkkjær dansede skæbneparret i søndags. Et anderledes spontant par - hun så indlysende bedårende og han så uimodståeligt charmerende. Birkkjær førte dem rundt i det næsten umulige flow, som er Neumeiers ideal i disse stormende kærlighedsmøder, og hans Julie holdt benene strakte i disse besnærende spagatpositioner i løb og slæb hen ad gulvet.

Måske har Femke Mølbach Slot fået hvisket gode råd af Mette-Ida Kirk? Balletmesteren har i hvert fald lokket denne skønne Julie tilbage til teatret som karakterskuespiller i rollen som Ammen, som Mette-Ida Kirk har valgt at spille en ung djærvhed og kontant omsorg. Hendes ammes kærlighed til Julie var stærkere end hendes frygt for herskabet, og hendes loyalitet svigtede aldrig. Hun gav Julie et lille puf i ryggen, et lille blidt et, og skubbede hende dermed ud i den store kærlighed. Uden fortrydelse.

Var der én, der fortrød, så var det Gudrun Bojesens Lady Capulet. Hendes moderkærlighed var yderst afmålt, men hendes følelser over for Julien Ringdahls brutalis-elsker virkede oprigtige. Da hun fandt hans lig, blev hun ikke bare chokeret. Hun så ud, som om hun gennem sine vilde spark udskreg smerten over den kærlighed, som hun endelig havde mødt - og som hendes datters infame beundrer nu havde taget fra hende. Bojesen bogstaveligt talt besvimede i armene på Fernando Moras myndige husbond - som om lyset i hende gik ud. Og da hun senere skulle overvære datterens tvangsægteskab, lukkede hendes ansigt. Hun kunne ikke se mere.

Netop den koreografiske fortolkning af rollen som Julies mor er et af eksemplerne på Neumeiers kongeniale teatermageri.

Navne fra Neumeier

For hvorfor går denne mor med til at tvangsgifte sin datter væk til én, som hun ikke elsker? Det spørgsmål besvarer Neumeier ud fra psykologiske nuancer om vores magtesløshed i forhold til normerne. Men sådan, at bevægelserne stadig rummer det håb, som er hele denne tragedies fremdrift.

Inden for dansernes verden er denne ballet berømt, fordi Neumeier gav enhver korpsdanserrolle et navn - og dermed en historie. Det fik kolossal virkning, da det pludselig var 'rigtige' mennesker, der dansede rundt om de to hovedpersoner.

Ensemblet stråler også nu. Ikke bare den smukt dansende Yao Wei, som danser Julies kusine, Rosalinde, der bliver så forfærdeligt såret af Romeos tankeløse flirt - og den yndefulde Diana Cuni, der danser kusine Emilia. Men også Rebecca Labbés nysgerrige Francisca og Esther Lee Wilkinsons lethjertede gadeluder og Anastasia Paschalis kærlige gøgler Luciana. For slet ikke at tale om rollerne som Romeos venner: Mercutio, som Morten Eggert dansede som en tragedie-i-tragedien, en loyal kammerat, der udmærket kendte risikoen ved at gribe kården og beskytte sin ven. Men også Tim Matiakis' Mercutio, ubekymret og livsglad - og snarere overrumplet af kårdestøddet. Men også Benvolio, Romeos ven, der blusser som en kvindeglad festven i Alexander Stægers friske fortolkning - og som en kvindeberuset lykkedreng i Charles Andersens tolkning med luft gennem håret i de flotte dobbeltture.

Beundring for Buchwald

Førsteholdets amme var Jette Buchwald, der har findyrket denne rolle med et væld af nuancer. Hun er bekymret for Julies nykker, men føler sig så alligevel sikker på, at hendes formaninger er lykkedes.

Hun sætter sig og holder om sengestolpen på Julies seng, mens hun betragter hvert eneste skridt pigen tager i sin akavede dans med den forhadte, forudbestemte bejler. Og hun aner netop ingen fare, før pigen ligger livløs på sin brudeseng. Jette Buchwald fejrer sit 40 års danserjubilæum i netop denne rolle på lørdag, hvor publikum får muligheden for at hylde hendes fantastiske fjæs og skuespillerkloge tolkninger.

Men det har der ikke stået alverden om nogetsteds. Den Kgl. Ballet er ikke god nok til at viderebringe sine festbudskaber til publikum.

Ved premieren i lørdags var det således kun hviskende rygter, der kunne fortælle, at aftenens Romeo, Sebastian Kloborg, samme formiddag var blevet udnævnt

til solist. Til lykke! Det stod ikke engang på rollelisten - eller i kompagniets sæsonbog med lækre danserbilleder, for en sådan findes slet ikke i disse ellers så talentfikserede tider. På rollelisten var der heller ikke sat stjerner ud for de dansere, der dansede første gang i partierne, selv om dette dog ellers er god skik. Den slendrian signalerer ligegyldighed omkring danserne. Romeo og Julie er dansernes ballet. Og uanset hvor lidt man er optaget af dans i øvrigt, kan man ikke være seriøst forelsket i Shakespeare uden at opsøge Neumeiers drømmetolkning i månelyset.

AMC@INFORMATION.DK

Romeo og Julie. Koreografi: John Neumeier (1971) efter William Shakespeares tragedie fra . Musik: Sergej Prokofiev (1938). Scenografi: Jürgen Rose. Iscenesættelse: John Neumeier, assisteret af Eva Kloborg, Christina Nilsson, Anne Holm-Jensen Peyk, Heidi Ryom, Anne Marie Vessel Schlüter, Sonja Tinnes og Nikolaj Hübbe. Dirigent: Graham Bond. Den Kgl. Ballet oplevet på Gamle Scene, førsteholdet lørdag og andetholdet søndag. Danses også i morgen, fredag og lørdag - samt 3. og 4. feb. og 2., 3., 5. og 10. marts. Tre danserhold. Kr. 50-645.