At snave eller ikke snave

Gurinder Chadha filmatiserer med 'Hormoner, hængerøve og hårde bananer' livligt det fnisende 14-års-univers fra Louise Rennisons bøger om pigen Georgias uskyldige teenage-problemer
2. januar 2009

Det er ikke let at være 14 år og troppe op til fest som kuglerund grøn oliven, når ens veninder uden at give besked har forladt den aftalte hors d'oeuvres-udklædningsplan og satset på et mere sexet look. Drenge kan jo ikke lide sjove piger, lyder det undskyldende fra dem i kor, inden Georgia Nicholson (Georgia Groome) vender om på hælen og marcherer hjem til sit hus i idylliske Eastbourne i tiltagende tapenade-tilstand.

Første scene i Gurinder Chadhas filmatisering af Louise Rennisons to første bøger om den 14-årige Georgia Nicholsons trængsler som teenager præsenterer effektivt Georgias univers. Alt drejer sig om veninder, drenge og accept - og om at overleve sine forældre, der som fortidslevn i fyrrerne har en naiv forestilling om, at man kan nyde at være 14 år.

Oliven-optrinnet sender forventningerne i retning af en skæv outsider-ungdomsfilm a la Juno, men man forstår hurtigt, at man snarere er i selskab med Bridget Jones som 14-årig. Når man først har indset det, er det sådan set meget hyggeligt, for Gurinder Chadha går afvæbnende til historiens mange klicheer, mens Georgia forsøger at blive kæreste med den to år ældre nytilflyttede sexgud Robbie (Aaron Johnson).

Kunsten at tale 'dreng'

I Bend it Like Beckham viste Gurinder Chadha, at hun kan gå helhjertet ind i unge pigers problemer med kønsroller og kulturkløfter. Her viser hun, at hun kan få en mere banal historie med fokus på kyssekurser og snaveskalaer til at svinge, uden at der går American Pie-plathed i det. Hun får gode præstationer fra de unge skuespillere, og dagbogsformens fortællestemme og et massivt feel good-soundtrack sikrer det nødvendige tempo.

Uskyldigt univers

Pigernes forsøg på at tolke den eksakte betydning af uudgrundelige drenge-replikker som "vi ses senere" giver anledning til nogle gode punchlines (som Georgias konstatering af, at hun endnu ikke er boy lingual), men plottet stikker ikke dybere, end at de forholdsvis anonyme piger bare gerne vil elskes af en dreng.

Filmen foregår i den britiske badeby Eastbourne, som mest er kendt for at være fluepapir for pensionister med ønsker om en fredelig alderdom. Som kulisse for historien giver byen et kulørt og trygt univers for filmens romantiske realisme med pæne parker, velordnede strandpromenader og pudsede rækkehuse.

Her er ikke skyggen af bander, stoffer, teenagegraviditeter eller så meget som et lille bandeord. I dette univers er den største synd at tiltrække en fyr ved hjælp af udstoppet bh og g-streng, og den største udfordring, hvordan man kan score en andens kæreste. Hvis man kan leve sig ind i en verden, hvor alt handler om at få kysseerfaring, kæreste og den mest cool 15-års fødselsdagsfest, leverer Hormoner, hængerøve og hårde bananer underholdende og uforpligtende varen. Publikumsprisen fra sidstes års Buster Filmfestival vidner om, at det unge publikum i hvert fald føler sig i godt selskab.

Fed lykke til sidst

Som voksen kan man finde en vis beroligelse i en skildring af en teenageverden, hvor problemer trods alt er overskuelige og håndtérbare. Selv om damebladsquizzerne styrer, og drømmen er det perfekte look med den perfekte kæreste, er Georgia og veninderne i hendes Ace Gang nede på jorden og ikke et af de Hollywood-slæng, hvor hinkestensbrillerne bare skal af, for at man pludselig får øje på deres blændende skønhed til sidst.

Hormoner, hængerøve og hårde bananer har en ultra upbeat afslutning, som er helt utroværdig og et ublu forsøg på at sprede maksimal fed lykke til sidst. Heldigvis får man bagefter en kort udtoning, hvor man kan glæde sig over, at Robbie ikke kun er sej sexgud. Han er ligeglad med hendes appelsinorange ben efter selvbrunercreme eller hårtab efter giftige hårplejeprodukter.

Han vil faktisk gerne have hende, som hun er. Det signal vil man gerne lade en glad feel good-film til teenagere tone ud på.

Hormoner, hængerøve og hårde bananer. Instruktion: Gurinder Chadha. Manuskript: Gurinder Chadha, Paul Mayeda Berges, Will McRobb og Chris Viscardi. Amerikansk (Palads og CinemaxX, Købehavn, Kinopalæet, Lyngby, BioCity, Århus og BioCity, Ålborg)