Læsetid 4 min.

Ud af tågerne kom et rodehoved

Der er både selvironi og gak, når to danske albumdebutanter indtager mikrofonen og kontrollerer den væsensforskelligt. Mindre heldigt går det for sympatiske Timbuktu, der lyder noget desorienteret
Supajans albumdebut -DitIdol- er morsom lytning, omend det bliver lige forudsigeligt nok i længden.

Smokenhagen Records
20. januar 2009

Der var engang, da dansk hiphop altid fulgte en trend. Rapperne lagde trykket det samme sted og var enten rimende stand up-komikere, eller også var de onde i sulet. Men såvel slut-80'ernes gamle skole som størstedelen af midt-90'ernes nye skole er gået på pension, og nu om dage stritter den hurtigsnakkende genre i alle tænkelige retninger. Et par aktuelle udgivelser eksemplificerer ligefrem, at nogle unge rappere nu higer tilbage mod genrens dansksprogede fødsel, mens en gammel dreng omvendt søger ukendt land.

Tag nu bare Supajans albumdebut, DitIdol. 26-årige Jan Ritschard Pedersen, som hans borgerlige navn lyder, har rumsteret i undergrunden i en håndfuld år som medlem af kollektivet Kontra Crew, og allerede i 2005 gjorde han opmærksom på sig selv med flere vittige bidrag til kompileringen 'Viva La Gadehiphop'. Også på DitIdol sætter Supajan humoren i højsædet - og det helt på egen regning. 'Lortekæreste' udpensler Supajans håbløse omgang med det modsatte køn, mens 'Ikke dum bare doven' blotlægger antiheltens generelle sløvsind. Det er faktisk morsom lytning, omend det bliver lige forudsigeligt nok i længden.

Jaja, Jan er måske til grin, men ikke mere end han er god til det med rim. Især når han bruger evnen til at fortælle historier frem for at sætte sig mellem to stole i DitIdols anselige antal blærenumre. Det er altså svært at være supercool og supersjov på samme tid. Linjer som "Jeg er klart den bedste af de drenge fra mit crew / så jeg fatter ik', hvorfor jeg ik' er signet endnu" gør således ikke det helt store indtryk.

Rapperens narrativer fungerer derimod upåklageligt, hvad ikke mindst den gennemførte 'De drømmer' til fulde vidner om. Her refererer Supajan til MC Einar-klassikeren 'Mette Medium', når han præsenterer et af nummerets tre hovedpersoner:

"Men Mette hun er maksimum, og sådan ligger landet, hele hendes liv har hun aldrig været andet," reciterer Supajan og forklarer så, hvordan tøsebarnet går rundt med urealistiske forestillinger om sig selv som stjerne i tv's talentkonkurrencer.

Emnet er ikke synderligt originalt, men Supajan løser opgaven forbilledligt - og forløser nummeret med et vanvittigt omkvæd, som skal høres. Sammen med den elektronisk drevne 'Få din mac på' er 'De drømmer' det musikalske højdepunkt på et album, som bygger på en række solide produktioner fra produceren Es. Måske burde parret tage nogle flere chancer næste gang, for det er her, at DitIdol rager op og bliver rigtig interessant.

Pioner-hæder

Chancer tager Steen Koerner masser af, når han under aliasset Clark Bent udgiver albummet Højspændingsmanden/Befri Din Slum. Steen Koerner rundede de 40 år i fjor og figurerer som en af den danske hiphopkulturs sande legender.

Alligevel er pladen hans første. Steen Koerner er nemlig først og fremmest danser og mestrer den robotinspirerede electric boogie bedre end nogen anden ind- og udlands. Herhjemme er han ikke mindst kendt for sin gadekloge modernisering af balletten Nøddeknækkeren. Nu gælder det så realiseringen af en gammel drøm om at gøre sig i et andet af hiphoppens grundelementer, nemlig rappen. Det slipper han pænt fra. Indpakket i forfriskende electrobeats fra den amerikanske hiphops barndom etablerer Clark Bent sit eget, af og til gakkede, af og til sårede, univers. Vi får vrøvletekster med referencer til Malk de Koijn, men også et par gevaldige ørehængere, der uden problemer bør kunne kapre radiobølgerne og ride dem hårdt. Både 'Tiden går' og 'Aldrig mer'' fænger øjeblikkeligt, og selv om sidstnævntes beat vist er kraftigt inspireret af De La Souls '(It Ain't) All Good', holder nummeret hele vejen.

Steen Koerner er ingen trænet ordekvilibrist, hvad de ofte simple og naive enstavelsesrim vidner om, og hans sløve og lettere forvrængede stemmeføring lyder mest som sin egen og lidt mindre som Beck, da amerikaneren sprang ud som rapper på albummet Midnite Vultures i 1999. Det gjorde Beck med succes, og også Steen Koerners vovemod bør belønnes.

Højspændingsmanden/Befri Din Slum er én lang overraskelse og er også efter femte gennemlytning svær at kategorisere. Det gør ikke det mindste, snarere tværtimod. Steen Koerner er et unikum i den danske dansehistorie, nu er han det også i dansk rap.

Alibi Obama

En af Skandinaviens største rappere er den klejne Timbuktu fra Malmø, der også hører til blandt de mest produktive. Oven på 2007's noget blandede Oberoendeframkallande er den 32-årige skåning parat med sit soloalbum nummer seks, En High 5 & 1 Falafel. Timbuktu har især høstet anerkendelse for sin hørbare musikalitet, der hjælper ham til at glide rytmisk og melodiøst igennem de rytmiske fire fjerdedelstakter. Det mestrer han stadig til perfektion, men alligevel halter En High 5 & 1 Falafel mere, end godt er. De 14 skæringer roder rundt uden et samlet ståsted. Det ene øjeblik farer han frækt og fascinerende ud over stepperne på 'Välj mej', hvorefter han reducerer sig selv til en tarvelig protestsanger på den kalorietomme 'Säj inte nä säj jää'. Den manglende røde tråd klæder absolut ikke Timbuktu.

Albummet indledes med en smøre fra Barack Obama, der flere gange i den amerikanske valgkamp klogede sig på, hiphop var et væsentligt talerør for marginaliserede sociale grupper.

"Hiphop is not just a mirror of what is - it should also be a reflection of what can be," funderer den kommende præsident, inden Timbuktu tager over. Vise ord, men det er, som om svenskeren bruger dem som undskyldning for sine spredte og ufokuserede genrespring. Han mangler i sjælden grad sproglig præcision og musikalsk samling.

rusk@information

Supajan: DitIdol (Smokenhagen Records). Er udkommet

Clark Bent#1: Højspændingsmanden/Befri din slum (A: larm Music). Er udkommet