Unikt blik på Burma

Efter en stribe film om drengeværelsets helte - Tintin, Gasolin', Dan Turèll - har Anders Østergaard med 'Burma VJ' begivet sig ind på current affairs-journalistikkens domæne. Filmen vandt i december en fornem pris i Amsterdam og kan nu ses i Grand Teatret
10. januar 2009

En af de essentielle dyder inden for den dokumentariske film er lydhørhed over for den verden, man skildrer. Evnen og viljen til at lade begivenheder i den ydre virkelighed være styrende for et givet filmprojekts retning. At være loyal over for det uventede. Også selv om det tager filmens fortælling i en anden retning, end det oprindelig havde været tanken.

Ud fra denne målestok - men også ud fra de fleste andre - er Anders Østergaards Burma VJ en eksemplarisk dokumentarfilm. I 2007 var Østergaard gået i gang med at udvikle et portræt af en barfodsreporter, 'Joshua', der som medlem af et undergrundsnetværk af videoaktivister søgte at dokumentere forholdene under det burmesiske militærdiktatur. Joshua og hans venner arbejdede under ekstremt vanskelige og farlige forhold, og de optagelser, de fik i kassen, blev smuglet ud af landet og sendt videre til Oslo, hvor organisationen Democratic Voice of Burma transmitterede færdigklippede reportager tilbage til Burma, samtidig med at de formidlede materialet til de internationale medier. Østergaard var kort sagt i gang med at tegne et lille portræt af en af hverdagens mange anonyme helte.

Men så kom munkeopstanden i Burma i efteråret 2007. Og de kaotiske uger, hvor ingen vidste, om juntaen omsider ville falde, fik ikke alene voldsomme konsekvenser for de burmesiske videoaktivister, men også for den danske instruktørs projekt. Efter de første spæde tilløb til opstanden måtte Joshua flygte til Thailand, hvorfra han fortsatte med at koordinere sine venners arbejde. Og ved skæbnens spil sad Østergaard pludselig i en position, hvor han som den eneste i verden havde adgang til de mange brikker, som tilsammen kunne tegne et nogenlunde komplet billede af forløbet.

Den store udfordring i Burma VJ har været at lave en fængslende film, hvor hovedpersonen af sikkerhedsmæssige årsager måtte være anonym, og hvor han oven i købet det meste af tiden befandt sig milevidt fra begivenhedernes centrum. Det problem har Østergaard og hans dygtige team løst ved at rekonstruere en række situationer, dels fra aktivisternes arbejde i Burma, dels fra Joshuas kommandocentral i Chiang Mai i Thailand. Med disse iscenesættelser som ramme har man så monteret højdepunkterne fra de mange hundrede timers hemmelige videooptagelser til en krønike over de dramatiske septemberdage, hvor et af verdens ondeste regimer vaklede. Og til slut har man indlagt en fortællende speak indtalt af Joshua, som binder det hele sammen.

Burma VJ er et enestående dokumentarisk værk, hvor instruktøren paradoksalt nok ikke selv har dokumenteret noget, men snarere optræder i rollen som organisator og tilrettelægger. Filmen udnytter på forbilledlig vis de nye teknologiske muligheder og mediestrategier (camcordere, internet, mobiltelefoner og guerilla-taktik), og hvis man vil orientere sig om, hvorfor dansk dokumentarisme i disse år høster så mange priser ude i den store verden, er den et oplagt sted at starte. Det kan godt være, at opstanden i Burma i en vis forstand er journalistisk aktualitetsstof, men i Burma VJ løftes materialet til en meget større historie, samtidig med at filmen på klassisk dokumentarisk vis tilbyder et blik ind i en ellers utilgængelig verden.

Burma VJ. Instr.: Anders Østergaard. 2008. 85 min. Vises i Grand