Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Kentex Royal de Luxe

Det må gerne blive med mig som Ofelia, den dag Tommy Kenter går Hamlet-planken ud som ung, slank, smuk 22-årig - og enormt viril
Kultur
16. februar 2009
Lyset samler sig i stjernestråler om Tommy Kenter, mens han begavet opremser mandelivets desillusion i en analyse, der er ondere end nogen psykologs. Men også sjovere.

Lyset samler sig i stjernestråler om Tommy Kenter, mens han begavet opremser mandelivets desillusion i en analyse, der er ondere end nogen psykologs. Men også sjovere.

Thomas Petri

Han har nok kysset de fleste, han har haft lyst til. Og han har antagelig svigtet endnu flere. Eller også har de svigtet ham...

Tommy Kenter røber ingen detaljer. Men hans barske kærlighedsvandring anes i de øjne, der næsten er forsvundet ind i ansigtet - og maven, der til gengæld er poppet ud. Og så leverer han sange om sørgmodige mænd, så vi tilskuere bliver helt stille. Vel at mærke efter vi har skraldgrinet os gennem jokes om den korte mandelykke. For Kentex Royal er virkelig mørk og elegant skummende som en udsøgt guldøl. Og den musikalske ophældning er ulastelig i Esben Justs retvinklede tangentspil, som Kenter skubber til med sine vrængede vokaler og sine jazzede hænder.

Hårdt og brutalt

Kenters afgørende perfektionspotpourri handler om Svend Erik, der mødte kvinden, der så alligevel skred fra ham. Hvorefter han mødte den næste kvinde, der så også skred fra ham, hvorefter...

'Livet er hårdt og brutalt', synger Kenter.

Og uanset hvor langt han presser sin stemme opad med den karakteristiske y-lyd, så går hans beske selvanalyse klart igennem - i så moderne mandeportrætter, at spejlingerne med fallerede forsørgere og tvivlspotente alkoholikere lyser langt ud over havnen.

Kenter ser sin arv i øjnene. Da han kommer til Osvald Helmuths sang Når dagen er forbi, så taler han bare de legendariske ensomhedsstrofer frem. Kenter glider ind i kroppen på den stille mand ved skibene og taler om 'sådan en slags indeklemt længsel', så man sidder på sit tilskuersæde i Skuespilhuset og pludselig får lyst til at tude - og bagefter styrte op på scenen og erklære ham sin uforbeholdne kærlighed.

Nå nej. Han har jo rigeligt med kvinder at tumle. Så jeg og mine medsøstre bliver pænt siddende i showets anden del, hvor Kenter vender skuden og lancerer et lamslående portræt af manden, der fejrer guldbryllup. Her er flere gys end kys...

Karismatisk originalt

Hvordan Kenter alligevel får sit show til at virke hylende morsomt? Det er den kenter'ske karismagåde. Selvkarakteristikken er dog ikke til at tage fejl af: 'Ung, slank, smuk 22-årig - og enormt viril'. Disse ord burde han også skrive på sin facebook-profil - eller på Hamlets. Kenters afsluttende Hamlet-monolog vil i hvert fald gå over i teaterhistorien med sin originale tolkning af en helt almindelig, forulykket mand.

Som Kenter udtrykker det: 'Det var dengang, der var narrefisse til. Det er sgu' ikke til at opstøve i dag.'

Kentex Royal. Potpourri, instruktion, performance: Tommy Kenter. Ved flyglet: Esben Just. Lys: Svend Bergstrand og Jørn Thostrup. Skuespilhuset, Lille Scene, til 12. marts www.kglteater.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her