'Jeg skal pirres'

Tekstsamlingen 'Tilfældets gaver' er et velklingende akkompagnement til et gensyn med digteren og instruktøren Jørgen Leths film
11. februar 2009

Tilfældet får lov til at råde, når Jørgen Leth rejser ud og oplever og dokumenterer verden i sine film. Med sig har han ikke et manuskript eller en forudindtaget idé om, hvad han vil lave for en film, og hvad den skal handle om. I stedet lader han sin nysgerrighed føre sig, sørger for at holde sig åben over for de indtryk og oplevelser, han måtte få undervejs, og så tager han masser af notater.

Denne enkle og effektive poetik formulerer Leth selv i Tilfældets gaver, som udkommer i dag og er en diger samling af den danske digter og filminstruktørs "tekster om at lave film," som der står på bogens i øvrigt elegant designede omslag.

Timingen fejler ikke noget: Den femte boks af i alt seks med alle Jørgen Leths film på dvd er udkommet, og nu er det så muligt at få et (spændende) indblik i, hvordan han tænker og arbejder, og man finder blandt andet hurtigt ud af, at der egentlig ikke er så stor forskel på metoderne, hvad enten han skriver digte eller laver film - ja, ofte smelter de to ting endda sammen.

Tanke og udførelse

"Det handler om at reducere afstanden fra tanke til udførelse," skriver Jørgen Leth og forklarer, hvordan: "tilfældet sommetider ved bedre end jeg selv, hvad jeg har brug for. Det er som når en vodou-præst, en oungan, i ceremoniens lange insisterende udstrækning på kalder sig Iwa'ernes, åndernes, tilstedeværelse. De åbenbarer sig lige pludselig og med ukendt styrke. Det er som regel ikke noget forskrækkende, men oftere noget muntert."

Han skriver også både levende og poetisk om, hvordan han fra begyndelsen af sin filmkarriere i 1960'erne har ønsket at bryde det traditionelle formsprog i filmen, opløse det og sætte det sammen på helt nye måder, ikke mindst inspireret af Marcel Duchamp og John Cale.

Det gjorde Leth så sammen med de avantgardistiske åndsfæller i det filmiske kollektiv ABCinema, der blandt andet talte Per Kirkeby, Erik Thygesen, Allan de Waal, Paul Gernes og Henning Christiansen, og sammen med vennen og fotografen Ole John, der ligesom Leth trivedes med hjemmelavede, kreativitetsfremmende spilleregler og begrænsninger.

"Vores udgangspunkt var, at vi ville demontere fornuft og beregning - alt det vi anså for småhedsånden - sprænge de filmiske konventioner i luften og opfinde filmens sprog forfra. Intet mindre. Ingenting gjaldt mere."

Siden har Leth med skiftende samarbejdspartnere og aldrig svigtende lyst til at lege fortsat sine eksperimenter i en broget række film om alt fra cykelsport og Michael Laudrup til Torben Ulrich og hjembyen Århus.

Inspiration

I en ny tekst, 'Retrospektiv', en af de bedste, som er at finde i bogens anden del - den, der handler om filmene - gennemgår Jørgen Leth sine egne film. Hver og ét af de mere end 40 værker skriver han ganske afklaret om, mens han fortæller, hvordan ideen til den opstod, og hvordan han har det med filmen i dag.

Om sit samarbejde med Lars von Trier, De fem benspænd (2003), hedder det for eksempel kort og præcist:

"En film om inspiration og om den kreative proces. Hvordan starter man? Hvordan finder man en måde? Hvad inspirerer dig? Inspirationen er ikke noget blødt og flydende. Det er noget hårdt, konkret. Jeg skal pirres."

Bogens anden del består i øvrigt af tekster, som Leth har skrevet i forbindelse med arbejdet med en film, og består af alt fra digte til små, dogmeagtige manifester, hvori instruktøren fastlægger, hvordan den pågældende film formmæssigt skal skrues sammen.

Tredje og sidste del af Tilfældets gaver hedder 'Ideer' og samler nogle af de mange notater, Jørgen Leth gennem årene har gjort sig, og som endnu ikke er blevet til film. Igen er der tale om tekster af alle størrelser og slags, og mens man læser, får man for alvor fornemmelsen af at være på besøg i filmdigterens værksted. Og her bliver der tænkt både store og små tanker.

Tilfældets gaver er ikke en bog, man læser på én gang - dertil er den for fragmenteret, ligesom ikke alle teksterne er lige interessante. Men vil man forstå Leth og hans metode, er bogen et værdifuldt værktøj - og så egner den sig fortrinligt til hyppige nedslag og er et velklingende akkompagnement til det gensyn med Leths film, som nu endelig er blevet muligt takket være en milliondonation og Det Danske Filminstitut.

Jørgen Leth: 'Tilfældets gaver. Tekster om at lave film'. Gyldendal. 400 s. 349 kr. Udkommer i dag

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu