Akustiske lyksaligheder

Symfonisk Sal i Aarhus byder på noget for tiden meget efterspurgt: efterklang
7. marts 2009

Diskussionerne raser i hovedstadens skrevne medier over den manglende efterklang i DR Koncerthusets spektakulære Studie 1, og som bidragyder til den debat har jeg forestillet mig, at det kunne være nyttigt at få renset ørerne ved at aflægge en anden ny koncertsal besøg. Valget faldt på Symfonisk Sal, indviet i 2007 og bygget til Aarhus Symfoniorkester som en af tre nye sale i udvidelsen af Musikhuset Aarhus. Læg dertil et nyt musikkonservatorium, et bibliotek, øvelokaler og nogle lydstudier, og anlægssummen for hele udvidelsen har beløbet sig til sølle 285 millioner.

Skotøjsæske

Man kan ikke tale om grænseoverskridende arkitektur, foyerområdet holdt i gule mursten leder mere tankerne hen på et kommunalt kontor, og som blasert københavner taber man sådan set ikke vejret, når man træder ind i Symfonisk Sal. Men det er absolut et behageligt, lyst rum. En klassisk koncertsal som en skotøjsæske, konciperet af arkitektfirmaet C.F. Møller og akustiker Henrik Winther Hansen. Et parterre og to balkoner, beklædt med asketræ, plads til 1200 tilhørere på sorte stole, forskydelige paneler i siderne og en svævende tronhimmel over orkestret til regulering af akustikken. Efterklangstiden i indstillingen for symfonisk musik hævdes at være 2,2 sekunder, når salen er fyldt; jeg målte ikke efter, men har ikke grund til at betvivle det. For min konklusion må være, at Aarhus Symfonikerne nu har fået en klangligt virkelig tilfredsstillende arbejdsplads efter mere end 70 års ørkenvandring gennem andre bedrøvelige lokaliteter, og orkestrets tålmodige publikum er blevet belønnet med intet mindre end vellyd.

Aarhus Symfonikerne råder over 72 musikere, man savner med andre ord et dusin ekstra strygere for at kunne udgøre et fuldt udbygget filharmonisk orkester. Men fredagens program ledet af Michael Schønwandt efterlod ikke noget savn på den konto.

Charles Ives var aftenens største oplevelse. Solotrompeten og de to grupper spiller i hver sin ende af dette landskab, helt fysisk nærværende med strygerne på scenen, solotrompeten oppe på korbalkonen bag scenen og de fire fløjter placeret modsat, bagtil på 2. balkon. Trompeten stiller gentagne gange sit rolige spørgsmål i øst, fløjterne giver efter-hånden mere og mere komplicerede svar i vest, og under det hele ligger en vedvarende ganske svag strygerkoral. Rummet formidlede alle lag med eksemplarisk tydelighed, og især stry-gerklangen imponerede ved sin næppe hørlige, men alligevel varme substans.

Orkesterretorik

De udvalgte ni Mahler-sange fra Des Knaben Wunderhorn forløb knap så tilfredsstillende. Som helhed stod kammerorkestrets replikker klart og afbalanceret, men de to solister kom ikke for alvor ud over rampen med engagerende karakteriseringer. Måske er rummet ikke så lige til at fylde ud for en sanger? Hele orkesterformationen var på scenen i Brahms 4. Symfoni, som formodentlig er et af Michael Schønwandts hjertebørn. Hans fortolkning prioriterede den bløde, varme Brahms, på intet tidspunkt var klangen forceret.

Orkestret imødekom denne tilgang, fløjterne havde skiftet til instrumenter af træ, og der blev spillet på Wiener-trompeter med drejeventiler. Begge dele befordrer den afrundede klang.

Strygerkorpset stod en smule blegere i billedet. Og så lagde man mærke til en ung basunist, der gav et par trut i Mahler og førte sin gruppe sikkert gennem passacaglia-finalen i Brahms-symfonien. Det var stortalentet Jesper Busk Sørensen, der forlader orkestret til august for at påbegynde en ansættelse ved Berliner Filharmonikerne. Det kan de også i Aarhus. Hvad de ikke er så gode til i orkestret, det er at smile til publikum. Når dirigenten rejser orkestret op under bifaldene, anlægger musikerne gudhjælpemig hver gang tristere bedemandsminer end længe set. Og dét i en sådan sal, som der kun er grund til at juble over.

Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus. Ives: The Unanswered Question Mahler: Sange fra 'Des Knaben Wunderhorn'Brahms: Symfoni nr. 4.Hanne Fischer (mezzosopran), Morten Frank Larsen (baryton).Aarhus Symfoniorkester, Dirigent: Michael Schønwandt.