Annie Leibovitz pantsat

I New York mangler den verdensberømte fotograf penge og har pantsat sit samlede værk. I Berlin strømmer folk til hendes nye store værkudstilling. Den bedste fotoudstilling lige nu er dog Robert Lebeck-udstillingen
Roger Federer som en ung Kong Arthur. Scenen er baseret på Disney-s animerede film -The Sword in the Stone- og stammer fra en serie, Annie Leibovitz lavede for Disneyland i Californien og Walt Disney World i Florida sidste år for at fejre selskabets -Year of a Million Dreams-. Serien viser internationale berømtheder i eventyrlige scenerier.

Annie Leibovitz

5. marts 2009

BERLIN - Alle taler om Annie Leibovitz. Hendes store værkudstilling A Photographer's Life 1990-2005 i Berlin er en publikumsmagnet, der trækker lange køer langt ud på Oranienburger Str. i Østberlins gamle centrum. Alle skal se den nye udstilling af fotografen, der har fotograferet en gravid nøgen Demi Moore, en Whoopi Goldberg i et badekar fyldt med mælk, den engelske dronning, en nøgen John Lennon, Roger Federer som Kong Arthur og senest Michelle Obama til forsiden af Vogue.

Men det er ikke kun den nye udstilling, der trækker overskrifter. Den amerikanske stjernefotograf, der også er kendt som nu afdøde Susan Sontags livsledsagerske, har pengeproblemer og har derfor i sin hjemby New York pantsat hele sit livsværk.

Annie Leibovitz er ikke en person, man normalt ville forvente at finde på et pantekontor, men New York firmaet Art Capital Group er heller ikke et almindeligt af slagsen. Firmaet har nemlig specialiseret sig i at belåne kunstværker. Picasso, Warhol, Rauschenberg og hvad de rige ellers har hængende på væggene kan ligesom fast ejendom stilles som sikkerhed til gengæld for kontanter. Firmaet handler også med kunstnerne selv som nu Annie Leibo-vitz.

Ifølge avisen New York Times har hun således i den forgangne måned modtaget 15,5 millioner dollars fra Art Capital mod at pantsætte hele sit livsværk. Leibovitz har som sikkerhed ud over sine ejendomme i New York stillet rettighederne til samtlige sine negativer, også de fremtidige.

Det er et usædvanligt skridt af den vel nok bedst betalte fotograf i verden, men det er også usædvanlige tider. Den forretningsmodel som Art Capital tilbyder er som skræddersyet til kunstsamlere og kunstnere. For hvor skulle de ellers vende sig hen, når de er i krise og har brug for kapital? Og det har Annie Leibovitz.

Omkostningerne i forbindelse med en omfattende ombygning af hendes tre huse i New York har været høje. Man kan igen konkludere, at der altid er nogen der profiterer af dårlige tider. Når der i samfundet er krisetider, går det godt for firmaer som Art Capital. Et skøn lyder således på, at summen af de kreditter som firmaet udbetaler med sikkerhed i kunst i år vil stige fra 80 til 120 mio. dollar.

Ujævn udstilling

Tilbage i Oranienburger Str. står berlinerne stadig i kø for at se Leibovitz' omfattende værk fra perioden 1990-2005. Udstillingen former sig som en krønike over de forgangne 15 år af den kendte fotograf. Der er talrige portrætter af prominente personer som Bill Clinton, George W. Bush og hele hans stab, Nelson Mandela, William Burroughs, Mike Jagger og Scarlett Johansson, enorme monochrome landskabsbilleder, og kontraststærke fotografier taget til reklamekampagner for amerikanske firmaer. Alt sammen imponerende.

Men det er kun den ene side af hendes værk. Midt imellem alle de kendte og de farverige reklamekampagner hænger små serier af private, ja, nærmest intime fotografier af Leibovitz' egen familie og nære venner. Der er herligt dansende billeder af moderen ved stranden og et uforglemmeligt af den afdøde far. Der er billeder af fotografens sene fødsel af en datter. Og ikke mindst er der en stærk serie om veninden Susan Sontags kræftbehandling og gradvise kropslige forfald. Leibovitz går meget tæt på, men bevarer dog hele tiden en værdighed over for de mennesker, hun portrætterer.

Disse mere private billeder er alle i små formater og står næsten demonstrativt skudt ind mellem hendes mere store og udadvendte værker. I nogle tilfælde er det lykkelige sammenstød mellem et offentligt og et privat rum. I andre tilfælde som med fotografier af en væltet drengecykel i en blodpøl i Sarajevo og hænder og fødders blodige spor på nøgne vægge i Ruanda hængt op side om side med harmløse billeder frastødes man og er klar til at forlade udstillingen i vrede.

Man forstår, at udstillingen er blevet et must, men kan alligevel ikke undertrykke en irritation over at stjernefotografen sine steder er for ødsel med sit talent. Hun løber risikoen for at ville for meget forskelligt og stivne i klicheer.

Øjeblikkets mester

Hvis man vil se en helstøbt udstilling i Berlin lige nu, skal man tage til Martin-Gropius-Bau og se den store udstilling med reportagefotografen Robert Lebeck, Fotografien 1955-2005. Lebeck var fotograf for magasiner som Revue, Kristall og Stern og chefredaktør for magasinet GEO. Han blev især kendt for sine reportager Afrika i år nul fra 1960. Han er den tyske fotoreportages sande mester og har bidraget stærkt til den kollektive erindring af efterkrigstidens Tyskland.

På den store udstilling skal man eksempelvis se hans stærke fotografier af ventende mødre og sønner, der håber, at mand og far vender hjem fra krigsfangenskab, krasse fotografier fra en marts måned i Tyskland i 1973, hans mesterlige fotografier fra Afrika og andre fjerne kontinenter og hans tæt-på-billeder af Romy Schneider i den store skue-spillers smukke afblomstring. Her er en reportagefotograf, hvis tidsbundne øjebliksbilleder let klarer flere årtier uden at falme.

Annie Leibovitz: 'A Photographer's Life 1990-2005'. C/O Berlin. International Forum For Visual Dialogues. Indtil 24. maj

Robert Lebeck: 'Fotografien 1955-2005'. Martin-Gropius-Bau. Indtil 23. marts