Blå bog fra avisbranchen

Velskrevet og grundig bog om Nyhedsavisen, men også en bog uden den engagerende fortælling, der kommer af, at man har en vision, der rækker ud over forretning og forrentning
26. marts 2009

Information har bedt mig anmelde bogen om Nyhedsavisen, Alt går efter planen, og det ligger der naturligvis en tanke bag. Chefredaktøren for ét kuldsejlet avisprojekt, DAGEN, kigger på et andet. Eller kan jeg nøjes med at kigge på bogen om forliset? Subjektiviteten er givet, og derfor et par ord på forhånd. Det er min vurdering, at Nyhedsavisen var en kompetent produceret gratisavis, milevidt foran de øvrige konkurrenter på markedet, drevet af dygtige chefer som David Trads og Simon Andersen og med dusinvis af unge og ærgerrige journalister.

Redaktionel nytænkning, der fornyede en avisbranche i livstruende krise? Nej, tværtimod. Nyhedsavisen applicerede blot omnibusavisens nyhedsjournalistik i gratisavisens format. Dygtigt arbejde, men også del af en destruktiv aviskrig, der i årevis har kostet de danske avishuse mere end en milliard kroner uden blivende nytteværdi for læserne.

DAGEN og Nyhedsavisen (to konkurser på Holmen, som nogen ser et mønster i) er i dét lys helt forskellige størrelser. DAGEN forsøgte at nytænke selve avismediet , men fejlede, fordi den finansielle funding var utilstrækkelig og måske også, fordi vi som chefer lod os rive med af vores egen revolutionsromantik. Nyhedsavisen lavede klassisk journalistik - og tabte mere forudsigeligt på gratisavisernes egentlige konkurrenceparameter: annoncepriserne og distributionsnettet. Sagt kort: Hvis Nyhedsavisen havde realiseret det planlagte distributionssystem, så avisen de facto var endt i danskernes postkasser, var meget gået anderledes.

Manglende vision

Herefter til bogen, der på en tankevækkende måde ligner sin genstand, avisen. Velskrevet og grundig, men også uden den engagerende fortælling, der kommer af, at nogen vildt eller blot passioneret rækker efter stjernerne - dvs. en vision, der rækker ud over forretning og forrentning. Bogen om Nyhedsavisen er en bog om avismarkedet og personer, der kæmper om markedsandele. Bogen om DAGEN var omvendt - helt i pagt med sin genstand: Vild, vidtløftig og båret af en hel del mytologi. I Alt går efter planen gås der grundigt til værks. Bogen bygger på dusinvis af interviews, og vi følger sagaen fra islændingen Gunnar Smári Egilsson, der stiller skarpt på Danmark som arena for en ny gratisavis, til de afsluttende konflikter mellem hovedaktørerne Svenn Dam, Morten Nissen Nielsen og Morten Lund. Som det vil erindres, anklagede Dam og Nielsen deres tidligere arbejdsgiver for at være en svindler, der forsøgte at gå bag deres ryg og score kassen på en aftale med Mecon-stifteren David Montgomery. Interessant? Ja, som en art avisbranchens blå bog. Bogen er velresearchet, og der krydsklippes - som i Bob Woodwards minutiøse beskrivelser af moderne amerikansk politik - mellem både formelle og uformelle kilder. To års historie med en inddragelse af både journalistiske, økonomiske og en hel del private mellemregninger. Med et eksempel:

"Hvis ordensmennesket Kristoffer Gravgaard døjede med en urolig mavefornemmelse efter sommerhusflugten med sine mindre pertentlige kolleger i Nyhedsavisens avisledelse, så ventede der ham en maveforgiftning et par måneder længere fremme i forløbet."

Den slags gymnasiebeskrivelser er for ofte bogens dramatiske grundtone. Andre steder anes perlerne, som når Asger Jensby om pengemanden Morten Lund udtaler det helt uforglemmelige:

"I virkeligheden er det tøjet og hans afslappede stil, der gør, at Morten ikke finder investorer i den rigtigt tunge klasse." Hvem sagde Stein Bagger, HA og brintoveriltede fitnessmodeller?

Men unge Gravgaards tynde mave? Jeg er sikker på, at bogens privatpsykologi i høj grad vil interessere danske journalistkolleger. Men andre vil stå af midtvejs.

Anmelderen, der personligt kender broderparten af bogens persongalleri, finder det afgjort interessant at høre om både drømme og skuffelser, håndgemæng og tømmermænd. Jeg har - og får ikke mindre - respekt for den flid og det engagement, der herskede i kontorerne på Holmen. Jeg bærer over også med de researchfejl, jeg selv kan registrere, herunder den morsomme, at islændingene skulle have udelukket mig som chefredaktør pga. af en "overdrevent selvsikker attitude". Det kender jeg intet til. Husker snarere, at jeg i 2005 selv sagde høfligt nej til jobbet.

Men who cares? Jeg anbefaler bogen som en grundig og pålidelig historie om, hvad der skete, da islandske penge finansierede to års forsøg på at erobre det danske dagbladsmarked. En historie om holdånd, dygtige chefer og engagerede medarbejdere. Nå ja, og IT-millionærer tilsyneladende uden egentlig kompetence.

Jeg savner dog én ting - på Nyhedsavisen og i bogen. Det, vi i disse måneder kalder X-factor. Nogen, der vil mere end at score læsertal og banke konkurrenterne. Jeg er sikker på, at idealerne for både redaktører og journalister omfattede demokratiet, offentligheden, Det gode samfund. Men det var underligt fraværende i avisen, og det lader sig derfor heller ikke konstruere i bogen om projektet. Dygtigt håndværk, uden stjernestøv.

Læs et uddrag fra bogen her: