Læsetid: 3 min.

Forførelse på polsk

Teaterreformatoren Grotowski blev fejret med kærlig kraniehumor på Odin Teatret
3. marts 2009

Kraniemanden sidder stiv på stolen og stirrer ud i festssalen. Han har lange, grå krøller og en brun poncho - og så har han sorte briller på: Grotowski-briller.

For dette er Grotowski-festen på Odin Teatret i Holstebro. En teatrealiseret konference med titlen The First Stone, som Odin Teatrets leder Eugenio Barba har arrangeret for at hylde sin mentor og inspirator, den polske teaterinnovator Jerzy Grotowski. UNESCO har udråbt året til officielt Grotowski-år, for det er 10 år siden, den kompromisløse teatermand døde - og det er 50 år siden, at hans teater De 13 Rækkers Teater blev indviet i Polen.

Odin Teatret har pyntet op med eksotiske silkestoffer, og Eugenio Barba holder tale, som altid uden manuskript. Han vrider hænderne på italiensk, mens han fortæller om nogle af sine vigtige teaterdiskussioner med Grotowski og ikke mindst om hyldestfestens Grotowski-mennesker: Teaterpraktikere og teaternørder fra det meste af verden; med en overvægt af polske mænd med intense blikke. Grotowskis meddirektør fra 1959, Ludwik Flaszen, stråler som aftenens ældste charmør under fipskægget. Humor på polsk.

Forgudet

"Mødet med Grotowski gav mig forståelsen af min 'teaterradar'. Nogle af os blev så fascinerede af Grotowski og hans arbejde, at vi næsten dedikerede os fuldstændigt til hans idéer," siger Barba som en kærlighedserklæring mod dukken på stolen.

"Grotowski lærte mig, hvad jeg ikke skulle gøre," forklarer Barba også. "Efter 1970 skilte Grotowski sig fra sine skuespillere. For mig var denne 'parateatralske periode' meget smertefuld. For jeg arbejdede mig ikke væk fra mine skuespillere."

Tværtimod har Barba og Odin Teatrets skuespillere arbejdet sammen som i et kollektiv, lige siden teatret blev stiftet i 1964. Og hvis nogen har lov til at tale frit om Grotowski i et internationalt forum, så er det Barba. Det var ham, der udgav Grotowskis bog Towards a Poor Theatre i 1968 - ham, der fik Grotowski til at sætte ord på de dybt komplekse tanker, der siden er blevet til mantraer for mange teaterfolk.

"Han var kun 33 år, da han blev berømt. Jeg følte, at der var et spøgelse ved siden af ham. Det var 'the ghost of reputation' - berømmelsens onde ånd - og kravet om hele tiden at blive ved med at leve op til sit eget rygte," siger Barba stille. Og han bliver alvorlig, da han taler om årene, hvor Grotowski var i eksil i USA.

Forblæst

"Eksil er en slags langsom død," erklærer Barba brutalt. "Jeg besøgte ham i Los Angeles, hvor han boede i en kælderlejlighed. Hvordan kan han overleve her?, tænkte jeg. Men fra 1984 til sin død havde han det godt og frit, takket være de mennesker, der fik ham til Pontedera i Italien. Alligevel kom der her også et andet spøgelse frem ved siden af ham: Det alvorlige spøgelse. For hvor var det legebarn, der drønede grinende rundt på cykel i Holstebro?"

I Odin Teatrets sal har skuespilleren Iben Nagel Rasmussen arrangeret en fotoudstilling med muntre øjeblikke i Danmark. Billeder af en sorthåret Barba i intense skriblerier med Grotowski - og filmstrimler med en forblæst Grotowski i badebukser på en kold, dansk strand. Menneskelig glimt af en mand, der blev en myte i levende live.

"Hvad skal jeg dog forære dig, Jerzy," spørger Barba. "Det skal jo være noget spirituelt, så du kan modtage det dér, hvor du er nu."

Så forærer han ham en dans. Det vil sige, han giver ham musikken til en dans, nemlig et stykke musik, som deres afdøde, indiske ynglingsdanser Sanjukta Panigrahi holdt meget af - en melodi af Bob Dylan. Og lyset bliver slukket, musikerne spiller igennem, og ånderne danser utvivlsomt i mørket.

Da lyset bliver tændt igen, er Grotowski-skelettet forsvundet. Og det er tid for de overlevende at tale om fortiden - og om fremtiden. Dramaturgen Christian Ludvigsen giver Grotowski æren af at have indført teaterlaboratiet i dansk teaterlovgivning. Teaterantropologen Leszek Kolankiewicz viser gamle manuskripter. Skuespilleren Niels Andersen giver prøver på Grotowski-træningens skæve skulderstand. Og teaterinstruktøren Jaroslaw Fret fortæller om Grotowski-instituttets nye vej frem.

Men måske lyttes allermest intenst, da den kvindelige filminstruktør med de smukke kohl-øjne taler om Grotowskis evne til at få andre til at forelske sig i ham: Teaterforførelse på polsk.

AMC@INFORMATION.DK

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu