Karlas vej mod stjernene

Pigedrømme. I den femte bog om den århusianske pige er det ikke kun Karla, der bliver mere moden, det er også Renée Toft Simonsens skrivestil
5. marts 2009
I den femte bog om den århusianske pige er det ikke kun Karla, der bliver mere moden, det er også Renée Toft Simonsens skrivestil

I den femte bog om den århusianske pige drømmer Karla om at blive superstjerne. I den virkelige verden har hun været godt på vej mod stjernerne i flere år. Bøgerne om Karla har mange fans og læsere, men hvad er det, der gør bøgerne så populære?

Serien behandler hverdagsproblemer for de såkaldte tweens, børn between barndom og teenageliv. I den første bog, Karlas kabale, mødte vi niårige Karla, der bor i huset på bakken med sin mor, stedfar og to mindre brødre og kæmpede med at få skilsmissekabalen til at gå op til jul og tackle problemerne med sin alkoholiske far. Bog nummer to, Karla og Katrine, hvor Karla blev 10 år, handlede om glæder og sorger i forbindelse med at have en bedste-bedste-veninde og om det første kys. I nummer tre, Karlas svære valg, stod Karla over for problemer med mobning af den nye pige i klassen, der tilmed var muslim, hvorfor bogen også behandlede fordomme over for kulturelle fremmede. I Karla og Jonas blev det beskrevet, hvordan det er at være børnehjemsbarn, og Karla hjalp sin ven Jonas med at finde sin biologiske mor.

Således gennem repertoiret af problemer og udfordringer i det moderne barneliv, er vi nu i Karla Superstjerne, den femte bog, hvor Karla er blevet 11 år, nået til presset for at gå i det rigtige tøj, at se lidt mere teenageagtig ud og kampene med de voksne, der bare ikke forstår noget som helst. Efter sommerferien er flere af de andre pige i klassen begyndt at få bryster, mens Karla kun er vokset i højden. De har også fået bh'er og smart og dyrt tøj, som Karla også brændende ønsker sig. Men hendes totalt gammeldags mor forstår ikke, hvor vigtigt det er. Det virker fra begyndelsen, som om 5. klasse er meget mere besværlig end 4.

Af en veninde på danseholdet hører Karla dog om en modelkonkurrence i Tivoli Friheden (vi er i Århus), hvor man kan komme til at gå et modeshow og så få lov til at beholde tøjet, det tøj, som mor ikke ville betale for. Karla ved, at mor vil synes, det er forkert, så hun deltager uden familiens medvidende, da hele familien fejrer mormors fødselsdag i Tivoli. Og Karla lærer, at det at være model både kan være højt at flyve og dybt at falde, og at det smarte tøj ikke altid er lykken.

Modenhed klæder skrivestilen

Renée Toft Simonsen, den tidligere fotomodel og 'Face of the 80's', er nu psykolog, mor til fire og efterhånden også en garvet børne-bogsforfatter. I Karla Superstjerne er hun på tidligere hjemmebane i beskrivelserne af modelbranchens personager, men beskrivelserne af præpubertetens frustration over manglende forståelse fra de dumme og gamle voksnes side viser, at Renée Toft Simonsen også er på hjemmebane i 00'erne børneliv.

Karlas liv og familie er beskrevet med varme, som Karla selv ofte erkender, og fyldt med sympatiske og sjove bipersoner, som eksempelvis Lillebror, der er fuld af skæve og fantasifulde påhit. Det er nutidige problemstillinger, der behandles, og alt er ikke enten sort eller hvidt, men der er plads til lidt forskellige nuancer. Alligevel er bøgerne om Karla på mange måder moderne udgaver af pigeseriebogen. Der er en tendens til trivialisering og kliché, og der tyes for ofte til pludselige korte synsvinkelskift som genvej til at forklare forskellige personers tanker og bevæggrunde. Gennem bøgerne kan Karla virke lidt for vis for sin alder, lidt for forstående og lidt for korrekt i tanker og handling. I femte bog er hun indimellem heldigvis mere vred og irriteret uden grund og uden overskud til at kunne undskylde, selv om hun selv er klar over, at hun er gået over stregen, og de førnævnte synsvinkelskift er tyndet ud. Det er ikke kun Karla, der bliver mere moden, som serien skrider frem, det er også Renée Toft Simonsens skrivestil.

Taler direkte til målgruppen

Når den litterære dom er afsagt, er bøgernes popularitet også meget forståelig. Det er et helt univers om og for danske tweens, hvor de kan genkende sig selv og deres hverdag. Bøgerne henvender sig til børn - nok især piger - fra syv-års alderen og er også som bogmedier godt tilrettelagt. De kan både bruges til selv- og højtlæsning. Udstyret er lækkert: tykt papir, fine illustrationer af Lars Gabel og en skrifttype, der ikke er stor, men anderledes og sat, så der ikke står mere på siden, end man som forholdsvis nybegynderlæser kan få oplevelsen af hurtigt at få læst nogle sider. De to første bøger er både udgivet som paperbacks, men er også blevet filmatiseret med succes. Og de første fire bind er også udkommet samlet som Den store Karla-bog og som lydbøger.

Karla-bøgerne er med et nutidigt dansk sprog og hverdagsskildring en kærkommen modvægt til de amerikanske pigeseriebøger. Karla skal, som så mange andre jævnaldrende børn i den virkelige verden, læse Louis Jensens Skelettet på hjul og Hanne Kvists Drengen med sølvhjelmen i dansktimerne. Hun synes, de lyder som kedelige bøger, der ikke handler om noget af det, hun synes er interessant "som tøj, drenge, dans eller sådan noget". Det gør derimod bøgerne om Karla selv, og de opfylder dermed en anden funktion som fritidslæsning, der taler direkte til målgruppen. Karla er allerede en superstjerne hos sit publikum, der bare venter på at læse mere om Karlas og dermed deres eget liv.