Læsetid: 3 min.

Lad dig lokke med om bag døren

I det foruroligende, vidunderlige musikdrama 'Bag 7 Døre' møder du Klaus Risagers forførende stemmemester med knitrende z'er og farlige omfavnelser
Hvordan går det, når kærligheden har hemmeligheder? Eller er hemmelighederne erotikkens drivkraft? Klaus Risager og Jomi Massage dyster fabelagtigt om kærligheden med præcisionssmukke stemmer og passionskroppe i -Bag 7 Døre-.

Hvordan går det, når kærligheden har hemmeligheder? Eller er hemmelighederne erotikkens drivkraft? Klaus Risager og Jomi Massage dyster fabelagtigt om kærligheden med præcisionssmukke stemmer og passionskroppe i -Bag 7 Døre-.

Martin Tulinius

23. marts 2009

Klaus Risagers stemme er en af de mest forførende i Danmark netop nu. Denne sangerkomponist kan lokke og smægte og håne og kæle med sin stemme, så man får gåsehud og blide øjne på samme tid.

Han står i sin veltrimmede krop med et umiskendeligt scenenærvær, så han hele tiden føles tættere på, end han egentlig er - næsten på spring. Og han nyder at holde hele publikum fast med sit blik, lige et øjeblik længere end nødvendigt, så hans præcise konsonanter og svirpende sluttoner står endnu klarere i rummet og i tilskuerkroppene.

Blåskægs hemmelighed

Bag 7 Døre er Risagers egen forestilling. Han har opfundet konceptet 'mytisk musical', som kombinerer teaterkoncerten og den lyriske performance i en sangmosaik med ni-personers liveorkester. Sådan!

Risagers egen tekst er skrevet med sprechstallmeisterens kyniske veloplagthed: "But where is the stage? Can you be certain? Is it here where I stand or there with you, Ladies and Gentlemen?"

Og mens man som tilskuer så overvejer, om dramaet egentlig udspiller sig på scenen eller på ens egen plads, så lader man sig charmere af Risagers overvældende overskud. For i samme strakte arm agerer denne multikunstner sin egen tekstforfatter.

Han indskriver smukke og filosofiske lyriklån fra både Lorca, Blake og Kafka, men grundideen stammer dog fra myten om Hertug Blåskæg: Manden, der forbyder sin syvende hustru Judith at åbne hans hemmelige dør. Hvorefter hun selvfølgelig gør det - og finder rummet med ligene af de seks foregående hustruer, som han har myrdet...

Jomi på alle fire

I Risagers gendigtning er dette blodige parforhold imidlertid blevet langt mere symbolsk og ligeværdigt. Torturkammeret er blevet til en generel beskrivelse af psykisk mørke og destruktionstrang - og selvdestruktion. Og den åbnede dør drejer symbolsk 360 grader rundt på sine hængsler sammen med hele rummet på dets drejescene, netop for at vise parforholdets hermetiske konstruktion fra alle sider.

I Martin Tulinius' virkningsfulde, tidløse gråmursscenografi er denne dør i lige så høj grad Kafkas dør til dødsriget: Dette er den store kærligheds og dødslængslens verden med plads til at alle de store følelsers kompleksitet. Ligesom Manden er mand med håndsyet skjorte og behændige bukser, og Kvinden er kvinde med flæser og kjole med villig jakkeåbning. Urtyper i parforholdets essens.

Judith performes og synges af den bemærkelsesværdige Jomi Massage med en næsten påståelig stemmeklarhed og et klichéblik, der nagler sig fast som en mytegestaltning af den erotiske urkvinde. Køn, frodig - og hurtig i sin lille krop. Og gerne på alle fire i skæve positioner, der sætter sig på nethinden.

Flirt med crossover

Samtidig sidder 'dørorkestret' og dets ni dedikerede wondermusikere på siden af scenen og skaber deres eget drama mellem sårbare violiner og snedige hvisleinstrumenter og et strippet klaver, der bliver spillet på med fingrene direkte på de lodrette strenge, sådan som Risager ynder at traktere det gamle borgerskabsinstrument.

Det er aldeles forrygende, sådan som han som komponist uhindret bevæger sig gennem dørene til både fusionsjazzen, minimalismeoperaen, liedsangen og musicalen. Genremæssigt giver Bag 7 Døre mindelser om Anders Nordentoft og Martin Tulinius' On this Planet performet af Thomas Sandberg i Kanonhallen i 2002. Men altså i en Risager-version med smilende legeglæde, fortrydelsesløse temaer og ubekymret, musikalsk crossoverflirt.

Denne 'dørbanging' er koreograferet af Poul Laursen, for hvem Bag 7 Døre bliver et veritabelt gennembrud som instruktør. Eller som sanseiscenesætter. Fordi han så klart fysisk får placeret sangerne i rummet, så de foretager en rejse gennem deres kærlighedsforhold - og gennem deres liv - der ikke på noget tidspunkt standser eller trætter. Hele tiden forandres det mytiske kalejdoskopbillede på scenen, så kærlighedens illusioner brydes mest overraskende og mest smerteligt. Betagende smukt.

Hvad Klaus Risager gør? Han synger ordet 'Gaze!' med de mest sitrende z'er, så man som tilskuer bare stirrer sig blind - og lader sig forføre. Med om bag døren.

AMC@INFORMATION.DK

'Bag 7 Døre'. Tekst og musik: Klaus Risager. Instruktion: Poul Laursen. Scenografi: Martin Tulinius. Lys: Mikael Sylvest. Videodesign: Ninna Steen og Mikal Bing. Dramaturg: Astrid Øye. Arrangør og kapelmester: Thommy Andersson. Kaleidoskop, K2 (Kanonhallen) til den 4. april. www.kaleidoskop.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu