Læsetid: 4 min.

Mætte og lykkelige af lyd

Den karismatiske forsanger Blixa Bargeld fra det tyske rockband Einstürzende Neubauten gæstede København med en solo-performance af indimellem magiske dimensioner
Det er smukt, sensuelt og råt. I Blixa Bargelds univers bliver tingenes larm-egenskaber udforsket med en lidenskab og nysgerrighed, hvis egentlige hensigt er at afdække deres skjulte musikalitet, skriver anmelderen om den tyske sanger, Blixa Bargeld, der lørdag aften gæstede Gasværket.

Det er smukt, sensuelt og råt. I Blixa Bargelds univers bliver tingenes larm-egenskaber udforsket med en lidenskab og nysgerrighed, hvis egentlige hensigt er at afdække deres skjulte musikalitet, skriver anmelderen om den tyske sanger, Blixa Bargeld, der lørdag aften gæstede Gasværket.

Mote Sinabel

30. marts 2009

Kan man bo inden i Blixa Bargelds stemme? Det kan man godt få lyst til, selv om det også er et farligt og udfordrende sted at opholde sig. Hans stemme er legendarisk. Den går i underlivet på både mænd og kvinder, samtidig med at den forbinder sig med kosmiske sfærer.

Da Nick Cave første gang hørte hans særlige lyd, engagerede han ham prompte som lydmagiker i bandet Nick Cave and the Bad Seeds. Blixa Bargeld har desuden arbejdet som skuespiller og eksperimenterende komponist.

Kendere af det tyske rockband Einstürzende Neubauten, som Blixa Bargeld er forsanger for, kender også hans evne til at fokusere på lyden af de små hverdagsting. Fra Silence is sexy-pladen ved man eksempelvis, hvordan det lyder, når man forstærker lyden af en cigaret, der bliver tændt og inhaleret.

Det er smukt, sensuelt og råt. I Blixa Bargelds univers bliver tingenes larm-egenskaber udforsket med en lidenskab og nysgerrighed, hvis egentlige hensigt er at afdække deres skjulte musikalitet.

"Jeg kom fra skriget til sangen," udtalte Blixa Bargeld engang i et interview. I 1980'erne skreg Blixa Bargeld sig sammen med Einstürzende Neubauten gennem en tæt lyd af trykluftsbor, slag og kradsen på jernplader og industrimaskiner i en kunstnerisk udforskning af lyd og musikalitet som satte en ekstrem høj standard for den tyske rock-punk-avantgardescene og et utal af gange har bragt bandet her til landet til udsolgte koncerter.

Solo-performance

Lørdag aften var Blixa Bargeld kommet alene. Han spadserede ind på scenen i Gasværket som en rejsende med få rekvisitter. Og først og fremmest sin stemme. Han skabte med det samme en munter intim relation til sit publikum ved at fortælle en sjov anekdote om sydamerikanske narkokarteller, der smugler narkotika til det europæiske marked via Afrika. Her havde fundet af en pose med hvidt pulver på stranden ført til, at den værdifulde narko var endt som det pulver, man bruger til at kridte en fodboldbane op med.

Blixa Bargeld stod alene på en nøgen scene med sin stemme og et meget enkelt set up: En mikrofon, to fodpedaler, forbundet med en maskine som kan loope eller sende lyden ud i gentagende sløjfer af lyd, to højtalere, i Blixa Bargelds lommer et par krøllede manuskriptsider, læsebriller og en iPhone, der indimellem blev brugt som stopur for at holde styr på lydeksperimenterne.

Der var tale om en stand-up agtig improvisation, som kræver en uhørt grad af præcision og koordination med lydmanden Boris Wilsdorf, eller Mephisto, som Blixa Bargeld kaldte ham.

På scenen ser man først og fremmest Blixa Bargelds hvide hænder, der krampagtigt som et billede af Egon Schiele hænger livligt i luften på baggrund af et sort jakkesæt med vest og lilla slips. En djævelsk forførende person.

Det første nummer var præget af en ekstrem intensitet, hvor man helt kunne forsvinde og være til stede i hans lydunivers, lade sig forføre af de nærmest bølgende berøringer af lyd.

Det fungerer i praksis sådan, at Blixa Bargeld tager udgangspunkt i en tilfældig eller planlagt lyd eller sætning, som han synger i mikrofonen, dernæst centrifugalt looper, så den omslutter ham selv og publikum. Derefter lægger han gradvist nye lydelementer ind i det allerede skabte, som forbinder sig i nye metamorfoser og således skaber et stadig mere intenst og kompleks lydunivers.

Ud af en enkelt lyd eller sætning vokser der en akustisk monumentalitet. Konstruktion og dekonstruktion i én og samme bevægelse.

I midtpunktet for denne skabelse står ikke en maskine, men et menneske. Man mærker, at skaberen i dette tilfælde er et menneske. Det skaber på én gang et stort univers, men også et meget menneskeligt univers.

Han er optaget af mennesket og de spor det sætter i verden og universet. Han benævner selv sit show som en pseudo-videnskabelig performance.

Han fortæller om opdagelserne hos en schweizisk genforsker og en aktuel historie, hvor man i Tyskland i flere år troede på en slags fantomperson, der på baggrund af DNA-beviser skulle stå bag en række uopklarede forbrydelser, der viste sig at være et virkeligt fantom, fordi DNA-sporene viste sig at stamme fra en ansat på det laboratorium, hvor prøverne blev taget. Efter den historie river han et hår ud af sin egen hovedbund og bruger det til at lave sin egen DNA-profil transformeret til en lydremse og bruger det som afsæt for et nyt lydeksperiment.

Kosmisk

Blixa Bargeld kunne også bygge sin egen model af solsystemet. Skabt med publikums medvirken. Til hans genskabelse af universet fik han publikum til at synge en lyd, der skulle fungere som kosmisk bagtæppe.

Da han spillede den noget forkølede respons fra publikum, spurgte han, om vi virkelig kunne leve på så spag en kosmisk baggrund? Vi svarede selvfølgelig nej og var klar til prøve igen, men lige præcis der fangede han os og nægtede os selvfølgelig en gentagelse. Derpå tilføjede han lyde af solvinde og planeter og skabte således et unikt lydligt univers.

Det var sælsom og blandet aften. Midternumrene var interessante både som den idé, de udspringer af og deres konkrete udformning, men det var alligevel som om kunstneren ikke helt var til stede. Bargeld har en sjælden evne til at veksle mellem det afvæbnende og afslappede og så en vild stramhed og intensitet.

I store dele af lørdagens koncert var det som om, han ikke helt fik forløst det kunstneriske potentiale af sine lydeksperimenter, og at det indimellem gik lidt i tomgang. Men det ændrer ikke ved det samlede indtryk af en sjælden aften i hænderne på en sand kunstner, hvor man tumlede ud af Gasværket mætte og lykkelige af lyd.

Bargeld takkede af med en fantastisk version af Einstürzende Neubauten-nummeret 'Dingsaller', som han gav nyt liv, samtidig med, at han beviste sin evne til et utroligt nærvær.

Blixa Bargeld: 'Rede/Speech', Gasværket, lørdag aften

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu