Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Minimalistisk spænding

Den begavede tyrkiske instruktør Nuri Bilge Ceylan drukner sit drama i filmiske raffinementer
Trækker fra. Desværre trækker minimalismen fra spændingen i stedet for at øge den, og dermed mister man interessen for personerne.

Trækker fra. Desværre trækker minimalismen fra spændingen i stedet for at øge den, og dermed mister man interessen for personerne.

Sunrise film

Kultur
13. marts 2009

Titlen 3 Monkeys går på sentensen om ikke at se, høre eller tale ondt. Og det kuriøse princip i denne kriminalfilm, der ikke vil være ved sin genre, er netop at se bort fra alt det dramatisk onde, der faktisk foregår, for i stedet at koncentrere sig om eftervéerne.

Det ses allerede i den visuelt hypnotiserende start, hvor en af hovedpersonerne, en kynisk politiker, falder i søvn ved rattet på en øde landevej og kører en fodgænger ihjel. Vi ser ikke selve ulykken, men slutter os til den ved at lægge to og to sammen.

Manipulerende politiker

Den uheldige politiker får sin langtidsansatte chauffør til at påtage sig skylden for ulykken, der ellers ville ødelægge hans valgkamp. Ved løsladelsen vil der vanke en stor pose penge som kompensation.

Og så er der lagt op til en sort thriller med politiske overtoner, men det er ikke lige netop, hvad man får. Filmen udvikler sig snarere til et borende psykologisk firkantsdrama mellem politikeren; chaufføren, der kommer i fængsel; og dennes yngre kone, der nu bor alene med deres næsten voksne søn Ismail.

Mens manden sidder indespærret, tager konen sig af sønnen, en forkommen eksistens uden megen fremtid. Hun behøver penge - og dem får hun som et slags forskud af den manipulerende politiker, som til gengæld kræver erotiske ydelser.

Utroskaben bliver fatal, da de to mænd i hendes liv opdager den og splitter den i forvejen funktionsforstyrrede familie yderligere. Til sidst kommer chaufføren ud af fængslet og gentager det samme manipulationsnummer, som han selv har været udsat for.

Filmfornemmelse

Filmens tyrkiske instruktør Nuri Bilge Ceylan er blandt de senere års mest præmierede ved festivaler over hele verden.

Og har man set hans Istanbul-film Distant (Uzak) fra 2003, forstår man godt hvorfor. Her arbejder en minimalist og en stemningsskaber på et filmisk suverænt plan og fremtryller sin helt egen tidsfornemmelse gennem dvælende klipperytme og lyrisk mættet billedsprog.

Men hvad sker der så, når en tilsyneladende født minimalist skal fortælle en spændingshistorie propfuld med saftigt melodrama? Der opstår en uligevægt, fordi minimalismen simpelthen trækker fra spændingen i stedet for at øge den - og den meget selvbevidst manierede stil mindsker interessen for de i forvejen ikke særlig sympati- eller medfølelses-skabende personer.

Ryggen til tilskueren

Men heller ikke 3 Monkeys efterlader nogen tvivl om, at her er en ægte auteur på spil, med en højt udviklet fornemmelse filmsprogets særlige muligheder.

Der arbejdes ultra-raffineret med billede og lyd, farver og udendørsscenerier, særprægede bylandskaber og overraskende skift mellem nærbilleder og totalindstillinger. Og det suggestive lydarbejde er et kapitel for sig. Trist nok lod den kopi, der vistes ved Glorias pressforestilling, meget tilbage at ønske i skarphed. Ceylan arbejder i knivskarp HD, og det så man ikke meget til!

Men mens man beundrer den atmosfære-markante måde, hvorpå Ceylan placerer sin familie i en mærkeligt fladtrykt ejendom med udsigt til både jernbane, motorvej og havet, har man svært ved at blive indfanget af det drama, der lægger deres liv øde. Ceylans særlige æstetik vender ryggen til tilskueren. Utvivlsomt har denne film et subtilt spil gående om temaer som skyld og ondskab, ansvar og fortrængning. Og utvilsomt vil der blive skrevet lærde afhandlinger om hvordan disse motiver afspejler sig i filmens form.

Men film er til for at blive oplevet, og for mig var oplevelsen af 3 Monkeys mere frustrerende end forløsende.

3 Monkeys. Instruktion: Nuri Bilge Ceylan. Manuskript: Ebru Ceylan, Ercan Lesal og Nuri Bilge Ceylan. Tyrkisk (Gloria, Vester Vov Vov)

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her