Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Varm i skridtet

Kultur
20. marts 2009

Hvis der kom en skater forbi og så Troels Wörsel enorme vægmaleri, ville han grine sin røv i laser. Troels har taget et klassisk motiv fra kunsthistorien, en hest, og malet den på en baggrund delt i to. Til venstre har han samplet noget visuelt støj, en pil og et gotisk A på blå baggrund, og til højre har han ladet den hvide gallerivæg stå tilbage. Troels tror selv, han er cool og samtidig, men det ligner mere farfar, der prøver at være ung.

Martin Erik Andersen derimod er bare underlig. Han har samplet noget garn og strikket tøj, der ligner noget fra ørkenen og hængt det på et stativ, imens et lydklip, han har samplet, hvor Koranen bliver reciteret, bliver afspillet baglæns.

Superstjernen Rosemarie Trockel, fedt navn, man gyser næsten, det lyder af Quentin Tarantino, har to billeder med, begge bemalet træ, med hæfteklammede samplede fotos og en nonchalant plexiglasplade, der rækker udover rammen anno 1982. Det er dekorativt, og hvis man tror på det, er det sikkert også stor kunst.

Man håber også, at der gemmer sig noget i Ann Lislegaard konceptuelle kedsomhed, men værkets indre diskurs får end ikke en op i det gear, hvor man orker at gætte på, hvad hun vil med de samplede billeder. Roepstorff samplede stoflapper og det samplede billede med guldmaling er også en trættende gåde, kniber man øjnene sammen, ligner det godt nok et maleri af Per Hillo, men det er muligvis ikke intentionen.

Og megaværket i flamingo af japaneren Kaihatsu er interessant, fordi han sampler et spildprodukt fra virkeligheden til en hvirvel af et rum, ligesom Stürup også kan et eller andet.

Det er dog en kende latterligt at skulle se en udstilling gennem samplingsbrillerne, da sampling blot er nyt ord for at tænke selv. Michelangelo huggede også med arme og ben. Kubismens collager var samplede indtryk. Alle kunstnere sidder derhjemme med en varm fornemmelse i skridtet over at have løst gåden med at samle indtryk fra sin verden og sætte dem sammen på en ny måde, der åbner op for en helt ny virkelighed. Men de eneste det rigtig er lykkedes for i nyere tid, er de hip hop stjerner, der kan cut and paste til noget, der er bedre end det originale.

'Cut & Paste' hos Susanne Ottesen, Gothersgade 49, København K til den 18. april

Serie

Kunst ved Jeppesen

Seneste artikler

  • Stressstreger

    23. september 2010
    Det bedste ved udstillingen er heldigvis Daniel Milans streg. En helt tynd sort krimskrams tilsat brede tykke sorte strøg. Det ser enerverende ud, fordi han kun tegner bevægelsen og skyggerne, og når man koncentrerer sig, får man øje på, at det er døde mennesker eller bizarre motiver med døde dyr og opstemte mennesker, han har tegnet...
  • Billige grin

    19. august 2010
    Moderne kunst for arabere er ligesom mavedans for danskere. Det er muligt, at vi alle har maver, men ve de egyptere, der skal tage imod den første danske mavedanserdelegation på kulturel udvekslingsrejse
  • Utopien nærmer sig

    19. august 2010
    Som en del af et projekt, der skal bringe utopien tilbage på kunstscenen, har kunstneren Goodiepal længe ført krig mod Det Jyske Musikkonservatorium, der fyrede ham i 2008. Krigen har ført ham verden rundt med en forelæsning om computerkunst, men dog ikke tættere på forsonende ord fra konservatoriet
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her