Læsetid: 3 min.

Når virkeligheden ikke slår til

MTV kalder deres program 'The Hills' for reality, selv om flere elementer er opstillede og intet har med virkeligheden at gøre. Gråzonen mellem fiktion og virkelighed på tv er med MTV's dokumentar-lignende serier blevet endnu mere uklar
MTV's serie 'The Hills' ligner en dokumentarisk skildring af de unge og riges liv, men bag kameraet gør producerne alt hvad de kan for at gøre virkeligheden mere spændende. Audrina (nummer tre fra venstre) blev for eksempel castet til rollen som ven til seriens andre unge kvinder

MTV's serie 'The Hills' ligner en dokumentarisk skildring af de unge og riges liv, men bag kameraet gør producerne alt hvad de kan for at gøre virkeligheden mere spændende. Audrina (nummer tre fra venstre) blev for eksempel castet til rollen som ven til seriens andre unge kvinder

MTV Networks

6. april 2009

Falske venner og opstillede situationer blandet sammen med virkelige hændelser og sande følelser. MTV's serie The Hills fremstår som en objektive dokumentarisk skildring. Men producenterne lader ikke bare virkeligheden gå sin vante gang.

"Virkeligheden er simpelthen ikke spændende nok til tv," forklarer medieforsker Ib Bondebjerg fra Københavns Universitet.

"Den klassiske dokumentar, hvor man blot følger nogle mennesker, er alt for kedeligt til reality-tv. I reality-tv er producenterne nødt til at sætte noget dynamik ind, for at få underholdningsværdi og for at få nogle sensationer ud af det."

Og sensationer er der masser af i The Hills - ikke mindst på grund af producenterne. Serien følger en gruppe yderst velhavende unges liv i Los Angeles, med alt hvad det indebærer af sex, utroskab, karriereambitioner og indviklede personlige konflikter. The Hills er den anden af i alt tre dokumentarlignende serier, som MTV har produceret. Udadtil fremstår serierne som rent dokumentariske, da producenterne aldrig foran kameraet påvirker hverdagens gang. Men en ren skildring af virkeligheden er det ikke.

Et skridt videre

Hvis det ikke havde været for producenterne, havde en række af hovedpersonerne i The Hills slet ikke mødt hinanden. Audrina Patridge, der er en af de mest centrale karakterer, blev castet af producenterne og takkede, ifølge hendes officielle biografi, "glædeligt ja til at spille rollen", som god ven til to af seriens andre hovedpersoner.

Ud over de 'falske' venner påvirker producenterne også hverdagens gang. Da Audrina Patrigde gæstede det amerikanske tv-show Chelsea Latey indrømmede hun, at de medvirkende "bliver placeret i situationer," og at de derefter blot "improviserer."

Dermed går The Hills et skridt videre i forhold til lignende programmer som Paradise Hotel og Big Brother, hvor det i højere grad er tydeligt, hvornår producenterne griber ind. Deltagerne bliver i disse programmer f.eks. via et brev fra producenterne bedt om at løse en bestemt opgave. I The Hills er producenternes påvirkning af forløbet skjult, og seeren kan derfor ikke vide, hvad der er virkelighed, og hvad der er fiktion. MTV's chef i Danmark, Kenneth Kristensen, mener dog ikke, at man kan kalde det, der foregår i programmet for fiktion.

"Selv om det, der sker, er hjulpet på vej, er det jo stadig virkelighed, fordi det er sket," siger Kenneth Kristensen og tilføjer: "Jeg har ikke noget problem med, at vi her etablerer en virkelighed."

Farlig gråzone

"Hvis man systematisk påvirker virkeligheden og ikke fortæller seeren grundreglerne for et program, så er vi jo ovre i ren manipulation," siger Ib Bondebjerg, der mener, at det rent etisk er vigtigt, at man i et program som The Hills har en klar varedeklaration, så seeren ved, hvad denne går ind til.

"Hvis man snyder folk alt for systematisk og alt for ofte, er der jo snart ikke nogen, der ved, hvad de skal tro på," siger han.

Men seerens usikkerhed er det, der gør programmet populært, mener Kenneth Kristensen.

"Det faktum, at seeren ikke ved, hvornår noget er opstillet, og hvornår det er virkelighed, er netop det fascinerende," forklarer han og pointerer, at The Hills er det mest sete program overhovedet på dansk MTV.

Uundgåelig påvirkning

Ib Bondebjerg påpeger, at virkeligheden i alle dokumentariske fremstillinger på en eller anden måde bliver redigeret.

"Man kommer uundgåeligt til at påvirke det, man laver, om man vil eller ej. Men i den klassiske dokumentarisme har man et princip om, at man ikke igangsætter nogle ting, som har til formål at få folk til at opføre sig på en bestemt måde."

De kommercielle kanaler som f.eks. MTV føler ifølge Ib Bondebjerg ikke helt den samme forpligtigelse.

"En af de primære grunde til, at de laver programmerne, er jo, at det virker. De fleste unge, som ser MTV, er vant til at se de her iscenesatte reality-programmer, så de er ligeglade med, at der bliver gjort forskellige ting ved virkeligheden for at gøre den mere underholdende."

Seriens stjerner har god grund til at lege med på producenternes ideer, da de bliver betalt op til 360.000 kroner pr. afsnit. Selv om de medvirkende i takt med seriens succes er blevet superstjerner, med alt hvad der dertil hører af prisuddelinger, egne tøjmærker og autografskrivning, udelades denne del af deres hverdag i MTV's version af deres liv.

Sidste sæson af The Hills har premiere på amerikansk MTV på mandag.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu