Læsetid: 1 min.

Solens rige (1987)

James Graham Ballards 50-årige karriere kastede en enkelt populærudgivelse af sig, nemlig Solens rige (1984), der tog udgangspunkt i Ballards egne barndomserindringer. Tre år senere blev Steven Spielbergs filmatisering et springbræt for det 12-årige stortalent Christian Bale
24. april 2009

Just afdøde James Graham Ballard - der kom til verden i 1930 og skrev under navnet J. G. Ballard - var en ofte kontroversiel engelsk kultforfatter. Men den 50-årige karriere kastede en enkelt populærudgivelse af sig, nemlig Solens rige (1984), der tog udgangspunkt i Ballards egne barndomserindringer. Tre år senere blev Steven Spielbergs filmatisering et springbræt for det 12-årige stortalent Christian Bale, der spiller forfatterens alter ego Jim Graham. Filmen skildrer Jims ophold i en japansk interneringslejr under Anden Verdenskrig, og hvordan den bratte overgang fra en privilegeret tilværelse som søn af en højtstående forretningsmand bosat i Shanghai til primal kamp for overlevelse hærder og påvirker ham. Mange af Spielbergs billeder er umiskendeligt ballardske i deres morbide poesi, ikke mindst dem, der kredser om Jims store lidenskab for luftfart. I en scene leger han jægerpilot i et nedskudt fly, og i en anden bryder han selv ud i sang, da kamikazepiloterne synger på flyvepladsen, som grænser op til lejren! Det er og bliver Bales film, men John Malkovich er helt rigtigt castet som en karismatisk, men næppe helt pålidelig amerikaner unge Jim møder i lejren.

Empire of the Sun. Instr.: Steven Spielberg. Manus.: Tom Stoppard. Kan fås som dansk Region 2-dvd fra Sandrew /Metronome.