Tab og tud - eller drøm og grin

Kæmp mod vindmøller, kæmp mod talent-konkurrencerne på tv - eller mod din gamle moster. Nyt børneteater forsvarer ungernes ret til gode drømme. Teater Hund gør det endda, så de voksne elsker at grine af sig selv
Katharina Kamber gebærder sig som Heidi skønt drømmende efter at komme op på græsgangen i Teatret Kriskats forestilling -Heidi-. Forestillingerne -Heidi-, -Tab & Vind- og -Er jeg ikke Don Quixote?- er alle en del af børneteatrets årlige festival, som i år afholdes i Ballerup.

Malene Nors Tardeup

20. april 2009

Nu er det tid til at drømme stort. I hvert fald inden for børneteatret, der i år afholder sin årlige festival i Ballerup, luksuriøst tæt på hovedstadens store teaterpublikum. Der er festivalforestillinger for alle børn i Ballerup Kommune hele næste uge - og i weekenden den 24.-26. april kan alle vi andre vælge mellem 300 forestillinger, aldeles gratis. Og inden festivalen har tre københavnerteatre afholdt premierer, der har forsvaret børnenes ret til at holde fast i deres gode drømme.

Mest forrygende er det gået for Teater Hund med forestillingen Tab & Vind. Her trives parodien på de toneangivende talentshows i tv. Methe Bendix og Tomas Lagermand Lundme har skrevet en historie om to drenge og deres to sæt forældre:

Vinderfamilien og taberfamilien.

Tabere med velcro

Methe Bendix har virkelig x-faktor, når det gælder gak humor. Lige som i Far, mor og børn - hver dag udstiller hun forældrenes præstationsiver på børnenes vegne, men også de voksnes uselvstændighed. Egentlig behandler hun forældre, lige som Panduro behandlede det pæne borgerskabs sammenbrudsægteskaber: Med kærlig forståelse.

Men også de fem-tolv-årige klukker af grin over Anne Dalsgaard og Per Linderoth, når de spiller håbløse forældre med ticks i Erik Polds groteske discofagter. Og ungerne er vildt solidariske med Anders Budde Christensen og Troels Malling Thaarups drengevenner, der nægter at konkurrere med hinanden. Desuden har Jacob Langaa-Sennek skabt en scenografi, der matcher børnelivets farverige IKEA-omgivelser, hvor selv slips og perlekæder kan monteres med velcro. Æstetikken er hip, helt ned til de skriggrønne snørebånd og de latexvilde parykker til Tanja Bovins gakke kostumer. Og netop fordi det hele er så stiliseret og overdrevet mærker ungerne tydeligvis, at Teater Hund kender deres virkelighed.

Quixote med gulvspand

Figura Ensemble er gået den stik modsatte vej i musikdramatiseringen af Don Quixote-fortællingen. Er jeg ikke Don Quixote? udspiller sig i et konstrueret omklædningsrum. Supergrimt med en bænk og nogle knager - og en gulvspand med et moppe - i Filippa Berglunds sparsomme scenografi. Resten af den ultrarealistiske forestilling skal tydeligvis foregå i fantasien. Problemet er bare, at det bliver temmelig kedeligt at se på, og at det slet ikke svarer til overdådigheden i Peter Bruuns spændende musik, der rummer alverdens stemninger fra den sørgmodige ridders drømmeverdener. Myten er fortolket af dramatikeren Sven Ørnø, og desværre har han også ladet det meste af teksten være meta-tekst. Det handler nemlig om, at skue-spillerne og musikerne ikke vil spille det, som deres 'instruktør' siger til dem. For er der noget, som børn ikke har lyst til at se, så er det altså, at voksne mennesker skændes, og i Anna Novovic's iscenesættelse bliver skænderierne ikke løftet op over fladheden.

Det er en skam, for de tre musikere spiller charmerende og indbydende, både Anna Klett på legeglad basklarinet og Frans Hansen, der kan slå på stort set alting - og Jesper Egelund, der brummer retfærdig forsoning fra sin kontrabas. Og så den indædte skuespiller Troels Hagen Findsen, der hele tiden bliver afbrudt.

Det er derfor en noget frustrerende forestilling, uanset hvor meget den kæmper for drømmene. Og den rummer ikke de vilde ridderkampe, som flere af drengetilskuerne havde glædet sig til. Men den viser, at ny musik er mere tilgængelig end sit rygte - og en hel del smukkere.

Heidi med gedebrægen

Samme meta-trang præger Teatret Kriskats forestilling Heidi. Det er den gode, gamle Heidi-bog, der er dramatiseret af Jens Kløft og udsat for scenografi af Trine Heller. Men selv om det er spartansk velmenende, at Toblerone-bjergene udgøres af en malerstige, og at bedstefars bjælkehytte er på størrelse med et fuglehus, så bliver gymnastiksalsfornemmelsen altså en kedsommelig, visuel affære. Også selv om Thomas Winklers kostumer er sjove, ikke mindst Heidis kjole, der har påmalede bjergtoppe.

Som Heidi gebærder Katharina Kamber sig til gengæld skønt drømmende efter at komme op på græsgangen, fint fysisk instrueret af Petrea Søe. Og medspilleren Kristian Dinesen er muntert udstyret med rekvisitter og overdrevne fagter, når han spiller alt fra bessefar med piben til pengegrisk moster og vred børnehaderske med husbestyrerindebriller. Desuden løftes forestillingen af musikeren Thomas Dinesen, som fløjter og gedebræger som simultanmusiker. I hans toner ligger al Heidi-figurens jodler-kådhed og overleverkraft, som manuskriptet ikke får foldet ud.

Men jo, Heidi er ubetinget på børnenes side, akkurat ligesom Tab & Vind og Er jeg ikke Don Quixote? Og det er noget af det skønne og livsbekræftende ved disse teaterforestillinger - at de hylder børnenes kamp for drømme og fantasi. Vel at mærke uden at være moralske eller belærende, men simpelthen ved at tilbyde en teatralsk oplevelsestur i fiktionens verden.

Så hvis du vil drømme videre, skal du bare besøge Ballerup.

AMC@INFORMATION.DK

'Tab & Vind'. Manuskript: Methe Bendix og Tomas Lagermand Lundme. Instruktion: Methe Bendix. Koreografi: Erik Pold. Scenografi: Jacob Langaa-Sennek. Kostumer: Tanja Bovin. Teater Hund. For de 5-12 årige. Anemoneteatret i Kbh. til 10. maj. Børneteaterfestivalen lør kl. 13 og 17. www.teaterhund.dk

'Heidi'. Manuskript: Jens Kløft. Instruktion: Petrea Søe. Scenografisk konsulent: Trine Heller. Kostumer: Thomas Winkler. Teatret Kriskat. For de 5-12 årige. Borupgårdskolen i Helsingør 16-17. apr. Børneteaterfestivalen lør kl. 13 og 15.30. www.kriskat.dk

'Er jeg ikke Don Quixote?'. Tekst: Sven Ørnø. Musik: Peter Bruun. Iscenesættelse: Anna Novovic. Scenografi: Filippa Berglund. Figura Ensemble. For de 8-12 årige. Krudttønden, Østerbro til 18. april. Børneteaterfestivalen lør 11.30 og 17. www.figura.dk

Børneteaterfestivalens billetkontor er på Ballerup Bibliotek på Banegårdspladsen. Billetbestilling kun på tlf. 70 26 46 67. www.teatercentrum.dk/festival.