Er appetit en dødssynd?

Mærk den slaskede gerrighed på din egen krop i sanseorgiet over De 7 Dødssynder på Musicon i Roskilde
Lær mig at styre mit hovmod. En gynger i et tov,mens de andre forsøger at kappe tovet i -De 7 Dødssynder- i Roskilde.

Ditte Valente

16. maj 2009

Der er kun mad til dem på den anden side af bordet. De får lækre skåle med grøn suppe. Vi andre sidder bag høje glasstykker og ser, hvordan de heldige mæsker sig. Indtil de fatter pointen om at skulle dele og begynder at made os gennem glaspladernes huller. 'Frådseri' bliver altså sat over for 'misundelse'. Og dermed bliver dobbeltheden synlig i Aaben Dans' medrivende totalperformance De Syv Dødssynder. Forestillingen foregår i Roskildes nye kultursted Musicon i nedlagte betonhaller i byens udkant. Det er råt, og stearinlysene blafrer for at vise vej. Men inden for hænger Kira Krøis Ursems store arkitekturfotografier - med billedet af et nybygget lystslot som udtryk for 'misundelse' og med et stillfoto af rullende lufthavnsfortov som 'dovenskab'.

Her er der både noget til øjnene og til munden. Med Mette Sia Martinussens spidsfindige madarrangementer bliver forestillingen til en oplevelsesrejse, lige som denne superkok formår det i Madeleines Madteater.

Gyset udebliver

I Roskilde er dødssyndstemaet konkret. Ovre ved væggen er pølser anbragt i smykkeskrin med spejle, så man ser sig selv gnaske pølseskind som en påmindelse om 'forfængelighed'. Og mon ikke 'liderlighed' ligger på lur i desserten, hvis jordbær knuses i papirposer, så væskerne flyder over?

Først når sanserne er mættet af 'frådseri' og 'gerrighed', gennes vi ind i selve teatersalen. Her danser fem mænd deres 'hovmod' og 'vrede', så tilskuerne drages med ind i kroppens forfald. Og musikerne Thomas Agergaard og P.O. Jørgens jammer på poetisk tværfløjte og machotrommer.

Thomas Eisenhardts roste koreografi er fra 2004. Men danserne er blevet slaskede - eller 'dovne'? - og koreografien får ikke mændenes blidhed og aggressioner udtrykt i den spændstige strid fra det syndefulde madorgie. Kravet om skarpe benvinkler er blevet relativt, og dansen er gledet ud i performance uden slutpointer. Jovist, der er masser af interessante scenebilleder - som f.eks. scenen, hvor manden stolt gynger i et tov, samtidig med at de andre forsøger at kappe tovet.

Men gyset udebliver. Så hvem ved. Måske er den værste kunstneriske dødssynd ikke vrede, men tilbagelænethed?

AMC@INFORMATION.DK

Psychomachia - De 7 Dødssynder. Mad og sanseinstallation: Mette Sia Martinussen. Performance: Roskilde Slagteriskole. Fotoudstilling: Kira Krøis Ursem. Koreografi: Thomas Eisenhardt. Livemusik: Thomas Agergaard og P.O. Jørgens. Spiseperformance begynder kl. 18, forestillingen kl. 20. Sidste dag i aften. Musicon, Rabalderstræde 1, Hal 9 i Roskilde. www.aabendans.dk