Læsetid: 1 min.

Breaking the Waves (1996)

Filmen, som gjorde Lars von Trier til et verdensnavn, kom til verden mange sømil uden for konventionernes kasse
22. maj 2009

Filmen, som gjorde Lars von Trier til et verdensnavn, kom til verden mange sømil uden for konventionernes kasse. Som Christian Braad Thomsen bemærker i bogen Drømmefilm, forener von Trier her Douglas Sirks tårepersende melodrama, John Cassavetes' dokumentariske nerve, Andrej Tarkovskijs højtidelighed og Luis Bunuels gadedrengeagtige respektløshed - mens Carl Th. Dreyer ligeledes lurer i baggrunden. Breaking the Waves udspiller sig i Skotland og var første led i von Triers 'Guldhjerte'-trilogi om hårdt prøvede kvinder. Emily Watson - der kom med på afbud, da Helena Bonham Carter fik kolde fødder på grund af sex- og nøgenscenerne - leverer en sjælerystende præstation som Bess, en psykisk skrøbelig outsiderfigur i et gudfrygtigt, forstokket og fordømmende lokalsamfund. Hun forelsker sig i borebissen Jan (Stellan Skarsgård), der indvier hende i seksuallivets glæder, men siden invalideres i en arbejdsulykke. Da Jan insisterer på, at Bess tager andre elskere, får det fatale følger. Også teknisk lader von Trier heldigvis hånt om de gældende regler ved at krydse det majestætiske cinemascope-format med endog meget håndholdt kamera. Intet er dog mere dristigt end filmens slutbillede, der deler vandene på vaskeægte von Triersk vis.

Breaking the Waves. Instruktion: Lars von Trier. Manuskript: Lars von Trier og Peter Asmussen. Kan fås som dansk Region 2-dvd fra Sandrew / Metronome.

Forsiden lige nu